معیارهای انتخاب سرآمدان علمی چیست؟

آیین تکریم و تجلیل از سرآمدان علمی استان البرز امروز با حضور معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان برگزار شد. امید آن می‌رود این مراسم گامی به سوی آینده‌ای روشن باشد.
– اخبار استانها –

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از کرج، در راستای ارتقای جایگاه علم و فناوری و با هدف الگوسازی از نخبگان و شخصیت‌های علمی برتر، آیین «تکریم و تجلیل از سرآمدان علمی استان البرز» هر ساله به همت بنیاد نخبگان استان و با همکاری دانشگاه‌ها و مراکز علمی برگزار می‌شود.

این مراسم، فرصتی برای قدردانی از تلاش‌های علمی، پژوهشی و فرهنگی افرادی است که با دستاوردهای خود نقش مؤثری در توسعه علمی و معنوی کشور ایفا کرده‌اند. بنیاد نخبگان البرز تلاش دارد از طریق این تکریم‌ها، مسیر علمی نسل آینده را روشن‌تر کند و شعار «ما می‌توانیم» را به نمایش بگذارد.

دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و دستگاه‌های اجرایی بر اساس شاخص‌هایی همچون دستاوردهای برجسته علمی، نقش‌آفرینی در حل مسائل ملی، توانمندی در هدایت علمی، فعالیت‌های نوآورانه و جایگاه ملی یا بین‌المللی اسامی افراد را به بنیاد معرفی می‌کنند و پس از بررسی سرآمدان انتخاب می شوند.

آئین تکریم و تجلیل از سرآمدان علمی استان البرز در سال 1403 امروز با حضور معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان با هدف تجلیل از علی اسدی، عضو هیات علمی دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران و منصور رضوی عضو هیات علمی پژوهشگاه مواد و انرژی برگزار شد.

معیارهای انتخاب سرآمدان علمی چیست؟

در این مراسم محمد نبیونی، رئیس بنیاد نخبگان استان البرز گفت: ما طی سال‌های گذشته آیین تکریم و تجلیل از سرآمدان علمی را برگزار کرده‌ایم، اما خانه اصلی این عزیزان همواره در دانشگاه و محیط علم و عمل بوده است. امسال نیز این آیین در دانشدکان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران برگزار شد.

وی دانشگاه تهران را مهد علم، پژوهش و فناوری در کشور و استان البرز دانست و ضمن قدردانی از حضور همه کسانی که دل در گرو علم، تعلیم و تربیت دارند، عنوان کرد: دو نفری که امروز تکریم و تجلیل و به نسل جوان معرفی می شوند، دارای شاخصه‌های مختلف و برجسته‌ای هستند.

رئیس بنیاد نخبگان استان البرز با اشاره به اینکه این افراد بر اساس شاخص‌های مدنظر به‌عنوان سرآمد انتخاب شده‌اند، مطرح کرد: آن‌ها متولد البرز یا ساکنان این استان هستند و یا دست‌کم بیش از 20 سال در حوزه علم و فناوری، شاگردپروری و نظام آموزشی کشور در استان البرز فعال و شاغل بوده‌اند.

معیارهای انتخاب سرآمدان علمی چیست؟

نبیونی اذعان کرد: علاوه بر این، این افراد حداقل یکی از جوایز یا افتخارات ملی یا بین‌المللی را نیز دارا هستند. از جمله اینکه در سال‌های گذشته به‌عنوان اساتید نمونه کشوری یا پژوهشگران برتر در سطح ملی معرفی شده‌اند؛ این انتخاب‌ها از سوی وزارتخانه‌های علوم، بهداشت، یا جهاد کشاورزی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به برگزاری این آئین‌ها به صورت سالانه در سطح ملی، این موارد را از حداقل‌های لازم برای ورود به فرایند انتخاب و معرفی به‌عنوان سرآمد عنوان و اظهار کرد: این افراد در حوزه تخصصی خود از چهره‌های اثرگذار، به‌ویژه در زمینه شاگردپروری و نظام تعلیم و تربیت بوده‌اند.

نبیونی تصریح کرد: یکی از موارد مهم و امتیازآور در روند انتخاب توسط شورای علمی بنیاد، سابقه تأسیس یا بنیان‌گذاری بوده است؛ بدین معنا که فرد، مؤسس یک گروه آموزشی، آزمایشگاه، دانشکده یا مجموعه‌ای مرتبط با حوزه علمی، فناوری، دانشگاهی یا پژوهشی در کشور یا استان بوده باشد.

رئیس بنیاد نخبگان استان البرز خاطرنشان کرد: فرایند انتخاب سرآمدان علمی هر ساله توسط شورای علمی بنیاد نخبگان و با مشارکت صاحب‌نظران، اعضای شورا و متخصصان حوزه‌های مرتبط انجام می‌شود. این فرایند بر پایه معرفی افراد از سوی مراکز علمی و فناورانه استان شکل می‌گیرد.

نبیونی اضافه کرد: در نهایت، پس از بررسی‌های کارشناسی، کارگروه مربوطه، افراد منتخب را اعلام می‌کند. دو نفر معرفی‌شده در این آئین، منتخبان سال 1403 بنیاد نخبگان البرز هستند که طی این مراسم با حضور دانشگاهیان و نخبگان مورد تکریم و تجلیل قرار می‌گیرند.

وی مطرح کرد: امید آن می‌رود زمینه رشد و شکوفایی هرچه بیشتر همه فعالان عرصه علم و فناوری که در خدمت به نظام تلاش می‌کنند فراهم شود و این دو چهره‌ سرآمد نیز بتوانند همچنان در مسیر شاگردپروری و اثرگذاری در حوزه نخبگانی، مؤثر و الهام‌بخش باقی بمانند.

اهمیت گرامیداشت علم و نظام نخبگی در کشور

سید محمدعلی ابراهیم زاده موسوی، رئیس دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران نیز در این مراسم بیان کرد: هر ساله ارزش‌هایی را که همکاران، اساتید برجسته و سرآمدان استان البرز در زمینه آن‌ها افتخارآفرینی کرده‌اند، گرامی می‌داریم و به آن ارج می‌نهیم.

وی افزود: اما فراتر از این تکریم، گرامیداشت خودِ علم و نظام نخبگی در کشور است؛ نظامی که با تدبیر رهبر معظم انقلاب شکل گرفته و امید است همیشه پایدار و پویا باقی بماند. امیدوارم به برکت این ایام، نظام علم و فناوری و نخبگی کشور، روز‌به‌روز در عرصه‌های علمی دنیا افتخارآفرین‌تر باشد.

رئیس دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران عنوان کرد: یکی از نعمت‌های بزرگی که خداوند به کشور ما عطا کرده، وجود نخبگان است. از این جهت، جزو کشورهای برتر دنیا محسوب می‌شویم و باید به این افتخار کنیم. این، میراثی گرانبهاست که از گذشته در کشور نهادینه و ماندگار شده است.

معیارهای انتخاب سرآمدان علمی چیست؟

ابراهیم‌زاده موسوی با اشاره به اینکه این موضوع در چند دهه اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، اذعان کرد: فرصتی فراهم شده تا نخبگان بتوانند از ظرفیت‌های خود استفاده کنند و آن‌ها شناسایی و برجسته شوند. حفظ و تقویت این روند نیازمند بهره‌گیری از توان نخبگان در عرصه‌های اجرایی کشور است.

به گفته وی، این فرصت، علیرغم تنگناها و مشکلاتی که کشور به‌دلیل تحریم‌ها و مسائل تحمیلی با آن‌ها مواجه است، همچنان وجود دارد. از دل همین فشارها و محدودیت‌ها، جوانان باارزش و نخبه شکوفا می‌شوند و از دل بحران‌ها سر برمی‌آورند و مایه افتخار کشور در عرصه داخلی و افتخارآفرینی در جهان می‌شوند.

رئیس دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران ایجاد این فرصت‌ها را مرهون نگاه ویژه و راهبردی رهبر معظم انقلاب به موضوع علم و نخبگان دانست و تصریح کرد: شاید در تاریخ کشور کمتر دوره‌ای را بتوان یافت که به علم واقعاً به‌عنوان علم نگاه شده باشد.

ابراهیم زاده موسوی گفت: گرامیداشت علم، توجه به علم و عالم و نخبگی، ریشه در ارزش‌های دینی و تاریخی این سرزمین دارد. خود علم فی‌نفسه جایگاه تکریم دارد و در فرهنگ دینی ما نوعی عبادت محسوب می‌شود؛ از این منظر باید بیشترین بهره را ببریم. نخبه و دانشمند ما باید دسترسی به همه منابع علمی دنیا داشته باشد.

وی مطرح کرد: نخبگان باید بتوانند با محافل علمی بین‌المللی ارتباط و مراوده داشته باشد، اما نتیجه این تلاش‌ها باید به کشور خودشان بازگردد. نخبگان و جوانان این سرزمین باید آینده کشور را با همین فرصت ارزشمندی که فراهم شده بسازند.

رئیس دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: علیرغم وجود مشکلات و سختی‌های موجود، ایران کشور خود ماست و باید به دست خودمان و نسل‌های بعدی ساخته و تقویت شود. این گنجینه عظیم و چشمه جوشان نخبگی باید در کشور استمرار یابد تا شاهد برکات و خیرات آن در آینده باشیم.

بازتابی از حرکت هوشمندانه به سوی جامعه‌ای علم‌محور

آئین تکریم و تجلیل از سرآمدان علمی، علاوه بر ایجاد انگیزه در بدنه علمی، بستری برای توسعه تعامل میان نخبگان، صنعت و دستگاه‌های اجرایی را نیز فراهم کرده و بی‌تردید این مراسم فراتر از یک مراسم نمادین، بازتابی از حرکت هوشمندانه به‌سوی جامعه‌ای علم‌محور و نخبه‌پرور است.

استمرار و گسترش چنین برنامه‌هایی می‌تواند نقشی کلیدی در شکل‌دهی به آینده علمی کشور داشته باشد و البرز را به الگویی موفق در عرصه حمایت از نخبگان بدل سازد. تقویت این مسیر، موجب شناسایی و معرفی ظرفیت‌های پنهان علمی در استان می‌شود.

این امر همچنین زمینه‌ساز هم‌افزایی بیشتر میان دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و نهادهای تصمیم‌ساز در حوزه علم و فناوری خواهد بود. با نهادینه‌شدن این جریان، می‌توان امیدوار بود که فرهنگ نخبه‌پروری، انگیزه علمی در نسل جوان و اعتماد به ظرفیت‌های داخلی بیش از پیش گسترش یابد و آینده‌ای روشن‌تر برای کشور رقم بخورد.

سرآمدان علمی البرز را بشناسیم

علی اسدی متولد سال 1347 استاد دانشکده کشاورزی دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران و عضو هیأت علمی این دانشگاه از سال 1376 است. وی دارای مدرک دکترای ترویج و آموزش کشاورزی از دانشگاه تهران بوده و مسئولیت‌هایی همچون ریاست دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، ریاست فعلی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، عضویت هیأت رئیسه دانشگاه و سردبیری دو نشریه علمی را در کارنامه دارد.

وی پژوهشگر برتر کشوری، استاد نمونه دانشگاه تهران در سال 1402، مؤلف 10 کتاب بوده و بیش از 200 مقاله علمی و پژوهشی او در مجلات داخلی و خارجی چاپ شده و بیش از 100 مقاله را در کنگره‌های ملی و بین‌المللی ارائه کرده است. علی اسدی با بیش از دو دهه فعالیت آموزشی و مدیریتی و نیز سابقه شاگردپروری از چهره‌های اثرگذار علمی استان البرز به‌شمار می‌رود.

منصور رضوی، استاد تمام پژوهشگاه مواد و انرژی و متخصص ساخت مواد سرامیکی و کامپوزیت‌های پیشرفته است، دانش‌آموخته مهندسی مواد از دانشگاه صنعتی اصفهان و دارای مدرک دکتری سرامیک از پژوهشگاه مواد و انرژی بوده و با بیش از 150 مقاله بین‌المللی، 10 اختراع ثبت‌شده و راهبری بیش از 100 پروژه صنعتی، نقش برجسته‌ای در ارتباط صنعت و پژوهش ایفا کرده است.

سوابق مدیریتی وی شامل ریاست پژوهشکده سرامیک، معاونت پژوهشی و فناوری و عضویت در هیأت ممیزه و شورای پژوهشگاه است. او همچنین به‌عنوان عضو هیأت تحریریه و معاون سردبیر مجله علمی ACERP فعالیت دارد و با رویکرد مسئله‌محور، تلاش کرده ارتباط میان پژوهش و نیازهای صنعت را تقویت کند و در توسعه فناوری‌های نوین سرامیکی نقش مؤثر داشته است.

معیارهای انتخاب سرآمدان علمی چیست؟معیارهای انتخاب سرآمدان علمی چیست؟معیارهای انتخاب سرآمدان علمی چیست؟معیارهای انتخاب سرآمدان علمی چیست؟

گزارش: مینا صدیقیان

انتهای پیام/.

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
دکمه بازگشت به بالا