مرجعیت علمی پیش‌نیاز رهبری اثربخش در آموزش است

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین با تأکید بر ضرورت تحول در نظام آموزشی، یادگیری مادام‌العمر و مرجعیت علمی را دو رکن اساسی رهبری مؤثر در آموزش دانست.
– اخبار استانها –

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از قزوین حسنعلی اصغری، مدیرکل آموزش و پرورش استان، ظهر امروز در سمینار اجتماعات یادگیری(معلم یادگیرنده مادام العمر)، با اشاره به پیچیدگی‌های دنیای امروز، گفت: در عصری که تغییرات شتابان و عدم قطعیت بر تصمیم‌گیری‌ها سایه افکنده، دیگر نمی‌توان با دانش دیروز به جنگ مسائل امروز رفت. تنها راه موفقیت، بازآموزی مداوم، بازنگری در روش‌ها و به‌روز‌سازی مهارت‌ها است.

وی با اشاره به نقش کلیدی مدیریت دانش در سازمان‌های پیشرو، افزود: مدیریت دانش فرآیندی علمی و هدفمند برای تولید و به‌کارگیری دانش جدید است که منجر به ارتقاء عملکرد فردی و سازمانی می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش قزوین، تشکیل اجتماعات یادگیری، درس‌پژوهی و حلقه‌های کیفیت را از راهکارهای مؤثر برای ایجاد تحول در نظام آموزشی عنوان کرد و افزود: پیش از آن‌که آموزش دهیم، باید خودمان بیاموزیم و این رویکرد را در سراسر سیستم نهادینه کنیم.

اصغری بر اهمیت کار تیمی در نظام‌های پیچیده تأکید کرده و اظهار داشت: تنها تیم‌های توانمند و هم‌افزا می‌توانند از موانع عبور کرده و به موفقیت‌های پایدار دست یابند.

وی در ادامه، یادگیری مستمر و تفکر سیستمی را دو مؤلفه حیاتی برای مواجهه با تحولات پرشتاب جهانی برشمرد و تصریح کرد: رهبران آموزشی باید اهل مطالعه، تجربه‌ورزی و اشتراک دانش باشند تا بتوانند مرجعیت علمی در بین همکاران و دانش‌آموزان کسب کنند.

اصغری با تأکید بر اینکه رهبری آموزشی نیازمند نفوذ در دل‌ها است، گفت: صداقت، اقتدار رفتاری و کاریزمای حرفه‌ای لازمه تأثیرگذاری پایدار در محیط‌های آموزشی است. اگر زمینه سازمانی مناسب فراهم نشود، دانش نظری نیز کارکردی نخواهد داشت.

وی با اشاره به فاصله میان ستاد و صف، در سیاست‌گذاری‌های آموزشی افزود: تصمیماتی که بدون توجه به واقعیت‌های مدرسه اتخاذ می‌شود، معمولاً در اجرا با چالش مواجه می‌گردد. راه برون‌رفت از این وضعیت، گفت‌وگوی واقعی میان تصمیم‌سازان و مجریان است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین همچنین با اشاره به نقش راهبردی معلمان ابتدایی در شکل‌گیری شخصیت و آینده دانش‌آموزان تأکید کرد: آموزگاری که با چشم‌انداز روشن وارد کلاس شود و دانش‌آموز را گام‌به‌گام هدایت کند، می‌تواند منشأ تحولی عمیق در نظام آموزش باشد.

وی با بیان اینکه مدیریت در نظام آموزشی بدون تیم‌سازی، رهبری مشارکتی و نگرش یادگیرنده ممکن نیست، خواستار بازسازی مستمر سازمان، بهره‌گیری از ابزارهای نوین آموزشی و تقویت حلقه‌های یادگیری حرفه‌ای در مدارس شد.

انتهای پیام/

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
ارسال از وردپرس به شبکه های اجتماعی ایرانی
دکمه بازگشت به بالا