غرب تهران در بحران حملونقل؛ مردم گرفتار گرانی و فرسودگی
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از غرب استان تهران، مردم شهرهای غرب استان تهران نظیر بهارستان، نسیمشهر، گلستان، شهریار ، صباشهر، فردوسیه ، نصیرشهر ، وحیدیه، باغستان، قدس، صالحیه، رباط کریم، پرند و اسلامشهر روزانه در شمار بسیار بالایی از خطوط حملونقل عمومی، تاکسیها، اتوبوسها و حتی خودروهای عبوری شخصی برای رفتوآمد استفاده میکنند. این وابستگی بهدلیل جمعیت بالا و اشتغال گسترده ساکنان این مناطق در تهران، شکل گستردهای به خود گرفته است.
اکثر خانوادهها، بهویژه خانوادههای کارگر، صبح زود با وسایل عمومی به پایتخت میروند و شبها بازمیگردند، این در حالی است که امکانات حملونقل عمومی نهتنها توسعه نیافته، بلکه با فرسودگی شدید و کمبود وسایل روبهروست.
شهروندی ساکن نسیمشهر در گفتوگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به دشواریهای تردد روزانه به تهران اظهار داشت: برای رسیدن به محل کار، ناچاریم چند مرحله وسیله نقلیه عوض کنیم؛ ابتدا تاکسی، سپس اتوبوس و در نهایت مترو؛ آن هم در صورتی که قطار در زمان مناسب حرکت کند. این فرآیند علاوه بر اتلاف وقت، موجب تحمیل هزینههای سنگین بر خانوادهها شده و با حقوقهای فعلی، شهروندان در تأمین مخارج اولیه زندگی دچار مشکل هستند.
همچنین یکی از شهروندان شهر گلستان نیز با بیان گلایههایی مشابه عنوان کرد: روزانه مسیر خانه تا تهران را طی میکنیم، اما نه از ناوگان مترو بهرهمند هستیم و نه اتوبوسها پاسخگوی نیاز ما هستند. برای مسیرهای کوتاه نیز گاه ناچار به تعویض چند وسیله هستیم که خستگی، اتلاف وقت و افزایش هزینهها را بهدنبال دارد.
شهروند دیگری از شهر گلستان نیز با اشاره به شرایط دشوار خانواده خود گفت: پدرم کارگر، برادرم دانشآموز و خودم دانشجو هستم؛ تنها هزینه رفتوآمد روزانه ما به تهران، ماهانه بین 5 تا 7 میلیون تومان میشود. با این وضعیت حقوقها، چیزی برای سایر مخارج زندگی باقی نمیماند.
یکی از شهروندان اسلامشهر نیز در گفتوگو با خبرنگار تسنیم خاطرنشان کرد: هر روز ساعت 5 صبح خانه را ترک میکنیم تا شاید پیش از ساعت 8 به محل کار برسیم. نه اتوبوسها بهموقع هستند و نه مترو در دسترس است. گاهی بیش از دو ساعت در راه هستیم و چند مرتبه باید وسیله نقلیه عوض کنیم. این وضعیت فرسایشی است و جای تعجب دارد که شهری با جمعیت قابل توجه همچون اسلامشهر، هنوز با ابتداییترین مشکلات حملونقل عمومی مواجه است. وعده راهاندازی مترو نیز سالهاست در حد بنر و تبلیغات باقی مانده است.
شهروندی از شهرقدس نیز با اشاره به هزینههای سنگین تردد روزانه اظهار داشت: ناچاریم یا چند مرحله از تاکسی و اتوبوس استفاده کنیم یا به تاکسیهای اینترنتی متوسل شویم که هزینههایشان کمرشکن است. برخی روزها تنها برای رسیدن به محل کار، بیش از 150 هزار تومان پرداخت میکنیم. این شرایط برای خانوادههای کارگری بههیچوجه قابل تحمل نیست.
همچنین شهروندی از شهریار در گفتوگویی مشابه اظهار کرد: هزینه رفتوآمد از شهریار به تهران دیگر از توان ما خارج شده است. از تاکسی تا اتوبوس و مترو، هرکدام کرایه جداگانهای دارند و در مجموع، برخی روزها برای تردد باید بیش از 200 هزار تومان بپردازیم. در خانوادهای که چند نفر شاغل یا محصل هستند، هزینههای ماهانه رفتوآمد به چند میلیون تومان میرسد که در عمل بخش بزرگی از درآمد خانوار را میبلعد.
فرسودگی شدید اتوبوسها و تاکسیها؛ مردم مجبور به استفاده از خودروهای عبوری
خطوط تاکسیرانی و اتوبوسرانی در شهرهای غرب استان تهران بهدلیل کمبود شدید خودرو، فرسودگی ناوگان و نبود نظارت کافی، پاسخگوی نیاز جمعیت بالا نیست. همین مسئله موجب شده بسیاری از شهروندان ناچار به استفاده از خودروهای عبوری شخصی و تاکسیهای اینترنتی شوند، راهکاری پرهزینه که فشار مالی سنگینی به اقشار کمدرآمد وارد میکند.
از سوی دیگر، برخی تاکسیها بهجای فعالیت در خطوط مصوب خود، بهصورت دلبخواهی در نقاط دیگر فعالیت میکنند. در همین حال، برخی خطوط که با ازدحام زیاد مواجهاند، همچنان از کمبود وسیله رنج میبرند و هیچ تقویتی در آنها صورت نگرفته است.
آیا حقوق کارگران جوابگوی هزینههای رفتوآمد است؟
وقتی یک خانواده کارگر در شهرستانهای اطراف تهران زندگی میکند و پدر خانواده، فرزند دانشآموز یا دانشجو و دیگر اعضای خانواده نیاز به رفتوآمد روزانه دارند، نبود وسایل عمومی مناسب آنها را مجبور به استفاده از وسایل شخصی یا تاکسیهای اینترنتی میکند. این هزینهها، با احتساب رفتوآمد دو نوبته در روز، گاه به ماهانه چند میلیون تومان میرسد.
کرایههای برونشهری و درونشهری؛ باری دیگر بر دوش خانوادههای کمدرآمد
فاصله میان شهرهای غرب استان تهران تا پایتخت، همراه با نبود حملونقل عمومی مناسب، باعث شده هزینه رفتوآمد با تاکسیهای عبوری، اینترنتی یا خودروهای شخصی بهشدت بالا برود. تردد روزانه بین شهرهای حاشیه و تهران، برای یک نفرتا 200 هزار تومان هزینه دارد و برای یک خانواده 3 تا 4 نفره، این عدد به چند میلیون در ماه میرسد.
لازم به ذکر است که کرایه تاکسی مصوب از مراکز شهرستانهای غرب استان تهران تا مقصد میدان آزادی درحدود 30 تا 60 هزار تومان است که با احتساب همین هزینه جهت بازگشت به منزل و همچنین کرایه اتوبوس و مترو از میدان آزادی تا مقصد مسافران این هزینه تا 200 هزار تومان در هر روز میرسد که به طور تقریبی برای هر نفر در هر ماه هزینهای در حدود 3 تا 6 میلیون تومان را در پی دارد که محاسبه این هزینه برای یک خانواده با 2 نفر شاغل یا دانشجو بسیار سنگین خواهد بود.
ایستگاه های متروکه هنوز به مقصد نرسیدند
مترو اسلامشهر که کلنگ آن سالها پیش با سر و صدای فراوان زده شد، همچنان نیمهکاره و تکمیل نشده است و هزینههای بسیاری برای احداث آن پرداخت شده است. مردم دیگر امیدی به تکمیل آن ندارند، چراکه هیچگونه برنامه زمانبندی شفاف یا عملیات اجرایی پرشتابی مشاهده نمیشود.
همین وضعیت برای متروی شهریار و قدس نیز برقرار است، پروژههایی که تنها در طرحها و وعدهها وجود دارند و مردم جز بنر و تیتر خبری چیز دیگری از آنها ندیدهاند.
مترو پرند؛ یک قطار در هر ساعت، آن هم اگر بیاید!
در شهر جدید پرند که ظاهراً از مترو بهرهمند است، قطارها با فاصلههای زمانی یک ساعته یا بیشتر حرکت میکنند. این اتفاق بهدلیل کمبود واگن، ناترازی برق و ضعف در زیرساختهای بهرهبرداری رخ میدهد. برای هزاران نفر از ساکنان پرند که روزانه به تهران تردد میکنند، این شرایط عملاً بهمعنای ناکارآمدی مترو است.
ریلباس تهران تا پرند؛ یک خط ریلی برای انبوه جمعیت
ریلباس تهران به پرند یکی از خطوط مهم برای مردم اسلامشهر، نسیمشهر، گلستان، نصیرشهر، رباط کریم و پرند است که تنها دارای یک خط ریلی است و روزانه 24 بار رفتوبرگشت دارد. این در حالی است که جمعیت متقاضی استفاده از این خط، بسیار فراتر از ظرفیت آن است.
سالهاست وعده احداث خط دوم داده شده، اما هیچ اقدام عملی صورت نگرفته. مردم در ایستگاهها با ازدحام شدید و تأخیرهای مکرر مواجهاند.
تغییر چندباره وسیله؛ معضل روزانه مردم
سلمان خانمحمدی، کارشناس حمل و نقل و ترافیک شهری، در گفتوگو با خبرگزاری تسنیم در شهرستان بهارستان، دلایل اصلی گرایش مردم شهرهای اقماری تهران به خودروهای عبوری شخصی را تشریح کرد و از نارساییهای جدی در ناوگان حملونقل عمومی پرده برداشت.
وی گفت: یکی از مشکلات اساسی مردم در این مناطق، نبود شبکه منسجم و کامل حمل و نقل عمومی است. دسترسی دشوار به ایستگاههای مترو و نبود قطار شهری، مردم را ناچار میکند که از خودروهای عبوری شخصی، تاکسیهای اینترنتی و چند وسیله نقلیه مختلف برای رسیدن به محل کار خود در تهران استفاده کنند.
خانمحمدی با اشاره به اینکه شهرهای اقماری تهران بهعنوان «شهرهای خوابگاهی» تعریف میشوند، افزود: بسیاری از ساکنان این مناطق برای کار به تهران رفتوآمد میکنند اما با سختیها و ترافیک شدیدی مواجهاند. آنها مجبورند چندین بار از خودرو به تاکسی، سپس اتوبوس و دوباره به مترو تغییر وسیله دهند که هم هزینهبر و هم زمانبر است.
این کارشناس حملونقل در ادامه تصریح کرد: کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی در ساعات پیک مسافر، موجب سردرگمی و نارضایتی مردم شده است. همین مسئله، زمینهساز استفاده گسترده از تاکسیهای اینترنتی و خودروهای عبوری شخصی شده که فشار مضاعفی به ترافیک وارد میکند.
خانمحمدی در اضافه کرد: مکانیابی نامناسب ایستگاههای اتوبوس و تاکسی، مشکل را دوچندان کرده و موجب شده مردم برای رسیدن به سادهترین مسیرهای حملونقل عمومی، بارها سوار خودروهای عبوری شوند.
زنگ خطر برای غرب استان تهران؛ وسایل حملونقل عمومی پاسخگوی جمعیت نیستند
حسین کاظمی مدیرعامل سازمان حملونقل بار و مسافر شهرداری نسیمشهر و بازرس اتحادیه سازمانهای حملونقل بار و مسافر شهرداریهای کشور در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در بهارستان از وضعیت نامطلوب حملونقل عمومی در این شهر و غرب استان تهران پرده برداشت.
وی افزود: در حال حاضر 850 تاکسی و 13 خط تاکسیرانی، به همراه تنها 16 دستگاه اتوبوس، در نسیمشهر فعال هستند و با این حال، حملونقل عمومی این شهر توان پاسخگویی به نیاز جمعیت پرشمار ساکنان را ندارد.
وی یکی از دلایل اصلی این بحران را ترافیک شدید و تأخیر در رسیدن وسایل نقلیه عمومی به ایستگاهها دانست و تصریح کرد: این دلایل منجر به ازدحام بیسابقه شهروندان در ایستگاهها شده است.
مدیرعامل سازمان حملونقل بار و مسافر شهرداری نسیمشهر با اشاره به آمارها گفت: روزانه بیش از 12 هزار مسافر از طریق حملونقل عمومی در نسیمشهر جابهجا میشوند، آماری که در شهرستانهای غرب استان تهران به بیش از 80 هزار نفر در روز میرسد و با این حال، سهم وسایل نقلیه عمومی از این جابهجاییها همچنان پایین است.
کاظمی با اشاره به اینکه مردم تمایل بیشتری به استفاده از تاکسیهای اینترنتی و خودروهای عبوری شخصی دارند، گفت: علت اصلی این مسئله، نبود ایستگاههای کافی، تمایل به سفر از درب منزل و عجله مردم در انجام سفرهاست و برخی از مسافرین تمایلی به انتظار برای پر شدن ظرفیت تاکسی یا اتوبوس ندارند.
بازرس اتحادیه سازمانهای حملونقل بار و مسافر شهرداریهای کشور تأکید کرد: 50 درصد مردم غرب استان تهران از تاکسیهای اینترنتی یا خودروهای عبوری استفاده میکنند. این در حالی است که هنوز اعتراضی رسمی به نرخ کرایه تاکسیهای شهری در نسیمشهر ثبت نشده و نرخها نسبت به تورم، معقول ارزیابی میشود.
بر اساس این گزارش مردم غرب استان تهران بهوضوح خواستههای خود را بیان کردهاند که شامل تکمیل سریع متروی اسلامشهر، شهریار و قدس، ارتقاء سطح خدمات مترو پرند و افزایش قطارها، احداث خط دوم ریلباس تهران _پرند ، نوسازی فوری ناوگان اتوبوس و تاکسی، اصلاح و نظارت جدی بر خطوط تاکسیرانی و ارائه بستههای حمایتی برای کاهش هزینه حملونقل اقشار کمدرآمد است.
انتهای پیام/