صنعت چوب قم گرفتار روشهای سنتی است
روحالله ابراهیمی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در قم، با اشاره به وضعیت صنعت درودگری در استان قم گفت: موضوع صنعت مبلمان در استان قم از قدمتی طولانی برخوردار است و شاید بتوان گفت یکی از مشاغل و حرفههایی است که از دیرباز در قم رواج داشته و در واقع نوعی «هنر-صنعت» به شمار میرود.
وی افزود: در گذشته بسیاری از افراد در این حوزه فعالیت داشتند. یکی از مسائلی که در سالهای گذشته مطرح شد، ایجاد یک شهرک صنعتی تخصصی در حوزه چوب و مبلمان بود. این موضوع در دهه 80 یا دهه 90 مورد توجه مدیران استان قرار گرفت و با هدف رفع مشکلات صنف و ارتقای ظرفیتهای این هنر-صنعت، تصمیم به ایجاد یک مجموعه با زیرساختهای مناسب گرفته شد.
شهرک چوب و مبلمان قنوات؛ ظرفیتی کمنظیر اما بلااستفاده
ابراهیمی عنوان کرد: مسئله واگذاری شهرک صنعتی قنوات (شهرک درودگران)، در اوایل دهه 90 آغاز شد. این شهرک با وسعتی حدود 140 هکتار یکی از نمونههای کمنظیر در کشور از حیث زیرساختها و تعداد واحدهای مستقر است. با این وجود، علیرغم فراهم بودن مکان و ظرفیت مناسب، اهداف مورد نظر در عمل محقق نشدند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم یکی از دلایل اصلی عدم تحقق اهداف در این شهرک را استمرار فعالیتها به شیوه سنتی در آن شهرک دانست و بیان کرد: استفاده کافی از دانش و تکنولوژی روز در این فضا صورت نگرفته است. برای مثال صنعت مبلمان ملایر؛ قدمت آن کمتر از این صنعت در استان قم است. ولی به نظر میرسد تلفیق دانش و مهارت و بهکارگیری ابزارهای نوین موجب شده است تا ملایر در جذب بازار و توسعه سهم خود موفقتر عمل کند.
مانع اصلی رشد صنعت مبلمان قم؛ تولید سنتی و بیتکنولوژی
وی با بیان اینکه در حوزه صنعت کفش شاهد روند برندسازی شهری بودهایم، برند مشترک ایجاد شده و یکی از ظرفیتهای شاخص استان قم نیز صنعت کفش ماشینی است عنوان کرد: در گذشته، که موضوع خوشههای صنعتی مطرح بوده و خوشه مبلمان قم یکی از خوشههای فعال استان است.
ابراهیمی تصریح کرد: علیرغم اینکه شهرک تخصصی مبلمان در قم ایجاد شده و واحدهای پراکنده نیز در آن ساماندهی شدهاند، و از نظر زیرساختها و خدمات پایه در سطح قابل قبولی قرار گرفتهاند، اما هنوز جایگاه واقعی خود را در بازار پیدا نکردهاند. برای مثال، اگر به بازار مبل یافتآباد تهران سری بزنید، خواهید دید که بخش قابلتوجهی از محصولات آنجا، خصوصاً اسکلتهای مبل، در قم تولید میشوند.
برندسازی شکستخورده بهدلیل ضعف آموزش
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم بر اهمیت توجه ویژه به نقاط ضعف و بررسی و عارضهیابی آنها تأکید کرد و اظهار داشت: در صورت برطرف شدن نکات، میتوانند جایگاه صنعت مبلمان قم را به سطحی قابل توجه و ممتاز برسانند. در حوزه آموزش و توانمندسازی نیز باید توجه جدی داشته باشیم.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا در صنعت مبلمان و درودگری همگراییای شکل گرفته تا منجر به خلق یک برند واحد شود افزود: ایجاد برند نیازمند مقدماتی است و نمیتوان از همان ابتدا بهصورت مستقیم وارد مقوله برند شد. باید شرایط و زیرساختهای لازم برای کار تیمی و هماهنگ فراهم شود. در سالهای 1395 یا 1396 نیز تجربهای از ایجاد یک برند مشترک در صنعت مبلمان وجود داشت، اما آن تجربه چندان موفق نبود، علت اصلی عدم موفقیت در آن طرح، فقدان آموزش و توانمندسازی مناسب بود.
فاصله زیاد مبلمان قم با فناوریهای نوین
ابراهیمی با تأکید بر اینکه اغلب فعالان این حوزه هنوز بهصورت کاملاً سنتی فعالیت میکنند اذعان کرد: تجهیز به دانش روز، بهرهگیری از ابزارهای مدرن، آشنایی با فضای مجازی و حتی استفاده از فناوریهای نوینی مانند هوش مصنوعی، هنوز در صنعت مبلمان قم جایگاه چندانی ندارد. چنانچه این موارد اصلاح شود، قطعاً آینده درخشانی برای این صنعت متصور است؛ بازاریابی، برندینگ و توسعه نیز بهدنبال آن محقق خواهد شد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم در خصوص راهحلی برای عدم تمایل کارگران به حضور در شهرک ثامن بواسطه هزینه عوارضی مسیر دسترسی به شهرک بیان کرد: طبق آخرین پیگیریهای انجام شده در هیئت مقرب زدایی و اداره حمل و نقل استان برای انتقال عوارضی به محل مناسبتر یا ایجاد تسهیلات و سازوکار ویژه برای کارگران که مشمول عوارض نشوند.
تسهیلات ناکافی و دریافت آن بسیار دشوار
وی درباره اینکه سرمایه تولیدکنندگان چگونه تأمین میشود خاطرنشان کرد: رویه مرسوم پرداخت تسهیلات است. در بازدید استاندار از شهرک ثامن قول پیگیری و حمایت داده شده است. همچنین با بانک صنعت و معدن مکاتبهای انجام شده که تاکنون حدود 200 میلیارد تومان خط اعتباری برای صنعت چوب و درودگری استان تخصیص یافته است. در فاز اول، 100 میلیارد تومان آن تایید شده که بخشی از آن برای تأمین مواد اولیه و بخشی برای خرید تجهیزات و نوسازی واحدهای صنفی اختصاص مییابد.
ابراهیمی عنوان کرد: اگرچه این مبلغ کمک خوبی است، ولی با توجه به وارداتی بودن مواد اولیه و میزان بالای نیاز مالی تولیدکنندگان، این میزان تسهیلات برای رفع کامل نیازها کافی نیست. تولیدکنندگان معمولا نیازمند چند میلیارد تومان وام برای مواد اولیه هستند و روند دریافت تسهیلات به دلیل کاغذبازی و پیچیدگیهای اداری بسیار کند و دشوار است. با سرپرست بانک صنعت و معدن استان نیز گفتگو داشتهام و آمادگی برای تسریع در فرآیند و پرداخت تسهیلات وجود دارد.
افزایش حمایت دولت؛ شرط رونق تولید مبلمان قم
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم گفت: در حال حاضر مدل دریافت تسهیلات بیشتر مناسب واحدهای صنعتی است، اما ما در صنف درودگری نیازمند سازوکاری هستیم که بتواند شرایط صنفی را نیز پوشش دهد. این موضوع پیگیری میشود و تلاش خواهیم کرد روند تسهیلاتدهی تسهیل شود.
وی بر اهمیت حمایتهای دولت تأکید نمود و تصریح کرد: سهم دولت باید بیش از پیش باشد تا شرایط برای تولیدکنندگان بهتر فراهم گردد. استاندار محترم و مدیران بانکها نیز به صورت هفتگی پیگیر افزایش و تسهیل تسهیلات هستند.
برنامه ساخت نمایشگاه دائمی مبلمان قم
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم در توضیح به اینکه آیا واگذاری زمین انجام شده یا در فرآیند واگذاری قرار دارد و آیا عملیات اجرایی این نمایشگاه آغاز شده است اظهار داشت: ما ظرفیت قابل توجهی در اتوبان قم–تهران داریم که سالانه دستکم 100 میلیون تردد در آن صورت میگیرد. بدیهی است که تمامی این جمعیت وارد شهر قم نمیشوند، بنابراین وجود نمایشگاهی در شهرک ثامن منافاتی با ایجاد نمایشگاهی در محل دیگر ندارد. این دو میتوانند مکمل یکدیگر باشند و ظرفیتهای شهرک در همان محل محقق شود.
ابراهیمی تصریح کرد: اراضی تخصیصیافته در ورودی اتوبان قم–تهران، حدود 100 هکتار است که بخشی از آن با موضوع گردشگری و نمایشگاهی در نظر گرفته شده و تصمیم بر آن بوده که بخشی از این زمین برای فعالیت دوستان، مسکوت باقی بماند تا اقدامات اجرایی انجام شود.
تمرکز بر توانمندسازی، شرط موفقیت صنعت مبلمان قم
وی با اطلاع به اینکه یک قطعه زمین 3 هکتاری دیگر نیز در اتوبان اختصاص داده شده که در فرآیند واگذاری است افزود: رسیدن به نقطه آرمانی نیازمند یک روند تدریجی است. زمانی که شهرکهای صنعتی راهاندازی شدند، بسیاری از دوستان به فضای جدید نقل مکان کردند؛ اما این انتقال الزماً منجر به صنعتیشدن فعالیتها نشد. فضای فیزیکی بزرگتر شد، اما فرآیند تولید همچنان سنتی باقی ماند. کمااینکه ما هنوز از نظر ذهنی و ساختاری در مرحله صنف باقی ماندهایم.
ابراهیمی اذعان کرد: نمایشگاه تنها یک ابزار است و به تنهایی نمیتواند تمام مشکلات را حل کند. در حال حاضر بنده فضایی را پیگیری میکردم برای ایجاد نمایشگاه دائمی، اما مشکل اصلی چیز دیگریست. باید ابتدا بر توانمندسازی، ارتقاء دانش، شناخت ذائقه و سلیقه مردم، و کاهش هزینه تمامشده تمرکز کنیم. امروزه مبلمان به کالایی سرمایهای تبدیل شده و دیگر کالایی مصرفی تلقی نمیشود. قیمت بالای آن موجب شده که خرید یک دست مبلمان، تصمیمی مهم و پرهزینه تلقی شود.
خوشه صنعتی؛ راه نجات صنعت مبلمان قم
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم در پایان سخنانش بیان کرد: توصیه میکنم از الگوی توسعه خوشههای صنعتی استفاده نمایید تا بتوانید موضوعات مرتبط را بهصورت منسجم و هماهنگ پیگیری کنید. در صورت ایجاد اتحاد و همکاری میان اعضا، دستیابی به اهداف پروژه بسیار محتمل خواهد بود؛ اما اگر این همافزایی شکل نگیرد، آینده پروژه چندان امیدوارکننده نخواهد بود.
انتهای پیام/