تأمین پایدار مواد اولیه در تولید محصولات رقابتپذیر مؤثر است
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از مشهد، امیررضا رجبی در افتتاحیه نمایشگاه تخصصی ستارهها که با محوریت معرفی ظرفیتهای بومی و منطقهای در حال برگزاری است، بر اهمیت توسعه برندهای داخلی تأکید و اظهارکرد: نمایشگاههایی از این دست، ابزار مؤثری برای معرفی برندها و محصولات متنوع به شمار میروند و در مسیر تثبیت و ارتقاء هویت برندها در ذهن مشتریان نقشآفرین هستند.
وی افزود: برندهایی که به دنبال حفظ جایگاه خود در بازار و تقویت هویت نزد مخاطبان هستند، ناگزیرند کیفیت محصولات و خدمات خود را به طور مداوم افزایش دهند. امروز شاهد آن هستیم که بسیاری از برندها در تلاشند تا به روزترین استانداردهای کیفی را رعایت کرده و در مسیر ارتقای مداوم قرار گیرند.
رجبی با اشاره به اهمیت تأمین مواد اولیه و تأثیر آن بر کیفیت نهایی محصولات، تصریح کرد: در حوزههای مختلف، بهویژه در صنایع فعال استان، تأمین پایدار و باکیفیت مواد اولیه نقش اساسی در تولید محصولات رقابتپذیر دارد. خوشبختانه فعالان اقتصادی ما با شناخت درست از زنجیره تأمین، توانستهاند در این زمینه عملکرد قابل قبولی داشته باشند.
مدیرکل صمت خراسان رضوی همچنین با اشاره به برنامهریزیها برای برگزاری همایشهای علمی در سطح ملی گفت: کمیسیون ملی توسعه تجارت و سایر نهادهای علمی و اجرایی استان، طی سالهای اخیر اقدامات قابل توجهی در راستای تبیین مسائل علمی حوزه صنعت و تجارت انجام دادهاند. نخستین دوره این همایش در سال گذشته با همکاری دانشگاهها و سازمانهای مرتبط برگزار شد و برنامهریزی برای برگزاری دوره دوم در سطح ملی در حال انجام است.
وی ادامه داد: از تمامی دانشگاهها، نهادهای علمی و همچنین فعالان حوزههای صنعت، معدن و تجارت از سراسر کشور دعوت میکنم تا در برگزاری این همایش مشارکت فعال داشته باشند. این رویداد علمی در ماههای پایانی سال جاری برگزار خواهد شد و میتواند بستر مناسبی برای تبادل دانش، توسعه اعتماد، همافزایی و بهرهمندی از ظرفیتهای مشترک باشد.
رجبی خاطرنشان کرد: مسیر توسعه اقتصادی، نیازمند همکاری، همفکری و همیاری تمامی بخشهای تولیدی و علمی است. ما نباید تنها به فکر افزایش سهم خود از بازارهای موجود باشیم، بلکه باید تلاش کنیم سهم بزرگتری از کل اقتصاد ملی را به دست آوریم. این مهم، جز با ایجاد ارزش افزوده، تولید رقابتپذیر و ارتقای برندهای داخلی، ممکن نخواهد بود.
خراسان رضوی خاستگاه ایدههای نو و پیشرو در اقتصاد کشور
محسن روشنک، رئیس هیئتمدیره انجمن شتابدهندههای خراسان رضوی، نیز اظهارکرد: در گذشته، برخی تلاشها برای ایجاد و توسعه برندها در استان با موانع و مخالفتهایی مواجه بود. شاهد بودم که حتی افرادی در برهههایی از ادامه مسیر ناامید شده بودند و تصمیم به ترک مشهد داشتند، اما با تشویق و حمایت اطرافیان، مجدداً ایستادند و امروز ما شاهد برندهای موفق کشور هستیم که نهتنها در سطح استان بلکه در سطح ملی و حتی فراملی جایگاه شایستهای کسب کرده اند.
روشنک با تأکید بر اینکه برند شدن بهسادگی حاصل نمیشود و مسیر آن پر از چالش، مقاومت و آزمون است، ادامه داد: موفقیت هیچگاه آسان به دست نمیآید. افراد کارآفرین و خلاق، از جمله جوانان علاقهمند به فعالیت اقتصادی، باید بدانند که مسیر ساخت برند با دشواریهایی همراه است و تنها با صبر، پشتکار و تحمل رنجهاست که میتوان به یک جایگاه معتبر در اقتصاد دست یافت. برند موفق در نتیجه تلاشهای دلسوزانه، فداکاریهای شخصی و حمایتهای اجتماعی حاصل میشود.
رئیس هیئتمدیره انجمن شتابدهندههای استان، با اشاره به سابقه طولانی فعالیت خود در زمینه برند و کارآفرینی بیان کرد: افتخار دارم که 25 سال پیش، نخستین مقاله در خصوص برند و برندسازی را در مشهد نوشتم و ایده ایجاد برندهای محلی و ملی را ارائه کردم. یکی از افتخارات بزرگ ما، راهاندازی طرح تولید بدون کارخانه در خراسان رضوی بود که نخستینبار توسط سازمان توسعه تجارت و اتاق بازرگانی به ثبت رسید. شرکتهایی مانند ایوان فرش نیز از دل همین نوآوریها سربرآوردند و امروز بهعنوان الگویی موفق در سطح ملی شناخته میشوند.
وی با تأکید بر اهمیت پرهیز از سودجویی و قلمفروشی در مسیر توسعه اقتصادی گفت: همواره مخالف آن بودهام که فردی بدون زحمت و تلاش بخواهد از مسیر ایدههای دیگران بهرهبرداری شخصی کند. حرکتهایی از این دست، نهتنها غیراخلاقی است، بلکه موجب تضعیف پایههای اعتماد و صداقت در اکوسیستم کارآفرینی خواهد شد. در مقابل، حرکتهای اصیل، خلاقانه و ارزشآفرین را باید حمایت ، تقویت و در معرض دید عموم قرار داد.
روشنک افزود: خراسان رضوی از جمله استانهایی است که مبدأ بسیاری از حرکتهای مؤثر و موفق اقتصادی بوده و تشکلهای بخش خصوصی در این استان، یکی از پویاترین و کارآمدترین ساختارهای مردمی در سطح کشور را تشکیل دادهاند. هر موفقیتی که امروز در سطح ملی شاهد آن هستیم، بیتردید ریشههایی در خراسان بزرگ دارد که باید به آن افتخار کنیم.
وی با یادآوری نقش کلیدی برخی مدیران و نهادهای دولتی با اشاره به نقش مهم مسئولیت اجتماعی در فعالیتهای اقتصادی اظهارکرد: امروز بیش از هر زمان دیگری، مسئولیت اجتماعی فعالان اقتصادی اهمیت دارد. برند شدن تنها به معنای فروش و سود نیست، بلکه به مفهوم تأثیرگذاری اجتماعی، فرهنگی و انسانی است.
وی در پایان ضمن آرزوی موفقیت برای همه کارآفرینان و فعالان اقتصادی، خاطرنشان کرد: امروز ما با وجود همه سختیها و ناملایمات، در مسیر درستی قرار داریم. تنها با اتحاد، حمایت متقابل، تلاش پیوسته و اعتماد به ظرفیتهای درونی میتوانیم اقتصاد این کشور را به جایگاه شایستهاش برسانیم.
تمرکز بر برندهای برتر در گردشگری، سلامت و سرمایهگذاری
آرزو رجبپور، کار آفرین مشهدی نیز در گفتوگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: محوریت نمایشگاه «ستارهها» بر معرفی برندهای برتر در حوزههای هتلداری، ایرلاینها، خدمات سفر، صنعت غذا، توریسم سلامت، صنایع ساختمانی و فرصتهای سرمایهگذاری و تجهیزات وابسته قرار دارد.
وی اعلام کرد: هدف ما صرفاً معرفی نیست، بلکه ایجاد پلی برای همآفرینی، توسعه پایدار و ارتقای سطح کیفی این صنایع و رویدادی کنشگر برای آینده صنعت گردشگری ایران است.
رجبپور تأکیدکرد: این نمایشگاه فرصتی کمنظیر برای هماندیشی و شکلگیری یک اکوسیستم هماهنگ در حوزه گردشگری است. مشهد بار دیگر میزبان رویدادی کنشآفرین است که میتواند نقشآفرینی مهمی در آینده صنعت گردشگری کشور، بهویژه استان خراسان رضوی، ایفا کند چرا که تصمیمهای امروز ما مسیر آینده ایران را رقم خواهد زد.
انتهای پیام/282