مقاومت علی(ع) بر مبنای عقلانیت و عدالت بود نه درگیری
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از مشهد، حسن رحیمپور ازغدی صبح امروز در همایش بینالمللی غدیر و مقاومت که در سالن نور مشهد برگزار شد، با تشریح ابعاد تاریخی، سیاسی و معرفتی واقعه غدیر و سیره امیرالمؤمنین علی(ع)، اظهار کرد: مقاومت در نگاه اسلامی تنها محدود به درگیری نظامی نیست، بلکه شکلهای متنوعی دارد که ریشه در عقلانیت، کرامت انسانی، عدالتخواهی و توحید دارد.
وی با مرور وقایع پس از رحلت پیامبر اسلام(ص) و آنچه در سقیفه رخ داد، به موضع امیرالمؤمنین اشاره کرد و گفت: علی(ع) با وجود اعتراض و انتقاد صریح به نادیدهگرفته شدن بیعت غدیر، از درگیری مسلحانه با مسلمانان خودداری کرد و مصالح امت اسلامی را بر مصلحت فردی ترجیح داد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نحوه بیعت نکردن امیرالمؤمنین(ع) و یاران وفادارش چون سلمان، ابوذر، مقداد، عمار و زبیر، تأکید کرد: آنان از بیعت امتناع ورزیدند، اما بر خلاف برخی برداشتها، بهدنبال ایجاد درگیری داخلی یا جنگ داخلی نبودند.
رحیمپور ازغدی افزود: امیرالمؤمنین در آن شرایط تاریخی، علیرغم اعتراضات و فشارها، از درگیری مستقیم با خلفا خودداری کرد، چرا که حفظ وحدت امت اسلامی و جلوگیری از خونریزی اولویت اصلی وی بود.
وی گفت: امام علی(ع) بارها با صراحت فرمودند که حکومت برای او هدف نیست، بلکه وسیلهای است برای اقامه قسط و عدل. ایشان حکومت را تنها در صورتی مشروع میدانستند که به نفع ضعیفان و مستضعفان باشد و حقوق محرومان را از گردنکلفتان بازپس بگیرد. هر حکومتی که در کنار ستمگران بایستد و نسبت به فقرا و نیازمندان بیتفاوت باشد، از نگاه علی(ع) نامشروع است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در نهجالبلاغه بارها میخوانیم که حضرت علی(ع) به والیان و فرمانداران خود میفرمودند که اگر کسی از شما به مردم ظلم کند، دشمن خدا شده و مشروعیت خود را از دست میدهد.
رحیمپور ازغدی تأکید کرد: در نگاه علوی، کرامت انسان، امنیت اجتماعی، و حقوق مادی و معنوی مردم، اصول بنیادینی هستند که هیچ حاکمی حق ندارد آنها را نادیده بگیرد.
وی با نقل روایتی از امام علی(ع) که فرمود اگر تمام حکومتها و قدرتهای جهان را به من بدهند، به اندازه برداشتن یک دانه جو به ناحق از مورچهای، از عدالت عدول نمیکنم، تصریح کرد: این سخن خلاصهای است از فلسفه مقاومت در مکتب اهلبیت(ع). مقاومتی که برای عدالت است، نه برای قدرتطلبی و ریاستجویی. مقاومتی که هدفش رهایی انسان از ظلم، ستم، استبداد و استثمار است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به خط مشی حکمرانی علوی اشاره کرد و گفت: امام علی(ع) حکومت خود را شفاف، بیدروغ، و بیپنهانکاری از مردم معرفی میکرد. حتی شکستها و دلایل آن را با مردم در میان میگذاشت، مگر در موارد امنیتی و اطلاعاتی که به مصالح عمومی لطمه وارد میکرد.
رحیمپور ازغدی، غایت نهایی مقاومت را تحقق توحید، عدالت و نجات انسان دانست و بیان کرد: امروز نیز مقاومت باید برای کرامت انسانی، حقوق ملتها، مقابله با استکبار جهانی، و احیای عدالت باشد.
وی تأکید کرد: ما نباید مقاومت را فقط در قالب تقابل نظامی ببینیم، بلکه مقاومت فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، هر جا که انسان مورد تهدید قرار میگیرد، مصداق مییابد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتقاد از آن دسته از علما، خطبا و متدینینی که تنها به عبادات شخصی بسنده میکنند و از اصلاح ساختارهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه فاصله میگیرند، تصریح کرد: یک فقیه و عالم دینی اگر خود را به خطر نیندازد و در میان مردم حضور نداشته باشد، نمیتواند داعیهدار حکومت دینی باشد.
رحیمپور ازغدی گفت: عالم دینی باید عاشق مردم باشد؛ حتی مردمی که حزباللهی نیستند یا پایبندی دینی ندارند. رحیمپور ازغدی ادامه داد: حاکمان و مسئولان باید عاشق خدمت به مردم باشند، بیآنکه انتظار تشکر یا پاداشی داشته باشند. همانطور که قرآن در مورد انبیاء میفرماید: «لا نُریدُ مِنکُم جَزاءً و لا شُکورا»، یعنی نه پاداش میخواهیم و نه حتی سپاسگزاری. این باید الگوی مدیران ما باشد.
وی با اشاره به جامعه امروز، تأکیدکرد: هرگونه مقاومت باید در راستای احقاق حقوق مردم، گسترش عدالت اجتماعی، و دفاع از کرامت انسانی باشد. هر قدرتی که با مستضعفین نباشد و علیه مستکبران موضع نگیرد، نامشروع است و این، همان راز غدیر و پیام اصلی امیرالمؤمنین علی(ع) است.
اگر در برابر ظلم ساکت بمانیم، دینداری ما بیارزش است
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به وقایع جاری در فلسطین و غزه و همچنین با استناد به سخنان امیرالمؤمنین علی(ع)، نسبت به سکوت علما، حکومتها و جوامع اسلامی در برابر ظلم و جنایتهای رژیم صهیونیستی هشدار داد.
وی تاکید کرد: بیعملی در برابر ظلم، نه تنها با تعالیم اسلام سازگار نیست، بلکه موجب لعنت الهی و سقوط اخلاقی جوامع دینی میشود.
رحیمپور ازغدی با انتقاد از بیتفاوتی برخی کشورهای اسلامی در قبال جنایات علیه مردم فلسطین گفت: امروز در غزه هر روز صد شهید میدهند؛ کودک، زن، مرد، پیر و جوان. این نسلکشی علنی است. در حالیکه حتی در ایالتهای آمریکا و کشورهای اروپایی، تظاهرات در حمایت از فلسطینیان جریان دارد، در کشورهای اسلامی نه تنها حکام، بلکه بخش قابلتوجهی از مردم و علما نیز در سکوت فرو رفتهاند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به واقعهای تاریخی در نهجالبلاغه افزود: امام علی(ع) فرمودند اگر در جامعه اسلامی حتی به دختری یهودی توسط دشمن توهین شود و ما واکنشی نشان ندهیم، باید از شدت غصه دق کنیم و بمیریم. حال آنکه امروز حکومت یهود، زنان و کودکان مسلمان را بیهیچ ابایی قتلعام میکند و ما هنوز هم در موضع تماشا و بیطرفی هستیم.
وی با طعنه به برخی علمای دینی، آنها را به همان کسانی تشبیه کرد که در تاریخ یهود و نصارا به خاطر منافع شخصی، دعوت به حق را کنار گذاشتند و مورد لعن الهی قرار گرفتند.
رحیمپور ازغدی ادامه داد: برخی فقط تا زمانی دیندار هستند که دین برایشان هزینه نداشته باشد. اما وقتی پای هزینه دادن، موضع گرفتن، یا حتی فقط اعلام مخالفت با ظلم به میان میآید، یا کنار میکشند یا با ظالم همراهی میکنند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اسناد ساواک و دوران پیش از انقلاب گفت: در همان سالها، برخی روحانیون در مشهد و دیگر شهرها نه تنها علیه ظلم رژیم شاه مبارزه نکردند، بلکه با ساواک همکاری میکردند تا شهر را برای رژیم شاه آرام نگه دارند. حال آنکه انقلابیون واقعی، بدون توجه به هزینههای جانی، مالی و آبرویی، در برابر طاغوت ایستادند.
وی با انتقاد شدید از تفکرات «سازشکار» گفت: عدهای امروز هم همان راه را میروند. میگویند باید دو روز دیگر زنده بمانیم ولو با ذلت و تسلیم. این منطق قرآن و اهلبیت نیست. علی(ع) فرمود اگر مقاومت را رها کنید، عقل و شعور خود را هم از دست میدهید. ملتی که جهاد و مبارزه نکند، به ذلت و تحقیر عادت میکند.
رحیم پور ازغدی در ادامه به خطبه منا از امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت: در آن خطبه آمده است که اگر مردم، بهخصوص علما، در برابر فساد و ظلم موضع نگیرند، شایسته لعنت الهی هستند. خداوند به همین دلیل علمای یهود و نصارا را لعن کرد. چرا که فقط به نفع خودشان حرف میزدند و در برابر ظلم ساکت بودند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با گلایه از برخی متدینین که دین را به احساسات و عبادات فردی محدود کردهاند، بیان کرد: دینی که موضعگیری نداشته باشد، دین نیست. نماز و روزه بدون ولایت و مقابله با ظلم، باطل است. دین یعنی گفتن درود بر اولیای خدا و مرگ بر دشمنان خدا. دین یعنی قیام، یعنی ایثار. اگر دین برای شما فقط عبادت شخصی و گوشهنشینی است، دین ندارید.
وی با لحنی تند خطاب به روحانیون و حافظان قرآن گفت: مردم به شما احترام میگذارند نه بهخاطر شخص خودتان، بلکه چون نمایندگان دین و خدا هستید. اما اگر در برابر ظلم و جنایت سکوت کنید، این احترام از بین میرود. مردم انتظار دارند شما برای خدا و حق بایستید؛ اگر نایستادید، دینتان بیارزش است.
رحیم پور ازغدی با اشاره به آموزههای توحیدی بیان کرد: «اگر کسی واقعاً خدا را دوست دارد، از مرگ نمیترسد. مرگ، ملاقات با خداست. پس ترس از مرگ نشانه ضعف ایمان است. کسانی که از آمریکا، اسرائیل یا شاه میترسند، مشکل توحیدی دارند. امام خمینی(ره) فرمود کسی که از آمریکا بترسد، نمیتواند موحد باشد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: سنت انبیاء، اهلبیت و مسیر حقیقی دین، مسیر مبارزه، جهاد، فریاد زدن در برابر باطل و سکوت نکردن در برابر ظلم است. کسی که دین را بدون مبارزه میخواهد، دروغ میگوید. دین واقعی یعنی ایستادن در کنار مظلوم، حتی اگر هزینهاش جان باشد.
انتهای پیام/282/