جریان مقاومت امتداد عملی واقعه غدیر در تاریخ تشیع است

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی در به تبیین ابعاد مختلف واقعه غدیر و نقش جریان مقاومت در استمرار آن پرداخت و بر اهمیت درک صحیح از پیام غدیر در دنیای امروز تأکید کرد و گفت: جریان مقاومت امتداد عملی واقعه غدیر در تاریخ تشیع است.
– اخبار استانها –

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از مشهد، آیت‌الله احمد علم‌الهدی در همایش بین‌المللی غدیر و مقاومت که در تالار نور برگزار شد به تبیین ابعاد مختلف واقعه غدیر و نقش جریان مقاومت در استمرار آن پرداخت و بر اهمیت درک صحیح از پیام غدیر در دنیای امروز تأکید کرد.

وی با اشاره به حضور علمای بزرگ داخلی و خارجی در محافل علمی و مذهبی کشور، گفت: خوشبختانه امروز محافل علمی و تشکل‌های مذهبی چه در سطح داخلی و چه با حضور حضرات علمای بزرگ از خارج کشور، زمینه‌ای مناسب برای تبیین آرمان‌های غدیر فراهم کرده‌اند که این خود نعمتی بزرگ برای جامعه اسلامی به شمار می‌آید.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه پیام غدیر تنها به اعلام ولایت ختم نمی‌شود، افزود: در واقعه غدیر دو بُعد اساسی وجود دارد؛ یکی بحث “جناح غدیر” است که با دستور و اجرای پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله محقق شد و دیگری جریان مقاومت که نه‌تنها در امتداد این واقعه تاریخی قرار دارد، بلکه از نظر عمق و تأثیرگذاری، نقشی بنیادین در حفظ و تداوم غدیر ایفا کرده است.

وی ادامه داد: جریان مقاومت در سیره ائمه معصومین علیهم‌السلام همواره به‌مثابه ستاره‌ای درخشان در آسمان پرفروغ اسلام بوده و در تمامی حرکت‌ها، قیام‌ها و تلاش‌هایی که از صدر اسلام تا به امروز در راستای تشیع و ولایتمداری انجام شده، جایگاهی ویژه داشته است.

علم‌الهدی به دشواری‌های اجرای فرمان الهی در آن زمان اشاره کرد و افزود: هنگامی که پیامبر اکرم مأمور به اجرای فرمان ولایت امیرالمومنین علی علیه‌السلام شد، شرایط اجتماعی و سیاسی امت اسلامی به‌گونه‌ای بود که این مسئله با مقاومت‌ها و عدم همراهی‌هایی روبه‌رو شد. تعبیر قرآن که می‌فرماید “والله یَعصِمُکَ مِنَ النّاس”، خود بیانگر این ناهمواری‌ها است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با استناد به کتاب گرانسنگ “الغدیر” اثر مرحوم علامه امینی، ادامه داد: این عالم بزرگ با تحقیق در منابع مختلف اسلامی اعم از منابع اهل سنت و شیعه، واقعه غدیر را از زوایای گوناگون بررسی کرده و نقش برجسته آن را در تشکیل پایه‌های رهبری دینی و سیاسی اسلام به روشنی نشان داده است.

امام جمعه مشهد گفت: واقعه‌ای پیش از غدیر و در منطقه‌ای به نام “حدیقه بنی نجار” رخ داد که زمینه‌ساز شکل‌گیری یک حرکت عملیاتی در تثبیت شخصیت ولایی امیرالمومنین علیه‌السلام شد. روایت زید بن یمان از این رویداد تاریخی گویای آن است که پیامبر اکرم در این نخلستان، به چند تن از اصحاب خود دستور داد تا از محل خارج شده و مجدداً بازگردند و در هنگام ورود، به علی علیه‌السلام به‌عنوان امیرالمؤمنین سلام کنند. این اقدام، نوعی تمرین و آماده‌سازی برای پذیرش ولایت علوی بود.

وی افزود: این ماجرا به روشنی نشان می‌دهد که پیامبر اکرم از طریق آموزش عملی و ملموس، مردم را برای پذیرش ولایت علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام آماده می‌کردند. بعدها این افراد موظف شدند هنگام ورود دیگر مسلمانان، از آنان بخواهند که به امیرالمومنین سلام گویند، و این فرایند تا حدی پیش رفت که شخصیت سیاسی-دینی علی علیه‌السلام به‌صورت عینی و اجتماعی در جامعه اسلامی تثبیت شود.

علم‌الهدی، تأکید کرد: امروز نیز امت اسلامی نیازمند فهم صحیح از پیام غدیر و تداوم آن در قالب جریان مقاومت است؛ جریانی که در بطن خود، دفاع از ولایت، ایستادگی در برابر ظلم و تلاش برای حاکمیت ارزش‌های الهی را داراست. باید به این حقیقت توجه کرد که غدیر تنها یک حادثه تاریخی نیست، بلکه یک خط روشن در مسیر هدایت امت اسلامی تا ظهور حضرت ولی‌عصر عجل‌الله‌تعالی‌ فرجه‌ الشریف است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد، ضمن بیان مواضع صریح در حمایت از ملت مظلوم فلسطین و غزه، به شدت از بی‌تفاوتی برخی دولت‌ها، علما و جوامع اسلامی در قبال جنایات رژیم صهیونیستی انتقاد کرد.

علم‌الهدی با اشاره به آموزه‌های دینی و سیره امیرالمومنین علی (ع)، موضع‌گیری صریح در برابر ظلم و حمایت از مظلوم را وظیفه‌ای الهی و انسانی دانست و تأکید کرد: سکوت در برابر ظلم، هم‌دستی با ظالم است.

وی با اشاره به حدیثی از امیرالمومنین علی (ع) در خصوص غیرت دینی، گفت: اگر در جامعه اسلامی، حتی به یک دختر یهودی، به عنوان اقلیت دینی، توسط فردی که نماینده دستگاه ظلم و شر است، تعرضی صورت گیرد و مسلمین در برابر آن واکنشی نشان ندهند، باید از غصه دق کنند و بمیرند. آن‌گاه چگونه است که امروز، ده‌ها و صدها کودک، زن و مرد مسلمان در فلسطین و غزه به طور روزانه به شهادت می‌رسند و هیچ واکنش عملی از سوی برخی دولت‌های اسلامی مشاهده نمی‌شود؟

نماینده ولی‌فقیه در ادامه با اشاره به مظلومیت مردم غزه و جنایات مستمر رژیم صهیونیستی، تصریح کرد: امروز، در حالی که جهان غیرمسلمان و مردم اروپا و آمریکا در حمایت از مردم فلسطین به خیابان‌ها آمده‌اند و تظاهرات می‌کنند، در اکثر کشورهای اسلامی نه تنها دولت‌ها بلکه حتی جوامع مدنی نیز خاموشند. عربستان، امارات، قطر، بحرین، کویت، مصر و اردن، هیچ‌ کدام حاضر به فداکاری نیستند و حکومت‌هایشان نه‌تنها کاری نمی‌کنند، بلکه بعضاً به نفع اسرائیل و آمریکا موضع می‌گیرند.

علم‌الهدی با انتقاد از سکوت برخی علما در برابر تجاوزهای آشکار صهیونیست‌ها، افزود: در میان این سکوت شرم‌آور، برخی جریانات انحرافی نظیر وهابیون تکفیری و شیعه انگلیسی نیز با طرح ادعاهایی چون اینکه “قدس به ما ربطی ندارد”، عملاً در مسیر منافع دشمن حرکت می‌کنند. در حالی که سیره پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع) ایستادگی و مبارزه با ظلم بوده است.

وی با ذکر نمونه‌هایی از تاریخ اسلام، از جمله سه جنگ تحمیلی علیه امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام و نقش آن حضرت در مقابله با دشمنان خدا و قرآن، تأکیدکرد: منطق امیرالمومنین، منطق مقاومت است نه سازش. دشمنان داخلی و خارجی در هر زمان لباس متفاوت دارند، اما وظیفه ما، در همه ادوار، ایستادگی است. کسانی که دین‌داری را به عافیت‌طلبی گره می‌زنند، راه باطل را در پیش گرفته‌اند.

امام جمعه مشهد ضمن اشاره به اسناد ساواک، فاش کرد که در دوران پیش از انقلاب نیز برخی روحانیون با رژیم شاه همکاری داشته‌اند تا جو مبارزاتی را خاموش کنند.

وی افزود: امروز هم، برخی علما و متدینان به دلیل ترس از دست دادن منافع، امنیت یا جایگاه خود، حاضر به قیام در برابر ظلم نیستند. این، همان انحرافی است که قرآن و امیرالمومنین به شدت از آن نهی کرده‌اند.

علم‌الهدی تأکیدکرد: امروز کسانی هستند که نماز می‌خوانند، روزه می‌گیرند و زیارت می‌روند، اما در برابر ظلم و ستم سکوت می‌کنند. این دینداری، دینداری حقیقی نیست، بلکه نفاق است. اگر مردم به شما احترام می‌گذارند، به دلیل لباس روحانیت یا ظاهر دینداری شما نیست، بلکه به خاطر این است که انتظار دارند در برابر ظلم و بی‌عدالتی بایستید.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با استناد به خطبه‌های نهج‌البلاغه و خطبه منا، فرمود: امام علی (ع) فرمودند که سکوت علما و اهل دین در برابر فساد، گناه و ستم، باعث لعن خدا می‌شود. دینداری بدون موضع‌گیری، دینداری نیست. باید مشخص باشد که با چه کسی هستیم و در برابر چه کسی ایستاده‌ایم. دین یعنی “درود بر اولیای خدا” و “مرگ بر دشمنان خدا”.

علم‌الهدی با انتقاد از ترس برخی افراد از مرگ، گفت: مرگ، ملاقات با خداست. کسی که از مرگ می‌ترسد، نمی‌تواند اهل مقاومت باشد. امام علی علیه‌السلام فرمودند که کسانی که از مرگ می‌هراسند، شایستگی دفاع از دین را ندارند. اگر واقعا عاشق خدا هستید، مرگ برای شما شیرین است، زیرا وصال محبوب است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با تأکید بر اینکه مقاومت در برابر ظلم، تنها راه عزت امت اسلامی است، تصریح کرد: هر ملتی که جهاد را ترک کند، گرفتار ذلت و پستی خواهد شد؛ عقل خود را از دست می‌دهد، به ذلت عادت می‌کند و کرامت انسانی‌اش را فراموش می‌کند. امروز اگر مقاومت را کنار بگذاریم، به معنای خودکشی جمعی است، تنها راه، ایستادگی است؛ ولو با فداکاری، هزینه دادن و جان‌فشانی.

انتهای پیام/282/

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا