چرا پیام غدیر فراتر از مذهب، مرزها و جغرافیاست؟
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از خرمآباد، در طول تاریخ، لحظاتی وجود دارند که نهتنها مسیر آینده یک امت، بلکه معنای زیستن انسان را بازتعریف میکنند. واقعه غدیر از اینگونه لحظات است؛ نه فقط انتصابی در ساحت سیاست، بلکه تعیین شاخصی الهی برای سنجش انسان در تراز عدالت، فضیلت و حقیقت. غدیر، در ژرفترین لایههای خود، تجلی اراده خداوند برای معرفی الگوی کمال انسانی است؛ الگویی که پیامبر اعظم(ص) او را نهتنها بهعنوان جانشین، بلکه بهمثابه “آیینه تمامنمای حق” به بشر معرفی کرد.
در روزگار ما که غبار غفلت، سطح بسیاری از مفاهیم اصیل را پوشانده و انسان در هیاهوی تکنولوژی و مصرفگرایی، از خویشتن اصیل خود فاصله گرفته است، بازخوانی پیام غدیر ضرورتی انکارناپذیر است. غدیر، انسان را با انسان کامل روبهرو میکند تا هرکس در این آیینه، فاصله خود را با حقیقت ببیند و برای پر کردن این فاصله، مسیر بازسازی را آغاز کند.
در همین راستا، گفتوگوی پیشرو با حجتالاسلام مصطفی تیموری ـ پژوهشگر ژرفاندیش حوزوی ـ تلاشی است برای عبور از سطح حادثه و ورود به باطن پیام غدیر. او در این گفتوگو، غدیر را نه یک خاطره دینی، بلکه یک طرح جامع انسانسازی، و نه یک اتفاق شیعی، بلکه الگویی برای تعالی همه بشریت میخواند. گفتوگویی که ما را دعوت میکند تا بهجای صرفاً شنیدن نام علی(ع)، در آینه علی(ع) خود را ببینیم و از این منظر، اخلاق، سیاست، جامعه و فرد را از نو معنا کنیم.
تسنیم: آقای تیموری، شما در سخنان خود تأکید زیادی بر جایگاه غدیر دارید. به نظر شما، غدیر چه نقشی در زندگی امروز انسانها دارد؟
غدیر یک واقعه صرفاً تاریخی نیست، بلکه یک لحظه ماندگار در تاریخ انسانیت است؛ لحظهای که پیامبر اسلام(ص) انسانها را با انسان کامل مواجه ساخت. در حقیقت، غدیر تجلی تمامی خوبیها برای بشریت است؛ جایی که هر فرد میتواند خود را در آیینه تمامنمای حضرت حق، یعنی امیرالمؤمنین علی(ع)، ببیند و بشناسد.
تسنیم: منظورتان از مواجهه با انسان کامل چیست؟
منظور این است که انسان در برابر علی(ع)، به عنوان نمونه اعلای فضیلت و کمال، میایستد و خود را با او میسنجد. این مقایسه نه از روی رقابت، بلکه از سر تربیت است. انسان با سنجش خود در برابر الگو، میتواند فاصلهاش با حقیقت را بسنجد و مسیر اصلاح را آغاز کند.
تسنیم: بهرهگیری از این واقعه برای افراد مختلف چگونه ممکن است؟
بهرهمندی از غدیر تابع ظرفیت درونی افراد است. هرکس به اندازه فهم، علم، شخصیت، و جایگاه خود میتواند از این نعمت الهی بهره بگیرد. مهم این است که انسان در غدیر، خود را پیدا کند؛ بفهمد کیست و در کجای مسیر حقیقت ایستاده است.
تسنیم: شما به بُعد اخلاقی غدیر هم اشاره داشتید. در این باره بیشتر توضیح میدهید؟
بله، یکی از جنبههای مهم غدیر، اخلاق علوی است. ما باید صفات اخلاقی امیرالمؤمنین(ع) را در جامعه و درون خود بسط دهیم. اگر چنین شود، هر فرد، خود بهنوعی مبلغ غدیر خواهد شد. سادهزیستی، عدالت، تقوا، کرامت انسانی، شجاعت، و بیاعتنایی به دنیا، همه درسهایی از سیره علوی است که امروز بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز داریم.
تسنیم: درباره سلوک شخصی امیرالمؤمنین(ع) چه نکاتی را مهم میدانید؟
حضرت علی(ع) بهشدت از زیادهروی در خوردن پرهیز میکردند و میفرمودند: «به خودم ریاضت میدهم تا بند شکم نباشم». این جمله را باید بهعنوان الگویی عملی ببینیم. انسانِ اسیر شکم و لذتهای بدنی، نمیتواند آزادانه خدا را عبادت کند. شکمپرستی زنجیری است که او را از پرستش واقعی دور میکند.
تسنیم: با این نگاه، میتوان غدیر را یک نقطه آغاز برای بازنگری در زندگی دانست؟
دقیقاً. غدیر، فرصتی برای بازنگری است؛ بازنگری در خود، در سبک زندگی، در رفتارهای فردی و اجتماعی. کسی که خود را در برابر انسان کامل قرار میدهد، درمییابد که باید در چه جهتی حرکت کند. این نقطه شروعی برای بازسازی شخصیت و جامعه است.
تسنیم: آیا این آموزهها فقط برای شیعیان است؟
هرگز. امیرالمؤمنین(ع) شخصیتی برای همه انسانهاست، نه فقط شیعیان. هرکس میتواند مطابق ذائقه فکری خود، خود را در آینه وجود آن حضرت واکاوی کند و مسیر رشد و کمال خویش را بیابد. علی(ع) تجسم عدالت و معنویت است و همه انسانها به چنین الگویی نیاز دارند.
تسنیم: اگر بخواهیم آموزههای غدیر را در جامعه امروز پیاده کنیم، چه باید کرد؟
باید ویژگیهای غدیری را در نهادهای اجتماعی، فرهنگی و فردی گسترش داد. اگر جامعهای بر اساس اخلاق و عقلانیت علوی ساخته شود، انسانها در آن به سمت رشد فکری، اخلاقی و معنوی حرکت میکنند. غدیر، اگر بهدرستی درونی شود، جامعه را متحول خواهد کرد.
تسنیم: ممنون از شما بابت این گفتوگوی پربار.
من هم از شما و خبرگزاری تسنیم بابت پرداختن به این موضوع بنیادین تشکر میکنم.
انتهای پیام/