پیام رهبر انقلاب رسالت سنگین حوزههای علمیه را گوشزد میکند
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از رشت، آیتالله علیرضا اعرافی، رئیس حوزههای علمیه کشور پیش از ظهر امروز در جلسه بررسی مسائل اساسی استان با رویکرد فرهنگی که در سالن اجتماعات الغدیر استانداری گیلان برگزار شد، با اشاره به پیام تاریخی رهبر معظم انقلاب درباره «حوزه پیشرو و سرآمد»، اظهار کرد: این پیام باید بهعنوان یک پیام بنیادین و راهبردی مورد توجه ویژه همه حوزویان و دانشگاهیان قرار گیرد.
وی با تبیین پیام رهبر انقلاب در خصوص حوزه علمیه افزود: پیام معظمله که بهروشنی بیانگر جایگاه رفیع حوزههای علمیه در ساختار معرفتی و تمدنی ایران اسلامی است، یکی از مهمترین پیامهای تاریخ حوزههای علمیه به شمار میرود و میتواند برای نهاد علم و حوزه در کشور ما وزنی همتراز با سندهای بنیادین دیگر تلقی شود.
رئیس حوزههای علمیه کشور با اشاره به اینکه در اجلاس اخیر نمایندگان ولیفقیه در کرمان نیز به نکاتی درباره این پیام تاریخی اشاره شد، بیان کرد: به اعتقاد بنده، این پیام حاوی حدود 20 نکته کلیدی، راهبردی و بسیار مهم است که باید بهطور ویژه مورد توجه قرار گیرد.
اعرافی نخستین نکته این پیام را «هویت حوزه» و ضرورت تعمیق این نگاه در میان حوزویان و نهادهای علمی کشور عنوان کرد و گفت: رهبر انقلاب در این پیام با لحنی عمیق و نگاهی ریشهای، به تبیین جایگاه تاریخی حوزههای علمیه پرداختهاند و آغاز این پیام نیز با جملههایی آغاز میشود که نمایانگر همین رویکرد هویتی است.
وی با بیان اینکه برآمدن حوزه علمیه قم در آغاز قرن چهاردهم هجری شمسی، پدیدهای بینظیر بود که در بستر حوادث بزرگ منطقهای و بینالمللی از جمله دخالتهای استعماری پس از جنگ جهانی اول، جلوهگر شد، افزود: این نگاه رهبر انقلاب، بهدرستی حوزه علمیه را نهادی هزار ساله و اثرگذار در پیکره تاریخ امت اسلامی و ملت ایران معرفی میکند.
رئیس حوزههای علمیه کشور با اشاره به سابقه تاریخی حوزههایی چون اصفهان، مازندران، قم و نجف بیان کرد: مدارس بزرگ اهل سنت و شیعه در طول تاریخ، همگی متصل به هویت علمی و تمدنی این سرزمین و امت اسلامی هستند و حوزههای علمیه خاستگاه مکتبها و مشربهای بزرگ علمی، فلسفی، کلامی و حدیثی در دنیای اسلام بودهاند.
اعرافی با یادآوری نقش پررنگ حوزهها در تولید علوم بشری از جمله ریاضیات، هیئت، فلسفه و منطق گفت: چهرههایی مانند بوعلیسینا، خواجهنصیر طوسی و دیگر اندیشمندان بزرگ از دل همین حوزهها برخاستهاند و نقش آنها در تاریخ علمی ایران و اسلام برجسته و انکارناپذیر است.
وی با بیان اینکه یکی از مهمترین ارکان این پیام، «رویکرد عمیق تاریخی» است که باید در حوزهها، دانشگاهها و در میان نسل جوان ما نهادینه شود، افزود: شناخت ریشهها و هویت تاریخی، ما را از گسست هویتی بازمیدارد و راه آینده را برایمان روشن میکند.
به گفته رئیس حوزههای علمیه کشور، اگر این نگاه تحلیلی و عمیق به تاریخ تقویت شود، هم در کشف ظرفیتها و استعدادهای گذشته توانا خواهیم بود و هم در شناسایی و جبران ضعفهای پیشین. نسل جوان ما – اعم از دانشجو، طلبه و استاد – نیازمند این بینش استراتژیک تاریخی است.
اعرافی با بیان اینکه بدون این عمق تاریخی نمیتوان آینده را ساخت، گفت: این رویکرد عمیق، نگاه ما را به افقهای بلند علمی، فرهنگی و تمدنی باز میکند و یکی از محورهای مهمی است که باید هم در ساختارهای حوزوی و هم دانشگاهی دنبال شود.
وی با بیان اینکه نگاه عمیق به آرمانهای تمدنی اسلام و ایران، رسالت حوزههای علمیه را سنگینتر میکند، افزود: حوزه، حامل پیام توحیدی اسلام، مکتب اهلبیت (ع) و منادی تمدنسازی نوین اسلامی است و این نگاه باید در مسیر پیشرفت علمی و فرهنگی کشور راهگشا باشد.
انتهای پیام/