جامعهشناسی تاریخی؛ درک ابعاد اجتماعی واقعه غدیر
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، حجتالاسلام والمسلمین پارسانیا در سومین همایش ترجمان غدیر که با موضوع «پیامدها و دلالتهای فرهنگی و اجتماعی واقعه غدیر» که در قم برگزار شد، عنوان کرد: همایش اول با نگاه کلامی و همایش دوم با موضوع زیارت غدیریه برگزار شد. سومین همایش ناظر به ابعاد فرهنگی و اجتماعی واقعه غدیر است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: در نگاه به پدیدههای دینی ابعاد گوناگونی را میتوان در نظر داشت که این ابعاد مکمل یکدیگر هستند. بعد اول حقیقت یک مسئله است که به حقیقت و کذب مسئله میپردازد که با رویکردهای کلامی، فلسفی و فقهی بررسی میشود.
استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: در مسئله غدیر، نگاه شیعه رویکرد کلامی دارد البته رویکرد فقهی نیز در امتداد این نگاه وجود دارد، نگاه غالب اهل سنت نگاهی فقهی است که در امتداد آن نگاه کلامی هم وجود دارد.
وی بیان کرد: بعد دیگر نگاه اجتماعی به مسئله تاریخی است که این امر بیشتر جامعه شناسی تاریخی است که کاربستهای فرهنگی و اجتماعی را مشخص میکند ترکیبی از تاریخ و نگاه جامعه شناسی است که بررسی زمینهها، پیامدها و دلالتهای آن مسئله میپردازد.
پارسانیا بیان کرد: علت پرداختن به مسائل فرهنگی و اجتماعی این مسئله توجه آیت الله جوادی آملی در پیامشان به نشست آستان قدس بود که تأکید داشتند که امامت و ولایت از لحاظ فرهنگی، تاریخی و اجتماعی مورد توجه قرار بگیرد.
وی گفت: علم در مقابل جهل، جاهل و جاهلیت قرار میگیرد. علم وقتی جهل را بر طرف میکند یعنی حقیقتی را آشکار میکند در این عرصه انسان مد نظر است. وقتی خورشید توحید میتابد و پیام توحید گفته میشود همه میتوانند پیام آن را بفهمند و عالم شدن آسان است و این بلاغ الهی است.
استاد حوزه و دانشگاه در رابطه با علم در مقابل جاهل بیان کرد: در این عرصه هویت وجودی باید عالمانه باشد. یعنی وقتی عقل نظری اشباع شد عقل عملی فعال شود و عالمانه رفتار کند. آنچه در قواعد سلوک بیان شده است برای عالم شدن جاهل است.
وی اضافه کرد: در عرصه سوم علم، جاهلیت را از عرصه زندگی جمعی و فرهنگ بیرون میبرد و ساختارهای اجتماعی عالمانه عمل میشود. قبل از اسلام جاهلیت و قومیت بود و هویت فرد در قبیله تعریف میشد. اسلام توحید را در عرصه فرهنگی آورد و تکوین جامعه اسلامی بود.
پارسانیا با بیان اینکه وقتی توحید در جان انسان مسلمان نشست اما فرهنگ عالمانه دینی نباشد انسان غریب است و در غربت به سر میبرد، گفت: وقتی امامت مستقر نیست، امام به عنوان مخزن علم الهی و کلام خداوند در غیبت است. غیبت از سده سوم آغاز نمیشود بلکه با حذف امامت غیبت آغاز میشود زیرا امام امت در مسند نیست.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: در این همایش درسهای غدیر و نحوه برخورد جامعه اسلامی با غدیر پرداخته میشود.
انتهای پیام/