گرایش 65 درصد دانش‌آموزان کرمانشاهی به رشته‌های نظری

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت: در حالی که طبق برنامه هفتم توسعه، باید ۵۰ درصد از دانش‌آموزان پس از پایه نهم به رشته‌های مهارتی و فنی‌وحرفه‌ای هدایت شوند، این توازن در استان کرمانشاه برقرار نیست.
– اخبار استانها –

ماشاءالله پروین در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، اظهار کرد: هم‌اکنون حدود 65 درصد از دانش‌آموزان استان در رشته‌های نظری مانند علوم تجربی، ریاضی، انسانی و معارف اسلامی تحصیل می‌کنند، در حالی که تنها 35 درصد به سمت رشته‌های مهارتی می‌روند؛ این عدم توازن با اهداف کلان توسعه کشور مغایر است و می‌تواند منجر به تبعات جدی اجتماعی و اقتصادی شود.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با اشاره به تجربه استان‌های برخورداری همچون اصفهان، یزد و سمنان گفت: در این استان‌ها با توجه به وجود صنایع و نگاه فرهنگی مثبت خانواده‌ها، دانش‌آموزان با رغبت بیشتری به رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای روی می‌آورند.

پروین افزود: در استان‌های کمتر برخورداری همچون کرمانشاه، لرستان، ایلام و کردستان، همچنان گرایش بالایی به رشته‌های نظری وجود دارد؛ امری که منجر به اشباع این رشته‌ها و افزایش نرخ بیکاری در میان فارغ‌التحصیلان شده است.

وی عنوان کرد: دانش‌آموزانی که در رشته‌های مهارتی تحصیل می‌کنند، یک حرفه واقعی را فرا می‌گیرند و پس از دریافت دیپلم، به راحتی وارد بازار کار می‌شوند که این امر نقش مهمی در رشد اقتصادی و کاهش بیکاری دارد.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین دلایل افت تحصیلی در استان، انتخاب نادرست رشته تحصیلی عنوان شده است، گفت: بسیاری از دانش‌آموزان به اجبار خانواده‌ها وارد رشته‌هایی می‌شوند که با علاقه و توانایی‌شان همخوانی ندارد، به‌ویژه مادران، گاهی تحت تأثیر چشم و هم‌چشمی فرزندان خود را به رشته‌هایی چون تجربی سوق می‌دهند.

پروین تأکید کرد: در مدارس مشاوران تلاش زیادی برای آگاه‌سازی دانش‌آموزان دارند، اما زمانی که دانش‌آموز به خانه بازمی‌گردد، اغلب تحت تأثیر فشار خانواده قرار می‌گیرد و تمام زحمات مشاوران از بین می‌رود.

وی از لزوم راه‌اندازی مراکز مشاوره تخصصی برای اقناع دانش‌آموزان و خانواده‌ها خبر داد و گفت: بزرگ‌ترین دغدغه ما اکنون، مسئله توازن رشته‌ای و انتخاب صحیح مسیر تحصیلی برای دانش‌آموزان است و اگر هدایت تحصیلی به درستی صورت نگیرد، هم خانواده، هم دانش‌آموز و هم جامعه متضرر خواهند شد.

انتهای پیام/.

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا