مدرسه در تراز سند تحول شهروندانی آگاه و مسئول تربیت میکند
رضوان حکیمزاده در گفتوگو با خبرنگار تسنیم از مشهد در حاشیه افتتاحیه همایش کشوری «توانا» با بیان اینکه نقطه شروع هر تحول آموزشی واقعی، مدرسه و کلاس درس است، اظهار کرد: مدرسه در تراز سند تحول، چشماندازی روشن برای تحقق آموزش و تربیت جامع در کشور ارائه میدهد، این مدرسه نه تنها یک محیط آموزشی، بلکه یک فضای یادگیرنده، پویا، خلاق و متکی بر مشارکت فعال دانشآموزان در فرآیند یادگیری است.
حکیمزاده، مدرسه در تراز سند تحول را مدرسهای توصیف کرد که با تکیه بر روشهای نوین تدریس، فناوریهای نو، و برنامههای درسی غنی، به پرورش تفکر انتقادی، خلاقیت، و مهارتهای حل مسئله میپردازد.
به گفته وی، این مدرسه با نگاهی فراگیر، استعدادهای دانشآموزان را شکوفا میکند و آنان را برای تبدیل شدن به شهروندانی آگاه، مسئول و آماده برای آینده آماده میسازد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اهمیت ابعاد مختلف در طراحی این مدرسه افزود: مدرسه در تراز سند تحول بنیادین دارای چشمانداز آموزشی و تربیتی دقیق است که شامل محیطی امن، صمیمی، و پذیرنده برای همه دانشآموزان است. این مدرسه جایگاهی برای دیدهشدن و شنیدهشدن هر کودک دارد و ارزشهای اسلامی، هویت ملی و مهارتهای زندگی در آن نهادینه میشود.
حکیمزاده از تنظیم نقشه راه این مدرسه با همکاری پژوهشگاه آموزش و پرورش خبر داد و گفت: در این نقشه راه، ابعاد مختلف مدرسه شامل مدیریت و رهبری تربیتی، محیط تربیت (فیزیکی و روانی)، ارتباطات اجتماعی و نتایج عملکردی با سنجهها و معیارهای مشخص طراحی شده است.
وی تأکیدکرد: نگاه به درون از طریق خودارزیابی مبتنی بر شواهد و دادهها، نگاه به بیرون از طریق آموختن از تجربیات سایر مدارس و نگاه به آینده با برنامهریزی برای نوآوری و پاسخگویی به نیازهای فردا سه اصل محوری تراز است.
به گفته معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، «مدرسه در تراز سند تحول بنیادین» الگویی برای تحقق آموزش با کیفیت، عدالت تربیتی، و توسعه فرهنگ یادگیری و پیشرفت شخصی و جمعی در نظام تعلیم و تربیت کشور است.
انتهای پیام/282