تلویزیون اینترنتی وبانگاه 🔴

  لیست پخش

 

هوشمندسازی ترافیک شهری در قم شتاب گرفت

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم از تغییر رویکرد شهرداری قم در نصب چراغ برای عابران پیاده خبر داد و گفت: از ۲ سال گذشته، تمامی تقاطع‌های جدید به چراغ‌های مخصوص عابر پیاده تجهیز و نصب آن در تقاطع‌های قدیمی نیز در دستور کار قرار دارد.
– اخبار استانها –

علیرضا خلیلی در گفتگو با خبرنگار تسنیم در قم، از راه‌اندازی تقاطع‌های جدید و افزایش تعداد چراغ‌های راهنمایی و رانندگی در شهر قم خبر داد و با اشاره به اقدامات انجام‌شده از ابتدای سال 1404 اظهار داشت: در سال جاری، 5 تقاطع جدید در سطح شهر قم و در مناطق هشت‌گانه شهری به سامانه چراغ راهنمایی و رانندگی مجهز شده‌اند. با اضافه شدن این تقاطع‌ها، تعداد تقاطع‌های چراغ‌دار در شهر از 54 به بیش از 60 تقاطع افزایش یافته است.

وی در ادامه به تشریح جزئیات این پروژه پرداخت و گفت: هر یک از این تقاطع‌ها به چراغ‌ها و سیستم‌های فرماندهی و کنترل تجهیز شده‌اند که زمان‌بندی عملکرد آن‌ها با هماهنگی پلیس راهور انجام می‌شود و در راستای خدمت‌رسانی بهتر به شهروندان در اختیار عموم قرار گرفته‌اند. تعداد 80 چراغ در 3ماهه نخست سال 1404 به مجموع تجهیزات ترافیکی شهر افزوده شده است. با توجه به اینکه هر تقاطع به‌طور متوسط دارای 12 چراغ راهنمایی است، این میزان به‌طور تقریبی معادل تجهیز 6 تقاطع جدید محسوب می‌شود.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم در ادامه به به‌روزرسانی سیستم‌های نصب‌شده و میزان تأثیرگذاری این سامانه‌ها اشاره کرد و افزود: تقاطع‌های چراغ‌دار از مهم‌ترین ابزارهای کنترل ترافیک و تأمین ایمنی تردد برای وسایل نقلیه و عابران پیاده محسوب می‌شوند. با قرمز شدن چراغ در یک جهت، عابران می‌توانند با ایمنی بیشتری از عرض خیابان عبور کنند.

وی درباره فرایند هوشمندسازی تقاطع‌ها عنوان کرد: از 2 سال گذشته، هوشمندسازی تقاطع‌ها و به‌روزرسانی نوع چراغ‌ها در دستور کار سازمان قرار گرفته است. چراغ‌هایی که اکنون نصب می‌شوند همگی از نوع LED هستند و ولتاژ آن‌ها از 230 ولت به 24 ولت کاهش یافته است که این موضوع باعث کاهش مصرف برق و افزایش عمر مفید چراغ‌ها از 3 سال به 5 سال شده است.

خلیلی تصریح کرد: در حال حاضر، از میان حدود 60 تقاطع چراغ‌دار موجود، 40 مورد به‌طور کامل هوشمند شده‌اند. این سامانه‌ها بر اساس بار ترافیکی واقعی عمل می‌کنند؛ یعنی اگر در یک جهت ترافیک سبک‌تری وجود داشته باشد، زمان چراغ در آن جهت کاهش یافته و به جهات دارای ترافیک بیشتر اختصاص می‌یابد. هدف نهایی، روان‌سازی هر چه بیشتر ترافیک در سطح معابر شهری است.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم در پاسخ به پرسشی درباره تأمین برق چراغ‌های راهنمایی و رانندگی در شرایط قطعی برق اظهار کرد: با توجه به تشدید ناترازی برق از سال گذشته، سازمان حمل‌ونقل و ترافیک با ابلاغ معاونت حمل‌ونقل، اقدام به تجهیز تقاطع‌ها به سیستم برق اضطراری کرده است. تاکنون حدود 45 تقاطع مهم در سطح شهر به تجهیزات UPS، باتری و در برخی موارد به سلول‌های خورشیدی مجهز شده‌اند.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی شده که تا پایان 6ماهه اول سال 1404، سایر تقاطع‌ها نیز به این تجهیزات مجهز شوند تا در زمان‌های قطعی برق، مشکلی در عملکرد چراغ‌های راهنمایی و رانندگی نداشته باشیم.

خلیلی با تأکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی عمومی در خصوص استفاده صحیح از چراغ‌های راهنمایی و رانندگی اذعان کرد: همکاران ما در واحد آموزش سازمان ترافیک، به‌طور عمومی در سطح معابر حضور دارند و برنامه‌هایی از جمله حضور با “اتوبوس فرهنگ شهروندی” را در نقاط پرتردد اجرا می‌کنند. تمرکز ما بر آموزش رفتار صحیح موتورسواران، استفاده از کلاه ایمنی، رعایت قوانین رانندگی و توقف پشت چراغ قرمز است.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت چراغ‌های مخصوص عابرین پیاده بیان کرد: در گذشته، نصب چراغ برای عابران پیاده به‌عنوان یک الزام شناخته نمی‌شد. اما از حدود 2 سال گذشته، تمامی تقاطع‌هایی که جدیداً راه‌اندازی شده‌اند، به چراغ عابر پیاده نیز مجهز هستند.

وی در پایان سخنانش گفت: در تقاطع‌های قدیمی نیز این موضوع در دستور کار است. با تعویض چراغ‌های قدیمی با نمونه‌های جدید، چراغ‌های ویژه عابران نیز نصب خواهد شد تا شهروندان با رعایت وضعیت چراغ، بتوانند با ایمنی بیشتر از عرض خیابان عبور کنند.

انتهای پیام/

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا