ریل‌گذاری برای تغییرات در صنعت نمایشگاهی؛ تشکل‌های اقتصادی پای کار بیایند

حضور فعالان و تشکل‌های حوزه اقتصادی، سرمایه گذاران و کارآفرینان می‌توانند ظرفیت بسیار خوبی برای گسترش صنعت نمایشگاهی در خراسان رضوی و شهر مشهد با توجه به موقعیت استراتژیک این استان باشند.
– اخبار استانها –

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از مشهد، با توجه به موقعیت استراتژیک خراسان رضوی و شهر مشهد و پتانسیل ‌هایی که در خراسان رضوی وجود دارد لذا صنعت نمایشگاهی می‌تواند چشم انداز روشنی در استان و شهر مشهد داشته باشد و نقش مهمی را در توسعه اقتصادی و تجاری کشور ایف کند.از طرفی ظرفیت‌های اقتصادی استان و کشور اعم از فعالان و تشکل‌های حوزه اقتصادی و سرمایه گذاران و کارآفرینان نیز می‌توانند ظرفیت بسیار بالایی برای گسترش این صنعت باشند.

بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت شرکای اقتصادی در نمایشگاه‌ها

ناصر توکلیان‌فر، سرپرست نمایشگاه بین‌المللی مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از مشهد اظهارکرد: مشارکت شرکای اجتماعی ما برای ادامه مسیر توسعه‌ای نمایشگاه بین‌المللی مشهد بسیار حیاتی است. از 9 اردیبهشت تا 10 خردادماه، 6 نمایشگاه بزرگ در این مجموعه برگزار شده که در تمامی آن‌ها، شرکای اجتماعی و اقتصادی حضوری مؤثر داشتند.

وی افزود:خوشبختانه، بودجه تعیین‌شده در این بازه زمانی با همراهی این شرکا بیش از 3 برابر محقق شده است. امسال، نمایشگاه گردشگری و هتلداری در فضایی بالغ بر 14 هزار متر مربع برگزار شد که رویدادی مهم و تأثیرگذار در صنعت گردشگری بود.

توکلیان‌فر تصریح کرد:نمایشگاه طلا و جواهر پس از وقفه‌ای چندساله جاری برگزار شد و در طول فقط یک ماه فعالیت نمایشگاهی، بیش از 160 هزار نفر از نمایشگاه‌ها بازدید کردند،همچنین تلاش شد از ظرفیت فعالان هر حوزه حداکثر استفاده صورت گیرد.

 تعامل مناسب نمایشگاه مشهد با فعالان و تشکل‌های اقتصادی

شیردل؛ رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی نیز گفت: نمایشگاه‌های خوبی در حال برگزاری است؛ کمیته‌ای باید قبل و بعد برگزاری هر نمایشگاه شکل بگیرد و پس از هر نمایشگاه نیز باید دستاوردها تبیین شود. تعامل خوبی از سوی نمایشگاه با فعالان و تشکل‌های اقتصادی شکل گرفته است.

وی افزود:در حوزه صادرات نیز باید کارگروه‌های تخصصی در نمایشگاه‌های مرتبط شکل بگیرد و اتاق‌های مرتبط نیز در این کارگروه‌ها حضور داشته باشند. تمرکز مجریان نمایشگاهی فقط نباید بر محور سود باشد؛ مجریان و برگزارکنندگان باید تخصصی فعالیت کنند.

ضرورت بازنگری در برگزاری مدل‌های نمایشگاهی

محسن روشنک، رئیس انجمن شتاب‌دهنده‌های خراسان رضوی اظهارکرد: اگر دنبال انجام درست کار باشیم براساس آمار باید گفت که تاکنون کار درست در نمایشگاه مشهد انجام شده، اما اینکه آیا درست ترین کار را انجام داده‌ایم یا خیر باید بررسی بیشتری شود.

روشنک ادامه داد:باید تمامی حوزه‌های تاثیرگذار دچار تغییراتی شوند؛ حتی مدل‌های برگزاری نمایشگاه نیز تغییر کند، تا زمانی که سودآوری محقق نشود نوآوری شکل نمی‌گیرد و باید شرایط نمایشگاهی نیز تغییراتی یابد تا به مدل درست در این حوزه برسیم.

 بازنگری در هزینه‌های نمایشگاهی به سود غرفه‌داران رخصت

رخصت، رئیس انجمن نساجی خراسان رضوی نیز اظهارکرد: موقعیت نمایشگاهی بسیار خوب بوده و فضای سبز مناسبی نیز در آن وجود دارد، باید به جنبه‌های دیگر نمایشگاهی نیز توجه شود تا زمینه ارتقای کیفی فراهم شود.

وی افزود: بحث آموزش منابع انسانی نمایشگاه نیز باید مورد توجه باشد همچنین برخورد نیروهای نمایشگاهی با غرفه‌داران نیز باید با آموزش‌های مستمر به سمت حرفه‌ای تری پیش رود.

رخصت بیان کرد: فضای نمایشگاهی باید به گونه‌ای باشد که تجار و برندها مشتاق حضور در آن باشند زیرا منافع آن به استان برمی‌گردد؛ این منافع شامل ارزش افزوده و اشتغال بوده و نباید به چشم سودآوری به آن نگاه کنیم و توقع ما این است که هزینه نمایشگاهی برای غرفه‌داران تا حد ممکن کاهش یابد.

رئیس انجمن نساجی خراسان رضوی گفت:نمایشگاه مشهد باید برابر با نمایشگاه‌های درجه یک خارجی باشد و مدیران این حوزه حتما باید ضمن بازدید از نمایشگاه‌های دیگر کشورها، به عنوان الگویی موفق از آن استفاده کنند همچنین برای رشد و پیشرفت صنعت نمایشگاهی، این تغییر الگو ضروری است و باید به آن توجه کنیم.

 ضرورت ساماندهی و توجه به باشگاه مشتریان نمایشگاهی

مرتضی کرباسی، رئیس کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از مشهد عنوان کرد: یکی از موضوعات مهم، همراهی تولیدکنندگان و سازمان‌های مردم نهاد است و باید در حوزه‌های مختلف شریک باشند. گاها دچار موازی‌کاری هستیم و باید بدانیم که نمایشگاه پرهزینه لزوما به معنای نمایشگاه خوب نیست.

وی افزود: زیرساخت‌های نمایشگاهی حتما باید تغییراتی داشته باشند. استاندارد و کیفیت باید در تمام رویدادها در اولویت باشد. نمایشگاه‌ها باید به صورتی برگزار شوند که در صورت همزمانی، با یکدیگر تناسب لازم را داشته باشند و سعی بر این باشد که نشست با فعالان هر حوزه نیز برگزار شود.

کرباسی بیان کرد:برخی از کمبودها به دلیل کم‌کاری سازمان‌های مردم نهاد بوده و در این حوزه به صورت جدی کار نکرده‌ایم همچنین بحث باشگاه مشتریان نمایشگاهی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت:مردم در تمامی عرصه‌ها همیشه کنار ما بوده اند و باید از این ظرفیت استفاده کنیم.

به تشکل‌های اقتصادی میدان عمل بیشتری بدهید

احسان قاسمی، رئیس کانون قالب‌سازان مشهد نیز اظهارکرد: در برنامه‌ریزی‌های نمایشگاهی باید تشکل‌های اقتصادی حضور داشته باشند تا شاهد موفقیت بیشتری در این حوزه باشیم.

وی افزود: تمرکز بر تشکل‌ها باعث می‌شود اعضای آن‌ها در نمایشگاه‌ها حضور فعال داشته باشند؛ صفر تا صد کار نیز به مجری نمایشگاه سپرده نشود و خود نمایشگاه و شرکای اجتماعی باید در آن مشارکت داشته باشند و بعد از اجرای نمایشگاه باید بازخورد‌ها نیز بررسی شود.

قاسمی تصریح کرد: بسیاری از افراد در حوزه منابع انسانی مشکلاتی دارند و باید بحث آموزش جدی گرفته شود؛ دانشجویان، اساتید، مربیان و مدیران آموزش و پرورش باید به هر نحو ممکن از نمایشگاه بازدید داشته باشند.

ضرورت سیاستگذاری حرکت به سمت نمایشگاه‌های تخصصی و کانونی

محمد سهامیان، عضو هیئت رئیسه کانون کارفرمایی خراسان رضوی نیز به خبرنگار ما گفت:در کشورهای پیشرفته به این گونه نمایشگاه تخصصی برگزار نمی‌شود مثلا نمایشگاه قطعات خودرو در سال فقط یکبار و در یک شهر برگزار می‌شود و در ایران نیز باید به سمت حرکت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بحث غرفه‌آرایی نیز از دغدغه‌های جدی حوزه نمایشگاه است و باید افراد متخصص در این حوزه ورود بیشتری داشته باشند؛ همچنین باید تمهیداتی در راستای شکل‌گیری و حرکت به سمت نمایشگاه سبز مورد توجه باشد.

انتهای پیام/282

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا