پوشش بیمهای یک میلیون و 31 هزار نفر در هرمزگان/ خدمات غیرحضوری تأمین اجتماعی به 80 درصد رسید
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، عباس اکبری مدیرکل تأمین اجتماعی هرمزگان، در نشست خبری با اصحاب رسانه این استان اظهار کرد: سازمان تأمین اجتماعی با 17 شعبه و 5 کارگزاری در سراسر هرمزگان، از شرق تا غرب و جزایر کیش، قشم، ابوموسی و لاوان، حضوری فعال دارد و خدمات بیمهای و حمایتی به یک میلیون و 31 هزار نفر ارائه میدهد.
وی افزود: از این تعداد، 65 هزار نفر مستمریبگیر و 362 هزار نفر بیمهشده اصلی تحت پوشش خدمات تأمین اجتماعی هستند.
اکبری با اشاره به تنوع بیمهشدگان، اظهار داشت: 87 درصد بیمهشدگان در قالب بیمه اجباری، 12 درصد در حوزه بیمههای خاص مانند کارگران ساختمانی، رانندگان، بافندگان، زنبورداران، خادمین مساجد، باربران، اصحاب فرهنگ و هنر و زنان سرپرست خانوار و یک درصد نیز در قالب بیمههای توافقی نظیر اعضای سازمان نظام مهندسی، نیروهای مقاومت بسیج و کارشناسان قوه قضاییه هستند.
وی از فعالیت 31 هزار کارگاه فعال در استان خبر داد که 11 هزار کارگاه از معافیت 20 درصدی سهم کارفرمایی حق بیمه برخوردارند و این معافیت توسط دولت تأمین میشود.
اکبری همچنین به ارائه خدمات در سه حوزه تعهدات کوتاهمدت، بلندمدت و بیمهای اشاره کرد و گفت: در سال گذشته، 23 هزار سند تعهدات کوتاهمدت شامل کمکهزینه وسایل پزشکی، هدیه ازدواج، کمک بارداری، غرامت دستمزد ایام بیماری، کمکهزینه سفر بیمار و همراه، مراسم ترحیم، نقص عضو و بیمه بیکاری پرداخت شد در حوزه تعهدات بلندمدت هم مانند مستمری بازنشستگی، ازکارافتادگی و بازماندگان، بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان به مستمریبگیران پرداخت شده که نسبت به سال قبل 55 درصد رشد داشته است.
مدیرکل تأمین اجتماعی هرمزگان با تأکید بر رویکرد این سازمان به ارائه خدمات غیرحضوری از سال 99، اظهار داشت: در حال حاضر، 70 تا 80 درصد خدمات پرمخاطب بهصورت غیرحضوری ارائه میشود در سال گذشته، 450 هزار سرویس غیرحضوری برای بیمهشدگان، 145 هزار سرویس برای مستمریبگیران و بازنشستگان و 510 هزار سرویس برای کارفرمایان ارائه شد.
وی از تکمیل فرآیند تشکیل پروندههای الکترونیکی خبر داد و افزود: بیش از 5 میلیون برگ اوراق در حوزه بیمهشدگان، 1.3 میلیون برگ در حوزه بازنشستگان و مستمریبگیران و 3.6 میلیون پرونده در حوزه کارفرمایان اسکن و شناسهگذاری شده است.
اکبری همچنین به اجرای مرحله اول متناسبسازی حقوق بازنشستگان با 40 درصد افزایش، اجرای طرح کرامت رضوی برای اعزام بازنشستگان به مشهد مقدس و پرداخت وام به مستمریبگیران اشاره کرد.
وی از تجلیل از کارفرمایان نمونه که به ایمنی محیط کار و پرداخت بهموقع حق بیمه کارگران توجه دارند، خبر داد و گفت: هیئتهای رسیدگی به اعتراضات کارفرمایان با حضور نمایندگان کارفرمایان، کارگران و قوه قضاییه تشکیل میشود تا به اعتراضات مرتبط با حق بیمه رسیدگی شود.
وی از اجرای مرحله دوم متناسبسازی حقوق بازنشستگان و مستمریبگیران با 30 درصد افزایش در سال 1404 خبر داد و گفت: در مرحله اول که در سال گذشته اجرا شد، حقوق بازنشستگان 40 درصد افزایش یافت و این روند در سال جاری ادامه خواهد یافت.
مدیرکل تأمین اجتماعی هرمزگان همچنین به طرح شناسایی بیمهشدگان جدید اشاره کرد و افزود: برای تقویت ضریب پشتیبانی بیمهای، کارگاههای جدید شناسایی و افراد واجد شرایط تحت پوشش قرار میگیرند همچنین طرح دریافت لیست هوشمند حق بیمه اجرا شده که 33 کنترل سیستمی را بهصورت برخط انجام میدهد و نیاز به بررسی دستی را حذف کرده است.
اکبری با اشاره به دو حادثه تلخ سال گذشته، شامل انفجار در بندر شهید رجایی و تجاوز صهیونیستی به خاک کشور، گفت: در حادثه بندر شهید رجایی، تأمین اجتماعی بلافاصله خدمات درمانی به مصدومان ارائه کرد و مستمری بازماندگان برای خانوادههای متوفیان در کوتاهترین زمان برقرار شد حتی برای افرادی که در شعبه دیگری بیمهپرداز بودند، بدون نیاز به مراجعه حضوری خانوادهها، مستمری برقرار کردیم.
وی افزود: برای حمایت از کارگاههای آسیبدیده، در قرارگاه تشکیلشده در هرمزگان حضور فعال داشتیم و 19 مورد بیمه بیکاری، کمکهزینه مراسم ترحیم و غرامت دستمزد ایام بیماری برای افراد واجد شرایط پرداخت شد.
اکبری همچنین به پرداخت مستمری بازنشستگان پیش از موعد مقرر در خردادماه سال گذشته، علیرغم مشکلات تأمین منابع و حملات سایبری، اشاره کرد و گفت: با پایداری سامانههای سازمان، هیچگونه خللی در ارائه خدمات ایجاد نشد و برای کارفرمایانی که به دلیل شرایط خاص نتوانستند لیست بیمه ارسال کنند، مهلت یکهفتهای برای کارگاههای عادی و دوهفتهای برای کارگاههای حیاتی مانند نانواییها در نظر گرفته شد.
مطالبات 6.5 هزار میلیارد تومانی تأمین اجتماعی هرمزگان
مدیرکل تأمین اجتماعی هرمزگان با اشاره به مطالبات 6.5 هزار میلیارد تومانی این سازمان از دستگاهها و کارگاههای مختلف، از چالشهای ناشی از ناترازی منابع مالی، فرار بیمهای و دستمزدهای غیرواقعی خبر داد و از کارفرمایان خواست با پرداخت بهموقع حق بیمه، از حقوق کارگران حمایت کنند.
اکبری از ناترازی منابع مالی بهعنوان یکی از چالشهای اصلی این سازمان نام برد و اظهار داشت: سازمان تأمین اجتماعی در هرمزگان 6.5 هزار میلیارد تومان مطالبات از دستگاههای اجرایی، شرکتهای خصوصی و پیمانکاران دارد که انباشت این مطالبات طی سه تا چهار سال اخیر، تأمین منابع برای تعهدات سازمان را دشوار کرده است.
وی همچنین به معضل فرار بیمهای اشاره کرد و از رسانهها خواست در آگاهیبخشی به کارفرمایان نقش فعالتری ایفا کنند. اکبری اظهار داشت: برخی کارفرمایان از ثبت بیمه کارگران خودداری میکنند یا دستمزدهای غیرواقعی در لیستهای بیمه گزارش میدهند. بهعنوان مثال، فردی با حقوق 50 میلیون تومان، با دستمزد 10 تا 20 میلیون تومان در لیست بیمه ثبت میشود تا حق بیمه کمتری پرداخت شود، اما در زمان بازنشستگی، دستمزدهای بالاتری برای دریافت مستمری بیشتر گزارش میشود که این امر اجحاف در حق سازمان است.
مدیرکل تأمین اجتماعی هرمزگان تأکید کرد: فرار بیمهای نهتنها حقوق کارگران را تضییع میکند، بلکه در زمان حوادث غیرمترقبه، فوت یا ازکارافتادگی، امکان ارائه خدمات به بیمهشدگان را محدود میکند، زیرا این خدمات بر اساس سوابق و دستمزدهای ثبتشده ارائه میشود.
اکبری از کارفرمایان خواست با پرداخت بهموقع حق بیمه، بهعنوان بخشی از حقوق کارگران، از آنها حمایت کنند و افزود: حق بیمه، مانند حقوق کارگران، جزو حقوق قانونی آنهاست و پرداخت دقیق آن، تبعات بعدی را برای کارگر و سازمان کاهش میدهد.
وی در پایان با اشاره به اقدامات سازمان برای رفع این چالشها، گفت: سازمان تأمین اجتماعی با توسعه خدمات غیرحضوری و هوشمندسازی فرآیندها، در تلاش است تا با افزایش شفافیت و دقت در ثبت سوابق و دستمزدها، مشکلات ناشی از فرار بیمهای و دستمزدهای غیرواقعی را به حداقل برساند.
انتهای پیام/864