تغییر ریل کنکور در آموزش و پرورش/ از سابقه تحصیلی تا تأثیر 60 درصدی مدرسه
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، در استان کرمانشاه، 27 هزار و 72 داوطلب در نوبت دوم کنکور رقابت میکنند که نشاندهنده کاهش 15 درصدی نسبت به دوره قبل است. ترکیب جنسیتی داوطلبان در سطح کشور به گونهای است که 64 درصد بانوان و 36 درصد آقایان را تشکیل میدهند؛ این نسبت در استان کرمانشاه نیز مشابه بوده و 63.88 درصد داوطلبان را بانوان (17 هزار و 293 نفر) و 36.12 درصد را آقایان (9779 نفر) شامل میشوند که گواه حضور پررنگ زنان در عرصه رقابتهای علمی است.
آزمون سراسری در استان کرمانشاه در 14 شهرستان و در مجموع 21 حوزه اصلی و 152 حوزه فرعی برگزار خواهد شد. بیشترین تعداد داوطلبان در گروههای آزمایشی، با 15 هزار و 779 نفر به گروه علوم تجربی اختصاص دارد و پس از آن گروههای علوم انسانی (7255 نفر)، علوم ریاضی (2133 نفر)، زبانهای خارجی (1294 نفر) و هنر (611 نفر) در ردههای بعدی قرار دارند.
به منظور بررسی وضعیت استان در برگزاری نوبت دوم کنکور سراسری و تمهیدات اندیشیده شده جهت تأمین امنیت آن و آرامش داوطلبان با نیکزاد محمودی رئیس اداره سنجش و پایش کیفیت آموزشی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه به گفتگو نشستیم.
همافزایی دستگاهها برای برگزاری بینقص کنکور 1404 در کرمانشاه
تسنیم: با توجه به اقدامات انجام شده برای مدیریت ترافیک و رفاه حال اولیا در محل آزمون، چه راهکارهایی برای اطمینان از عدم ایجاد اختلال در روند برگزاری آزمون و حفظ آرامش محیطی برای دانشآموزان در نظر گرفته شده است؟
محمودی: این آزمون، رویدادی ملی و بزرگ است که نیازمند همکاری و هماهنگی تمامی دستگاهها و ادارات دولتی است. هدف اصلی، فراهم کردن شرایطی ایدهآل برای برگزاری آزمونها به گونهای است که دانشآموزان بتوانند بدون هیچگونه استرس و دغدغهای در آن شرکت کنند و اولیای گرامی نیز آسودهخاطر باشند. در همین راستا، پیش از برگزاری آزمون، جلسات متعددی در سطوح مختلف آموزش و پرورش و دانشگاهها برگزار شده است.
همچنین، جلسهای مشترک با حضور تمامی ادارات و نهادهای مرتبط از جمله نیروهای انتظامی، جمعیت هلال احمر، اورژانس و شرکت توزیع نیروبر در استانداری برگزار شد. در این جلسات، وظایف مشخصی به هر یک از ارگانها محول شد تا آزمونی با نهایت صحت و سلامت برگزار شد. علاوه بر این، مکاتبات لازم با شرکت توزیع نیروی برق جهت تضمین پایداری شبکه برق در طول دو روز برگزاری آزمون صورت گرفته است. لازم به ذکر است که باجههای رفع نقص نیز در شهر کرمانشاه (دانشگاه رازی) و در سایر شهرستانها (ادارات آموزش و پرورش) فعال هستند.
به اولیای گرامی دانشآموزان توصیه میشود که پس از رساندن فرزندان خود به محل آزمون، در صورت امکان و نزدیکی مسیر، به منزل بازگردند و پس از پایان آزمون برای همراهی فرزندان خود مراجعه کنند. ما با پلیس راهور هماهنگیهای لازم را جهت مدیریت تردد و ترافیک انجام دادهایم. با این حال، با توجه به محدودیت فضا در حیاط و محوطه مدارس که ممکن است گنجایش پذیرش تعداد زیادی از اولیا را نداشته باشد، بازگشت به منزل بهترین گزینه است. همچنین، برای رفاه حال اولیایی که در محل منتظر میمانند، فضاهای سایهدار در نظر گرفته شده و پذیرایی مختصری نیز از آنها به عمل خواهد آمد.
داوطلبان کنکور فریب سودجویان را نخورند؛ تضمین صحت و سلامت آزمون
تسنیم: با توجه به تدابیر امنیتی شدید در فرآیند انتقال و نگهداری سوالات آزمون، چه اقداماتی میتوان برای مقابله با انتشار احتمالی سوالات در حین برگزاری آزمون (توسط داوطلبان) انجام داد؟
محمودی: سوالات آزمون سراسری از مدتها پیش در قرنطینه طراحان سوال قرار میگیرند و تا چند روز پس از برگزاری آزمون از این قرنطینه خارج نمیشوند. این سوالات به صورت بستهبندی شده در کیسههای برزنتی لاک و مهر و موم شده و با قابلیت ردیابی، به مراکز استانها ارسال میشوند. مراکز استان نیز به همین ترتیب، با رعایت کامل امنیت و با حضور نیروهای انتظامی، سوالات را به شهرستانها منتقل میکنند و در نهایت این سوالات به مراکز برگزاری آزمون میرسند. در مراکز برگزاری، سوالات در داخل مخازن امن نگهداری شده و مسئول مخزن مسئول حفاظت از آنهاست. تا زمان شروع آزمون، هیچ کس مجاز به باز کردن این کیسههای برزنتی قبل از زمان مقرر نیست. بنابراین، شایعات مبنی بر لو رفتن سوالات قبل از برگزاری آزمون به هیچ عنوان صحت ندارد و دانشآموزان و داوطلبان نباید فریب افراد سودجو یا گروههایی که چنین ادعاهایی را مطرح میکنند را بخورند.
تنها راهی که ممکن است در گذشته منجر به انتشار سوالات شده باشد، احتمال همراه داشتن گوشی همراه توسط دانشآموزان و عکس گرفتن از سوالات در لحظه برگزاری آزمون و انتشار آن در فضای مجازی بوده است. اما این اتفاق تنها پس از شروع آزمون و در حین برگزاری آن ممکن است رخ دهد و قبل از شروع آزمون، به هیچ عنوان امکان لو رفتن سوالات وجود ندارد.
تحول در آزمونهای سراسری؛ رویکرد دو مرحلهای برای ارتقای فرصتهای تحصیلی
تسنیم: با توجه به اجرای آزمونهای دو مرحلهای از سال 1402، چگونه این تغییر میتواند به کاهش اضطراب دانشآموزان و افزایش شانس موفقیت آنها در ورود به دانشگاه کمک کند؟
محمودی: از سال 1402 به بعد، مطابق با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، آزمونها به صورت دو مرحلهای برگزار میشوند. این تغییر، فرصتی را برای دانشآموزان فراهم میآورد تا با کسب تجربه از مرحله اول، بتوانند نقاط ضعف احتمالی خود را در مرحله دوم تقویت کنند. این رویکرد دو مرحلهای، مزایای قابل توجهی برای دانشآموزان و داوطلبان دارد.
به عنوان مثال، دانشآموزانی که به هر دلیلی نتوانستهاند در مرحله اول شرکت کنند، فرصت جبران در مرحله دوم را خواهند داشت. همچنین، این امکان به آنها داده میشود تا با تمرین و تکرار بیشتر، نقاط ضعف خود را برطرف نمایند. افزایش بازه زمانی بین مراحل آزمون نیز به طور طبیعی به کاهش فشار روانی و افزایش تابآوری دانشآموزان کمک میکند.
راهکارهای کاهش استرس و اضطراب در دانشآموزان
تسنیم: اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه چه اقداماتی را برای کاهش استرس و اضطراب دانشآموزان در زمینه آزمونها انجام داده است؟
محمودی: استرس و اضطراب دانشآموزان در آزمونها میتواند ناشی از عوامل مختلفی باشد، از جمله مشکل در تستزنی، ناآشنایی با انواع سوالات، یا باور به عدم آمادگی کافی. برای مقابله با این چالشها، اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه اقدام به راهاندازی کانالی در بستر شاد کرده است که بیش از 106 هزار عضو، عمدتاً از دانشآموزان پایه یازدهم و دوازدهم، دارد. این کانال به صورت رایگان آزمون برگزار میکند و نکات مشاورهای و آموزشی مفیدی را در اختیار دانشآموزان قرار میدهد. همچنین، اطلاعرسانی در خصوص این کانال از طریق فضای مجازی به مدارس و مدیران صورت گرفته تا به دانشآموزان ابلاغ شود.
برای ایجاد آرامش در فرزندان، باید از مقایسه آنها با دیگران پرهیز کرد. به دانشآموزان و داوطلبان توصیه میشود که قبل از آزمون، محل برگزاری آزمون خود را شناسایی کنند تا در روز آزمون با استرس دیر رسیدن مواجه نشوند. همچنین، شب قبل از آزمون، لازم است تمام وسایل مورد نیاز مانند کارت شناسایی، شناسنامه، مداد، پاککن، تراش و یک ساعت مچی ساده (بدون سیمکارت) برای مدیریت زمان آماده شود.
اهمیت سابقه تحصیلی و راهنمای ترمیم نمرات برای دانشآموزان
تسنیم: با توجه به محدودیت زمانی برگزاری امتحانات ترمیم نمرات و احتمال مواجهه دانشآموزان با مسائلی مانند خدمت سربازی، چه توصیهای برای دانشآموزان در خصوص مدیریت و بهبود سابقه تحصیلی خود ارائه میشود؟
محمودی: سابقه تحصیلی خوب دانشآموزان، که شامل نمرات کسب شده در امتحانات نوبت دوم پایه یازدهم و دیپلم میشود، نقش مهمی در آینده تحصیلی آنها ایفا میکند. در صورتی که دانشآموزی نمره ضعیفی در این امتحانات کسب کند، امکان ترمیم نمره و ایجاد سابقه تحصیلی مجدد برای او وجود دارد. این فرصت، که از سال آینده به صورت نامحدود قابل استفاده خواهد بود، به دانشآموزان اجازه میدهد تا با شرکت مجدد در امتحانات، نمرات خود را بهبود بخشند. لازم به ذکر است که آخرین نمره کسب شده توسط دانشآموز، به عنوان سابقه تحصیلی او برای سازمان سنجش ارسال خواهد شد.
با توجه به اینکه فرصت ترمیم نمرات تنها یک بار در سال و در ماه خرداد برگزار میشود و دانشآموزان در شهریور و دی ماه امکان شرکت در این امتحانات را ندارند، و با در نظر گرفتن محدودیتهای زمانی احتمالی برای برخی از دانشآموزان (مانند پسران که ممکن است با مسائل خدمت سربازی مواجه شوند)، توصیه میشود که دانشآموزان برای کسب اطلاعات دقیق و بهروز در خصوص آییننامهها و دستورالعملهای مربوط به ترمیم نمرات، حتماً به ادارات آموزش و پرورش مراجعه کنند. این مراجعه حضوری به دریافت راهنماییهای لازم و جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی، به ویژه در ارتباط با خدمت سربازی، کمک شایانی خواهد کرد.
هدایت تحصیلی، فرصتهای شغلی و نقش آموزش و پرورش در ارتقای کیفیت یادگیری
تسنیم: چگونه میتوان بین علاقهمندی واقعی دانشآموزان و فشارهای احتمالی والدین برای انتخاب رشته تحصیلی، تعادل ایجاد کرد و نقش مؤسسات در انتخاب رشته چیست؟
محمودی: هدایت تحصیلی که در پایه نهم برای دانشآموزان صادر میشود، بر اساس علاقه فردی، نظر والدین و مشاوران، و همچنین نمرات کسب شده، رشته تحصیلی مناسب را تعیین میکند. این هدایت میتواند به سمت رشتههای تجربی، ریاضی، انسانی، معارف اسلامی یا هنر باشد. گاهی اوقات، اصرار والدین بر انتخاب رشته تجربی با هدف آینده شغلی مشخص مانند پزشکی، ممکن است با تواناییها و علاقهمندیهای واقعی دانشآموز همخوانی نداشته باشد. در مقابل، هنرستانها با تجهیزات و امکانات روز، فرصتهای مناسبی را برای دانشآموزان علاقهمند به رشتههای فنی، کاردانش و حرفهای فراهم کردهاند. وجود مدارس نمونه دولتی فنی و حرفهای و کاردانش، این امکان را به دانشآموزان میدهد تا در مسیر شغلی مورد نظر خود موفق شوند.
یکی از اقدامات مهم وزارت آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی، بحث ایجاد سابقه تحصیلی است که با بازگشت 60 درصد تأثیر به مدرسه، توجه دانشآموزان را به یادگیری عمیقتر در محیط مدرسه جلب کرده است. این اقدام، با هدف ارتقاء کیفیت یادگیری در مدارس صورت گرفته است.
فعالیت موسسات آموزشی نیز توسط آموزش و پرورش رصد و پیگیری میشود. در صورت مشاهده هرگونه تخلف یا سوءاستفاده در آموزشگاههای تحت نظارت، شورای نظارت با بررسی گزارشها، برخورد لازم را انجام خواهد داد.
در خصوص موسسات و آموزشگاههای خصوصی، گاهی دیده میشود که با جذب نفرات برتر مدارس دولتی، تیزهوشان یا شاهد از نام و اعتبار آنها برای تبلیغات خود استفاده میکنند. با این حال، بررسیها نشان میدهد که بسیاری از رتبههای برتر کنکور، موفقیت خود را نه تنها به موسسات خصوصی، بلکه به تلاش و پشتکار خود در مدارس دولتی و منابع آموزشی معتبر نسبت میدهند. این امر بر اهمیت توجه به آموزش رسمی و تلاش در محیط مدرسه تأکید میکند.
تسنیم: با توجه به اینکه فرآیند انتخاب رشته دانشگاهی بر اساس علاقه و تراز داوطلب صورت میگیرد، چه راهکارهایی برای افزایش شانس پذیرش در رشتههای پرطرفدار وجود دارد؟
محمودی: پس از اعلام نتایج آزمون سراسری و مشخص شدن رتبه و تراز داوطلبان، دفترچه راهنمای انتخاب رشته منتشر میشود. در این مرحله، داوطلبان بر اساس علاقه شخصی خود، شهر و محل دانشگاه، و رشته مورد نظر، اقدام به انتخاب رشته میکنند. سازمان سنجش آموزش کشور نیز بر اساس تراز کسب شده و ظرفیت دانشگاهها، داوطلبان را در رشتهها و شهرهای انتخابی پذیرش میکند.
در صورتی که داوطلبی نسبت به نتایج خود اعتراضی داشته باشد، میتواند از طریق بخش “ارتباط با ما” در سایت سازمان سنجش، با ارائه آدرس ایمیل و مشخصات خود، اعتراض خود را ثبت کند. اگرچه احتمال خطا در آزمونهای تستی با دستگاههای پیشرفته کم است، اما در صورت وجود هرگونه مورد مشکوک یا نیاز به بررسی مجدد، سازمان سنجش آماده رسیدگی به اعتراضات است. همچنین، اداره آموزش و پرورش آمادگی خود را برای پیگیری شخصی این موارد در صورت مراجعه حضوری داوطلبان اعلام کرده است.
انتهای پیام/