جامعه تعلیمات اسلامی، پرچمدار تربیت نسلی مؤمن، توانمند و انقلابی+فیلم
حجتالاسلام میثم امرودی، مدیرعامل جامعه تعلیمات اسلامی، در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در همدان، از برنامهها، اهداف و دستاوردهای این نهاد باسابقه سخن گفت.
وی بر تربیت نسلی «عالم، مؤمن، توانمند و انقلابی» تأکید کرد و جامعه تعلیمات اسلامی را یکی از بازوان جدی نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی در گسترش سبک زندگی ایرانی اسلامی دانست.
امرودی با اشاره به گستره فعالیت این مجموعه در کشور گفت:جامعه تعلیمات اسلامی با 83 سال سابقه و فعالیت در 14 استان کشور، جایگاه ویژهای در نظام تعلیم و تربیت دارد. هدف ما تربیت نسلی مؤمن، عالم، توانمند و انقلابی است و این رویکرد در همه بخشهای ما از جمله مدیریت، توسعه فضاهای فیزیکی و برنامههای آموزشی، جاری است.
وی ادامه داد: یکی از اهداف جدی ما، تأسیس مدارس در استانهایی است که تاکنون مدرسهای از جامعه تعلیمات اسلامی نداشتند. این پایگاههای علمی، دینی و انقلابی باید در سطح کشور گسترش یابند تا مردم بتوانند بهراحتی فرزندان خود را در این مدارس، که در اصل خیّریهایاند، به تعلیم و تربیت بسپارند.
مدیرعامل جامعه تعلیمات اسلامی با بیان اینکه سطح علمی مدارس تحت پوشش این نهاد قابل توجه است، افزود:در سال گذشته، یک دانشآموز ما رتبه تکرقمی کنکور را کسب کرد، 6 نفر رتبه دورقمی و 66 نفر هم رتبه سهرقمی داشتند. این آمار نشاندهنده سطح علمی بالای مدارس ماست.
وی همچنین به وجه پرورشی فارغالتحصیلان این مدارس اشاره کرد و ادامه داد:بسیاری از چهرههای برجسته کشور، تحصیلکرده مدارس ما هستند. در حوزه تربیتی، تمرکز ما بر توسعه سبک زندگی ایرانی-اسلامی است؛ چرا که امروز بحران خانواده، بحران هویت، رفتارهای دینی و اخلاقی، و حتی فقر حرکتی، نسل جدید ما را تهدید میکند.
امرودی درباره محورهای کلیدی در تعلیم و تربیت نیز گفت:سه محور اصلی در آموزشهای ما وجود دارد که شامل هویت دینی، هویت انقلابی و هویت ملی میشود. در بُعد دینی و انقلابی، دانشآموزان با مباحثی چون نقش ولیفقیه، دفاع مقدس و مسئله مقاومت فلسطین آشنا میشوند. در حوزه ملی نیز، پرچم ایران، سرود جمهوری اسلامی و وحدت قومی-ملی برای ما بسیار اهمیت دارد.
وی با اشاره به تأثیر فضای مجازی بر آموزش و فرهنگ عمومی، اظهار کرد: ما در جامعه تعلیمات اسلامی بهدنبال آن هستیم که دانشآموزانی تربیت کنیم که بر فضای مجازی مسلط باشند، نه اینکه در این فضا مقهور شوند.
امرودی تأکید کرد: در جامعه تعلیمات اسلامی، چه در پذیرش دانشآموز، چه در گزینش معلم و تربیت او، دقت و حساسیت بالایی داریم. همچنین در محتوای آموزشی و شیوههای ارائه آموزش، تلاش میکنیم با نیازهای روز و اقتضائات فرهنگی و اعتقادی جامعه هماهنگ باشیم.
مدیرعامل جامعه تعلیمات اسلامی با اشاره به تجربه جنگ 12 روزه اخیر، آن را فرصتی استثنایی برای تربیت نسلی آگاه دانست و مطرح کرد:نسل امروز ما تجربهای از دفاع مقدس ندارد. اما جنگ 12 روزه اخیر باعث شد دانشآموزان با مفاهیمی چون دفاع از وطن، دین، هویت ملی و ایستادگی آشنا شوند.
وی بیان کرد:جامعه تعلیمات اسلامی بلافاصله پس از این رویداد، دورههایی برای تبیین این مفاهیم برگزار کرد و محتوای آموزشی ویژهای برای فضای پساجنگ تدوین شد.
امرودی با اشاره به تأثیرات کرونا بر نظام تعلیم و تربیت گفت: دوره کرونا شکاف بزرگی در تربیت دانشآموزان ایجاد کرد و امروز ما باید از فرصتهایی مثل جنگ اخیر استفاده کنیم تا مفاهیم مهمی مانند دفاع، شهادت، غیرت و مردانگی را از سطح احساس به سطح رفتار و رویه تربیتی ارتقا دهیم.
انتهای پیام/