ساخت 20 هزار فضای ورزشی دانش‌آموزی در برنامه هفتم توسعه

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: ۲۰ هزار فضای ورزشی طبق برنامه هفتم توسعه ساخته می‌شود.
– اخبار استانها –

محمد جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در حاشیه دوره آموزشی ارزیابی و پایش مجتمع‌ های آموزشی – ورزشی سراسر کشور اظهار کرد: طبق برنامه هفتم پیشرفت ما موظف هستیم به سرانه یک متر مربع به ازای هر دانش آموز در فضا های ورزشی برسیم.

وی افزود: سرانه فضای ورزشی درون مدرسه‌ای ما 21 صدم متر به ازای هر دانش‌آموز است که طبق برنامه هفتم پیشرفت، باید به یک متر به ازای هر دانش‌آموز برسدو برای رسیدن به سرانه یک متر نیاز به ایجاد 20 هزار فضای ورزشی جدید داریم که امسال برای ساخت حدود 2800 مجتمع ورزشی تفاهم‌نامه امضا کرده‌ایم؛ سرانه فضای ورزشی برون مدرسه‌ای ما نیز 17 صدم متر است.

معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: اولویت اول ما برای ساخت فضای ورزشی جدید، 138 اداره‌ای هستند که زیر یک دهم متر سرانه فضای ورزشی درون مدرسه‌ای دارند و پس از آن به 308 اداره‌ای که زیر 21 صدم میانگین سرانه فضای ورزشی درون مدرسه ای دارند می‌پردازیم.

وی با اشاره به رویکرد جدید دولت افزود: همه استانداران برای آموزش و پرورش به خط شده‌اند و این فرصت نباید از دست برود.

جعفری درخصوص طرح میدان همدلی خاطرنشان کرد: این طرح کار جدیدی به ما اضافه نمی‌کند، بلکه یک جمع‌بندی متفاوت از کارهای ما می باشدو براساس اسناد بالادستی سه شاخص اصلی در درس تربیت بدنی داریم که شامل فضا و تجهیزات ورزشی ، محتوا و نیروی انسانی این حوزه است.

معاون وزیر آموزش و پرورش درمورد علت اهمیت این دوره اضافه کرد: سازمان برنامه‌ و بودجه به ما گفت اگر یک اطلس جامع از همه فضاهای ورزشی و نیازهای این حوزه تهیه کنید نه تنها به شما کمک می‌کنیم بلکه در بودجه سال آینده یک بند جداگانه برای این مورد اضافه می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما باید هرچه سریعتر این آموزش‌ها را به استان ها منتقل کنیم و به تهیه اطلس جامع همه فضاهای ورزشی کشور بپردازیم تا همه برنامه‌ریزی ها طبق آن انجام شود؛ ما نمی‌خواهیم اگر بودجه‌ای به استان تعلق میگیرد خلاف اهداف برنامه که کمک به مناطق محروم تر در این حوزه است به مناطق دیگر برسد.

جعفری گفت: دو کار انجام شده یکی ارزیابی از طرح‌ها و یکی نظرسنجی از افراد که حاضر بودند تا ایرادات طرح بررسی و اصلاح شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: هم اکنون اگر همه فضاهای ورزشی را احصا کنیم سرانه ما بیش از این مقدار است زیرا برخی از فضا های ورزشی زیر نظر تربیت‌بدنی نیستند و ما از آن‌ها خبر نداریم

فضاهای ورزشی باید بستری برای تربیت همه‌جانبه دانش‌آموزان باشند

 مصطفی اسدی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در حاشیه   افتتاحیه “دوره آموزشی ارزیابی و پایش مجتمع‌ های آموزشی، ورزشی سراسر کشور” در گفت‌وگو  با خبرنگار تسنیم از مشهد اظهار کرد: در فرهنگ ما، «راستی و درستکاری» به دانستن داده‌ها و آموختن دانسته‌ها محدود نمی‌شود؛ بلکه هم‌زمان به آراستگی جسم، روان و کنش اجتماعی نیز وابسته است. در این معنا، ورزش مدرسه‌ای، رکن جدایی‌ناپذیر و بنیان تربیت دانش‌آموزان برومند، در افق سند تحول بنیادین است.

وی ادامه داد: این همایش ملی که به یکی از ارکان مغفول‌مانده اما راهبردی نظام تعلیم و تربیت می‌پردازد، سهمی درخور یافته است؛ همایشی که به درستی، پیوند میان فضا، تربیت و عدالت آموزشی را در کانون توجه خود قرار داده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی دو راهبرد بنیادین برای آموزش و پرورش برشمرد و افزود: نخست، توسعه‌ عدالت در دسترسی به فرصت‌های تربیتی و یادگیری و دوم، ارتقای کیفیت فرآیند یاددهی-یادگیری در همه‌ی سطوح آموزشی، پرورشی و تربیت بدنی راهبرد های بنیادین آموزش و پرورش هستند.

اسدی اضافه کرد: بر این اساس، انتظار می‌رود در گردهمایی حاضر، فراتر از بررسی شاخص‌های فنی و سازه‌ای، ابعاد تربیتی، اجتماعی و فرهنگی فضاهای ورزشی نیز مورد توجه قرار گیرد. لذا اینکه دانش‌آموزان چگونه در این فضا حضور می‌یابند، تا چه میزان مشارکت می‌کنند، چه تجربه‌ای از فضا به دست می‌آورند، و این تجربه تا چه حد در ساحت‌های دیگر تربیت اثرگذار است، از جمله پرسش‌هایی است که می‌تواند در فرایند ارزیابی و پایش، جایگاهی برجسته‌تر، پیدا کند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی اذعان کرد: نباید اکنون از واقعیت نابرابری فضاهای موجود تربیت بدنی غافل بود. توزیع امکانات ورزشی در مناطق مختلف کشور، هنوز با عدالت تربیتی مورد انتظار فاصله دارد. مناطقی وجود دارند که نه‌تنها از فضای ورزشی استاندارد، بلکه از حداقل امکانات فیزیکی برای اجرای درس تربیت‌بدنی محروم‌اند و در این شرایط، اتخاذ رویکردهایی مبتنی بر طراحی‌های بومی و  انعطاف‌پذیر ،می‌تواند راهگشا باشد.

اسدی با اشاره به رویکرد مدرسه محور فضای‌های ورزشی خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده است که فضاهای ورزشی وقتی با رویکرد مدرسه‌محور و با مشارکت جامعه محلی، طراحی و مدیریت می‌شوند، نه‌تنها در تحقق اهداف درسی، بلکه در ارتقای فرهنگ مدرسه، انسجام اجتماعی، و افزایش تعلق‌خاطر دانش‌آموزان به نهاد مدرسه نقش‌آفرینی موثرتری دارند. چنین فضاهایی، به تقویت کیفیت آموزشی و رشد متوازن دانش‌آموزان کمک می‌کنند.

وی با توجه به ملاحظات یاد شده عنوان کرد: امیدواریم این آموزش دوره ها ، به خروجی‌هایی کاربردی در سطوح سیاست‌گذاری، طراحی منطقه‌ای، و بازنگری در الگوهای معماری و بهره‌برداری از فضاهای ورزشی مدارس منتهی شود؛ خروجی‌هایی که بتوان از آن‌ها در چارچوب عدالت فضایی، سلامت‌محوری و کیفیت‌بخشی آموزشی بهره گرفت.

انتهای پیام/

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا