افزایش نگرانکننده تلفات جادهای بروجرد در 4 ماه اول 1404
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم لرستان، بروجرد، شهری که بهعنوان ورودی استان لرستان شناخته میشود، این روزها با چالش بزرگی در حوزه ایمنی جادهها روبروست. این شهرستان 9.5 درصد از راههای استان را در اختیار دارد اما سهمی 13 تا 14 درصدی از تصادفات لرستان به خود اختصاص داده است. جادههایی که به دلیل قوسهای متعدد و نیمهکاره بودن راههای خروج اضطراری، رانندگان را با خطرهای جدی مواجه کردهاند.
طی چهار ماه نخست سال جاری، برخلاف هدفگذاری کاهش 10 درصدی، تعداد تلفات جادهای در این منطقه افزایش یافته و در 3 ماه از این بازه زمانی، روند افزایشی بوده است. تعداد جانباختگان جادههای بروجرد به 9 نفر رسیده است که آمار نگرانکنندهای به حساب میآید.
یداله نادری، معاون عملیات پلیس راه لرستان، درباره علت اصلی افزایش تصادفات گفت: بیشترین زمینهساز تصادفات و تلفات، عدم احتیاط و رعایت نکردن قوانین رانندگی است. او افزود: اگر متولیان در بحث اجرای مقررات، برخورد با تخلفات، بهبود کیفیت و علائم راه اقدام موثری انجام دهند، میتوانیم تلفات را از فوتی به جرحی و از جرحی به خسارتی تبدیل کنیم.
نادری درباره وضعیت جاده بروجرد به اراک بیان کرد: این مسیر قوسهای متعددی دارد و نیازمند نصب جداکننده در مقاطع گردنه هیراب است. همچنین دو راه خروج اضطراری نیمهکاره در مسیر خرمآباد به اراک وجود دارد که باید تکمیل و علائم آن تجهیز شود.
او همچنین نیمهکاره بودن این خروجیها را دلیل گمراه کردن رانندگان دانست و گفت: غیراستاندارد بودن این خروجیها منجر به تصادفات زیادی شده که امسال باعث فوت دو نفر شده است.
معاون پلیس راه لرستان درباره جاده کمربندی بروجرد هم گفت: این جاده به دلیل احاطه شدن توسط شهرکهای صنعتی و مناطق مسکونی نباید جاده برونشهری تلقی شود و لازم است سرعت در آن کاهش یابد.
نادری درباره نصب سرعتکاهها گفت: نصب سرعتکاه نه تنها درمان مناسبی برای کاهش تصادفات نیست بلکه موجب خسارت به اموال مردم شده و توهینی به بومیان منطقه است. او تاکید کرد: نصب دوربین باید جایگزین سرعتکاه شود اما در صورت نبود امکانات، سرعتکاههای ایمن با تابلوهای هشدار نصب گردد.
با توجه به آمار تصادفات عابران پیاده، نادری اظهار داشت: حوادث در زیرگذرها و تقاطعهای غیرهمسطح روستایی زیاد است و نیاز به بررسی دارد تا برای این نقاط رمپ ایجاد یا در صورت عدم نیاز، زیرگذر و تقاطع مسدود شوند.
پروژههای نیمهکاره راهسازی استان که سهمی بیش از 10 درصد در حوادث داشتهاند نیز مورد اشاره نادری بود. او افزود: پروژه چهارخطه کردن حد فاصل روستای دهریز تا جعفرآباد در محور بروجرد – نهاوند برعهده شهرستان بروجرد است و اصلاح هندسی محور آبسرده و دره چپی نیمهکاره مانده که باید تسریع شود.
نادری با اشاره به افزایش تلفات جادهای در سال جاری گفت: در اردیبهشت و خرداد هرکدام 10 نفر و در تیرماه 5 نفر جان خود را از دست دادهاند که نسبت به سال قبل افزایش چشمگیری است.
او درباره ماه منتهی به اربعین توضیح داد: در این ماه میانگین تلفات جادهای دو برابر میشود چون 50 درصد زائرین اربعین از استان لرستان عبور میکنند و پیشبینی افزایش تردد وجود دارد. به همین دلیل باید اقدامات ویژه و جهادی برای آرامسازی راههای بروجرد انجام شود.
انتهای پیام/