گردشگری آذربایجانشرقی در بحران؛ از آمارسازی تا ضعف زیرساختی
بهگزارش خبرنگار تسنیم از تبریز، نشست کارگروه گردشگری کمیسیون فرش، صنایعدستی و گردشگری اتاق بازرگانی تبریز با هدف بررسی وضعیت گردشگری استان در شرایط پایدار و ناپایدار، و ارائه راهکارهای عملیاتی برای مواجهه با چالشهای اخیر این حوزه برگزار شد.
مجید عباسی، دبیر کمیسیون فرش، صنایعدستی و گردشگری در ابتدای جلسه، با اشاره به ضعفهای زیرساختی صنعت گردشگری استان، بر لزوم آسیبشناسی دقیق این حوزه در شرایط گوناگون تأکید کرد.
وی تجربه جنگ 12 روزه اخیر را یک نمونه قابل توجه دانست و گفت: در این مدت مشخص شد تا چه اندازه سیستم حملونقل عمومی بینشهری، از جمله اتوبوس و قطار، در برابر بحران آسیبپذیر است. بسیاری از مسافران ناگزیر به استفاده از خودروهای شخصی شدند که همین موضوع باعث افزایش بار ترافیکی در جادهها شد.
دبیر کمیسیون فرش، صنایعدستی و گردشگری به ایجاد بازار سیاه بلیت اتوبوس در روزهای بحرانی اشاره کرد و گفت: این وضعیت یکی از نشانههای ضعف اساسی ناوگان حملونقل مسافری استان است. هدف ما از برگزاری این نشست، شناسایی دقیق چالشها در شرایط غیرعادی و ارائه نتایج آن به دبیرخانه شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی استان است.
آمارسازی و نبود شاخص واقعی؛ مانع سیاستگذاری دقیق
جعفر محرمپور، دبیر اتاق بازرگانی تبریز، در ادامه جلسه با انتقاد از ناهماهنگی و بیاعتباری شاخصهای آماری گردشگری، گفت: صنعت گردشگری کشور نیازمند بازتعریف اساسی است. وقتی هر خودروی عبوری از جادههای استان بهعنوان گردشگر ثبت میشود، اما هیچ اطلاعاتی از میزان هزینهکرد و اقامت آن در دست نیست، نمیتوان انتظار سیاستگذاری دقیق داشت.
وی با تأکید بر اینکه بدون آمار واقعی نمیتوان تصمیمسازی صحیحی انجام داد، افزود: تا زمانی که ندانیم گردشگر چقدر خرج میکند و چه آوردهای برای استان دارد، برنامهریزی برای توسعه گردشگری بیفایده خواهد بود.
دبیر اتاق بازرگانی تبریز همچنین به نبود ظرفیت خالی در مراکز اقامتی در شرایط بحرانی اشاره کرد و گفت: حتی در زمان بحران هم امکان اسکان اضطراری وجود نداشت. این نشان از کمبود جدی زیرساختها و نبود برنامهریزی مشترک در میان فعالان حوزه گردشگری دارد.
گردشگری عبوری؛ بیسود برای استان
محرمپور با بیان اینکه گردشگری عبوری ارزش افزودهای برای استان ایجاد نمیکند، اظهار داشت: سود واقعی گردشگری از اقامت و مصرف در مقصد حاصل میشود. تمرکز ما باید بر جذب گردشگر مقیم باشد، نه عبوری؛ متأسفانه در معرفی ظرفیتهای استان نیز آنطور که باید عمل نکردهایم و موفق به جذب سرمایهگذاران جدی در این حوزه نشدهایم.
وی خواستار جمعبندی دقیق دغدغههای فعالان گردشگری استان تا پیش از نشست آتی شورای گفتوگو شد تا این موارد بهعنوان دیدگاههای کارشناسی بخش خصوصی ارائه شود.
وضعیت ناوگان حملونقل زمینی و اتوبوسرانی، در شأن تبریز نیست
محمد ملکی، رئیس کمیته گردشگری اتاق بازرگانی تبریز، نیز با اشاره به چالشهای مالیاتی پیشروی فعالان این حوزه گفت: در جریان بحران اخیر، بسیاری از پروازها لغو شد و مبالغ بلیت که ابتدا از حساب ما به ایرلاینها منتقل شده بود، به ما بازگردانده شد تا مجدداً به مشتریان پرداخت شود. اما اداره مالیات این بازگشتها را لحاظ نکرده و صرفاً براساس گردش حساب، مطالبه مالیاتی اعلام میکند.
وی با انتقاد از وضعیت ناوگان حملونقل زمینی و اتوبوسرانی استان، آن را در شأن تبریز ندانست و خواستار ورود دولت و ارائه بستههای حمایتی برای نوسازی این ناوگان شد. وی همچنین از نبود شفافیت در سامانه فروش بلیت قطار و انحصار در این حوزه انتقاد کرد.
رئیس کمیته گردشگری اتاق بازرگانی تبریز، به اقدامات اتاق بازرگانی در بهبود فضای گردشگری اشاره کرد و گفت: بخشی از مشکلات زیرساختی و اماکن گردشگری در سالهای گذشته با تلاش کمیته گردشگری اتاق تبریز حل شده است، اما این مسیر نیازمند تداوم همکاری میان بخش خصوصی و دستگاههای اجرایی است.
خسارت هزار میلیاردی جنگ به گردشگری استان
علیرضا بایرامزاده، معاون گردشگری و سرمایهگذاری ادارهکل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری آذربایجانشرقی، از آسیب گسترده به صنعت گردشگری استان در جریان جنگ اخیر خبر داد و گفت: در تاریخ 22 خرداد، ظرفیت هتلهای استان تکمیل بود، اما تنها یک روز بعد، با اعلام وضعیت اضطراری و دستور ستاد بحران، تمامی اقامتگاهها تخلیه شدند. نتیجه آن کاهش آمار گردشگران خارجی از 5 هزار نفر به تنها 95 نفر در کمتر از سه روز بود.
وی مجموع خسارت وارده به حوزه گردشگری استان را نزدیک به هزار میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: با گذشت هفتهها، هنوز هم وضعیت پروازها و سفرها به حالت عادی بازنگشته است.
انتهای پیام/