آیت‌الله جوادی آملی: علم باید زنده و شهودی باشد؛ علم سردخانه‌ای، انسان‌ساز نیست

آیت‌الله جوادی آملی گفت: پیش از آن‌که سخن از وحدت حوزه و دانشگاه باشد، باید از پیوند عالم و علم سخن گفت، اگر این پیوند درست برقرار شود، هم حوزه رشد می‌کند، هم دانشگاه، و هم علوم انسانی در مسیر درست قرار می‌گیرد.
– اخبار استانها –

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، آیت‌الله جوادی آملی در دیدار جمعی از اساتید دانشگاه کاشان با تأکید بر اهمیت پیوند حوزه و دانشگاه، گفت: تا زمانی‌که رابطه میان عالم و علم به‌درستی تعریف نشود، وحدت حوزه و دانشگاه نیز محقق نخواهد شد. علم، حقیقتی مثلث‌گونه است؛ از یک سو به آغاز متصل است چه کسی معلوم را آفرید؟ از سوی دیگر به انجام پیوند دارد، یعنی غایتی دارد، برای چه آفرید و ضلع وسطی دارد که چه هست؟

وی افزود: علم، نوری است که خدا در دل هر که بخواهد می‌افکند. اما آن‌چه امروز در برخی جوامع علمی دانشگاهی هست، علمی مرده و سردخانه‌ای است؛ این علم سردخانه ای عالمان بزرگ تربیت نمی کند؛ این علم، انسان‌ساز نیست، بلکه ابزار است. باید علمی زنده، شهودی و حیات‌بخش داشته باشیم؛ علمی که معلوم آن، نه صرفاً داده‌ای ذهنی بلکه حقیقتی مرتبط با هستی و خداوند باشد.

 آیت الله جوادی آملی عنوان کرد: اولین قدم برای انسان، معرفت نفس است، انسان اگر بداند که یک حقیقت زنده است، و بداند از جایی آمده و به جایی می‌رود، دیگر خود را فراموش نمی‌کند. وقتی بفهمد من هستم که هستم که هستم و نمی‌پوسم، بلکه با مرگ از پوست به در می آیم، آن‌گاه به علم شهودی می‌رسد. این معرفت، ره‌آورد بزرگی برای انسان دارد چنین انسانی نه بیراهه می رود و نه راه کسی را می بندد.

وی اظهار کرد: آزادی در منطق نورانی حضرت امیر(علیه السلام) به معنای رهایی از شهوت و هواست، نه رها بودن در لذت‌طلبی. همان‌طور که دستگاه گوارش ما اشتها دارد، اما هر غذایی برای ما مناسب نیست، خواسته‌های انسان نیز باید با فطرت و حقیقت او سنجیده شود.

 آیت الله جوادی آملی گفت: هر منظره‌ای، هر آهنگی یا هر رفتاری که مورد میل ما باشد، لزوماً برای ما مفید نیست، چرا که ما موجوداتی محدود هستیم و نمی توان خواسته‌های نامحدود داشته باشیم. آزادی عبد در کمال عبودیت اوست.

این مرجع تقلید بیان داشت: غیرت از پرفضیلت‌ترین فضایل نفسانی است؛ غیرت تنها در مسائل خانوادگی نیست؛ غیرت، اژه ای است که از سه عنصر دقیق تشکیل شده، اول اینکه انسان به حریم غیر وارد نشود، نگاه نکردن به نامحرم، دست‌درازی نکردن به بیت‌المال، تعرض نکردن به حقوق ملت، همه از مصادیق غیرت است، اصل دوم این است که انسان غیرتمند اجازه نمی دهد که به حرم و حریم او تجاوز شود، بیان نورانی حضرت امیر است: «رُدُّوا الْحَجَرَ مِنْ حَیْثُ جَاءَ»؛ سنگ را همان جا که آمد، برگردانید و فرمود: «لَا یَمْنَعُ الضَّیْمَ الذَّلِیلُ‏»؛ ستم را جز ملّت فرومایه قبول نمی کند؛ و ضلع سوم: انسان باید حریم شناس باشد، انسان تا مرز خود را نشناسد نمی تواند سنجشی داشته باشد که در کجا از مرز رد شده و کجا به مرز و حریم او وارد شده اند، این سه عنصر که جمع شد، این مرد می‌شود اهل غیرت.

وی در پایان این دیدار، اساتید دانشگاه را به عمل و تواضع دعوت کرد و بیان داشت: هر کجا عالمِ عامل، متواضع و اهل معنا باشد، دل‌ها جذب می‌شود. ما برای جذب دل‌ها نیازمند شوکت نیستیم، بلکه محتاج صداقت و نور علم هستیم.

انتهای پیام/

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا