"امداد زائر"، گستردهترین سامانه خدمترسانی به زائران اربعین در کرمانشاه
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، عباس گودینی در نشست خبری که امروز برگزار شد اظهار کرد: سامانه امداد زائر با نگاهی مردمی و مردمنهاد شکل گرفته و هدف اصلی آن، مردمیسازی اربعین است. ما اینجا در خدمت دوستان هستیم که هر کسی در هر نقطه از استان کرمانشاه هر خدمتی در حیطه تخصصی خودش بخواهد به یک زائر ارائه دهد، ما آمادگی این را داریم که این خدمت را به دست آن زائر برسانیم.
وی با بیان اینکه «امداد زائر» را میتوان وسیعترین موکب یا سامانه کشور نامید، چرا که پهنه و وسعت آن تمام استان کرمانشاه را در بر میگیرد عنوان کرد: از بدو ورود زائران به استان، پیامکهای خوشامدگویی حاوی اطلاعات تماس سامانه به صورت 24 ساعته ارسال میشود. همچنین در طول مسیرهای منتهی به مرز خسروی، بنرهایی برای اطلاعرسانی خدمات نصب شده است.
مدیر اجرایی سامانه امداد زائر کرمانشاه گفت: «امداد زائر» بانک اطلاعاتی جامعی از مواکب مردمی و خانههایی (بیت الحسین) که آمادگی پذیرایی از زائران را دارند، در اختیار دارد. تخصیص اسکان در کمتر از دو دقیقه انجام شده و اطلاعات محل اسکان و شماره مسئول موکب از طریق پیامک برای زائر ارسال میگردد. علاوه بر این، آشپزخانه مرکزی «امداد زائر» روزانه غذای گرم تهیه کرده و پویش “یک لقمه عشق” نیز با تهیه لقمههای خانگی، نیازهای تغذیهای زائران را تامین میکند.
گودینی از ارائه خدمات پزشکی به زائران خبرداد و افزود: در صورت بروز هرگونه سانحه یا بیماری برای زائران، «امداد زائر» با اعزام همراه بیمار و یا معرفی مواکب و منازل مجهز به خدمات پزشکی اولیه، به یاری آنان میشتابد.
وی با اشاره به ارائه خدمات خودرویی عنوان کرد: با توجه به تردد بالای خودروها در ایام اربعین، این سامانه خدمات جامعی از جمله مکانیکی، برق خودرو و یدککش را با همکاری نیروهای داوطلب و مورد اعتماد ارائه میدهد تا دغدغه مشکلات خودرویی زائران به حداقل برسد.
مدیر اجرایی سامانه امداد زائر کرمانشاه تاکید کرد: «امداد زائر» از روز اول یک موکب مردمی بوده و بینش آن، مردمیسازی اربعین است. حدود 180 تا 200 خادم در ایام اربعین در این سامانه به زائران خدمترسانی میکنند. در نقاط مختلف استان، خادمان میدانی حضور دارند تا به صورت حضوری به زائران در تسهیل روند اسکان، تغذیه و سایر خدمات کمک کنند.
گودینی با ذکر مثالی عنوان کرد: اگر خانوادهای با خودروی خود وارد استان کرمانشاه شود و دچار سانحه رانندگی شود یا نیاز به خدمات پزشکی پیدا کند، با تماس با سامانه امداد زائر، تیمهای ما بلافاصله وارد عمل شده و خدمات لازم را ارائه میدهند.
وی با اشاره به حضور زائران از سراسر کشور، بر لزوم ارائه خدمات حقوقی به آنان تاکید کرد و گفت: گاهی اتفاقی برای زائران رخ میدهد که نیاز به پیگیری حقوقی دارد و گاهاً امکان توقف ندارند. ما متخصصینی در این زمینه داریم که به صورت داوطلبانه آماده انجام کارهای حقوقی زائرین هستند و این خدمت هم به خدمت امداد زائر اضافه شده است.
مدیر اجرایی سامانه امداد زائر کرمانشاه بر رویکرد مردمی و مردمنهاد این سامانه تاکید کرد و افزود: رویکرد امداد زائر به عنوان یک سامانه و موکب مردم نهاد، مردمی سازی اربعین است. ما آمادهایم هر فردی که در زمینه تخصصی خودش قصد خادم الحسین شدن و ارائه خدمات به زائرین عزیز را دارد، در کنارش باشیم.
گودینی همچنین هدف این سامانه را احیای عنوان کرمانشاه به عنوان «دروازه کربلا» در ذهن زائران دانست و خاطرنشان کرد: خدمات این سامانه از کنگاور آغاز شده و تا مرز منذریه در استان دیالی عراق ادامه خواهد داشت.
مدیر اجرایی سامانه امداد زائر کرمانشاه گفت: این سامانه به صورت شبانهروزی در ایام اربعین و تا پایان ماه صفر فعال است، اما فعالیتهای آن به این ایام محدود نمیشود.
وی افزود: این فعالیت در ایام دیگر سال هم اتفاق میافتد. مثلاً زمانهایی همچون جشن مردمی غدیر، سامانه امداد زائر باز هم ظرفیت فعالیت دارد و برای جذب خدمتهای مردمی فعال میشود. همچنین در تجربه ماه گذشته، در زمان جنگ تحمیلی صهیونیستی، امداد زائر آماده بود تا در صورت نیاز فعال شده و شروع به خدماترسانی و دریافت و توزیع خدمات مردمی کند.
مدیر اجرایی سامانه امداد زائر کرمانشاه با اشاره به آمار سال گذشته، گفت: سال گذشته ما به صورت شناسه یکتا بیش از 10 هزار تماس با سامانه امداد زائر داشتیم.
گودینی بیشترین خدمات مورد درخواست زائران را مربوط به حوزه اسکان و تغذیه دانست و اظهار داشت: بیشترین خدماتی که از ما طلب میشود در زمینه اسکان و تغذیه است، چون نیاز اولیه است و بقیه خدمات در زمره نیازهای ثانویه قرار میگیرند.
وی ضمن دعوت از همه کسانی که تمایل به خدمترسانی دارند، تاکید کرد: ما محدودیتی در دریافت خدمات نداریم. هر کسی هر خدمتی که میتواند ارائه دهد، ما آن امکان را به نیاز مردم متصل میکنیم.
مدیر اجرایی سامانه امداد زائر کرمانشاه گفت: سامانه پیامکی با شماره 100031380 و شماره تماس 0833138 به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به تماس زائران است.
انتهای پیام/