تناسبی بین آموزشهای داده شده و بازار کار وجود ندارد
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از زنجان، غلامرضا محمدی روز چهارشنبه در جلسه شورای مهارت آموزی استان زنجان در سالن پیامبر اعظم استانداری، اظهار داشت:
وی با اشاره به فقر مهارتی به معنای فقدان یا کمبود مهارتهای لازم برای ورود به بازار کار و داشتن یک شغل پایدار با درآمد مناسب است، ابراز کرد: این وضعیت میتواند ناشی از تحصیلات ناکافی، عدم دسترسی به آموزشهای مناسب، تغییرات سریع در بازار کار، یا عدم انطباق مهارتهای موجود با نیازهای بازار باشد.
محمدی با بیان اینکه فقر مهارتی زمانی رخ میدهد که افراد مهارتهای لازم برای انجام کارهای موجود در بازار کار را ندارند یا مهارتهای آنها با نیازهای فعلی بازار کار همخوانی ندارد، خاطرنشان کرد: این موضوع میتواند منجر به بیکاری، کمکاری، و یا مشاغل با درآمد پایین شود.
وی با اشاره به پیشبینی ها برای ایجاد و حذف مشاغل در 5 سال آینده، بر اساس گزارش «آینده مشاغل 2025» مجمع جهانی اقتصاد، تصریح کرد: پیشبینی میشود تا سال 2025، 170 میلیون شغل جدید ایجاد و 92 میلیون شغل فعلی حذف شود.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بیان اهمیت و میزان مهارت کارگران، ابراز کرد: تا سال 2027، 44٪ از مهارتهای کلیدی نیروی کار تغییر خواهند کرد و 6 نفر از هر 10 کارگر به آموزش مهارتهای جدید نیاز دارند. همچنین 40٪ از مهارتهای فعلی تا 2030 منسوخ یا نیازمند بروزرسانی خواهند شد.
وی در زمینه اثر آموزش مهارتی بر دستمزد و بهره وری نیروی کار، تاکید کرد: آموزش مهارتی موجب افزایش 10 درصدی دستمزد کارکنان و 3.3 درصدی بهبود بهره وری نیروی کار می شود این تأثیرات مثبت بر عملکرد شغلی افراد به وضوح مشهود است همچنین افزایش 10 درصدی در ثبتنام آموزشهای فنی و حرفهای منجر به 3 درصد رشد سرانه GDP در بلندمدت میشود.
محمدی با بیان اینکه نظام آموزشی ایران در تربیت نیروی کار ماهر ناکارآمد عمل میکند و از نظر میزان آموزش در سازمانها، جزو 8 کشور آخر جهان (از 141 کشور) قرار دارد، تصریح کرد: رتبه ایران در شاخص میانگین سالهای تحصیل 61 و در شاخص مجموعه مهارتهای فارغالتحصیلان 136 است همچنین در شاخص سرمایهگذاری سازمانها در آموزش نیروی کار، رتبه 134 و در شاخص کیفیت آموزش در سازمانها، رتبه 115 را داراست.
وی افزود: با وجود زمان نسبتاً زیادی که نیروی کار ایرانی در نظام آموزشی میگذراند، ضعفهای ساختاری در سیستم آموزش، عدم ارتباط مؤثر با صنعت و هدفگذاری نامتناسب دانشگاهها منجر به پایین بودن مهارتهای فارغالتحصیلان شده است.
معاون وزیر کار با اشاره به موضوع “مهارت متناسب با دینامیک اشتغال” در ایران، خاطرنشان کرد: عرضه نیروی کار نسبت به تقاضا 39% بیشتر است و کارایی و سازگاری آموزشهای ارائهشده توسط نهادهای آموزشی پایینتر از حد متوسط است (به ترتیب 42% و 48%) که همگی نشاندهنده فقر مهارتی در کشور است. این ضعف ناشی از عواملی مانند عدم توجه به مزیتهای استانی، کیفیت پایین آموزشها و مدرکگرایی، عدم آموزش حرفه عملیاتی، عدم توجه به آموزش متناسب با زنجیره کسبوکار، مشکلات دانش فنی و عدم بروزرسانی محتوای آموزشی است.
وی افزود: نتیجه این ضعف در سیستم آموزشی و عدم تناسب مهارتها با نیاز بازار کار، منجر به اشتغال فارغالتحصیلان در مشاغل نامرتبط با رشته تحصیلیشان میشود.
محمدی با بیان اینکه تنها 28 درصد رشته تحصیلی در نهادهای آموزشی با رستههای اولویتدار در کشور مرتبط هستند، بیان کرد: این موضوع می تواند به کمبود مهارت در نیروی کار منجر شود. در واقع، این آمار نشان میدهد تناسبی بین رشتههای آموزشی ارائه شده و نیازهای بازار کار وجود ندارد. به عبارت دیگر، تعداد زیادی از فارغالتحصیلان در رشتههایی تحصیل میکنند که بازار کار به آنها نیاز ندارد و در مقابل، رشتههایی که برای توسعه کشور حیاتی هستند، به اندازه کافی ارائه نمیشوند.
به گزارش تسنیم، در راستای افزایش هماهنگی بین آموزشها با نیاز صنعت استان تفاهم نامه ای بین اداره کل فنی و حرفهای استان زنجان با 30 بنگاه اقتصادی زنجان با حضور معاون وزیر منعقد شد.
انتهای پیام/