پل بهشتسکینه استان البرز تا 6 ماه آینده تکمیل میشود
علی زندیفر، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان البرز در گفتوگو با خبرنگار تسنیم از کرج در خصوص ساختار آزادراههای کشور و نحوه تعیین عوارض در مسیرهای مختلف توضیحاتی ارائه داد و گفت: آزادراههای کشور به دو دسته تقسیم میشوند؛ بخشی از آنها دولتی هستند و توسط راهداری اداره میشوند و بخشی دیگر بهصورت مشارکتی بین دولت و بخش خصوصی ساخته شدهاند.
وی خاطرنشان کرد: آزادراههایی نظیر تهران – شمال و قزوین – زنجان جزو مسیرهایی هستند که با سرمایهگذاری بخش خصوصی ایجاد شدهاند و بازپرداخت هزینههای ساخت و نگهداری آنها از محل دریافت عوارض انجام میشود. در این مسیرها، سرمایهگذار بر اساس مجوز کمیسیون اقتصاد دولت نرخ عوارض را تعیین میکند تا هزینه ساخت و سود منطقی خود را بازیابی کند.
زندیفر با بیان اینکه طول آزادراه تهران–شمال حدود 160 کیلومتر است، عنوان کرد: از این مسیر، حدود 6 تا هفت کیلومتر آن در حوزه استان البرز قرار دارد و در این محدوده، چهار ایستگاه عوارضی مستقر است. بهطور مثال، در ایستگاههای اول و دوم برای خودروهای سواری، عوارضی حدود 23 هزار تومان و در ایستگاه سوم 15 هزار تومان دریافت میشود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان البرز در پاسخ به برخی انتقادات گفت: این مسیرها جایگزین دارند و اجباری برای استفاده از آزادراهها نیست، اما باید توجه داشت که استفاده از این مسیرها با صرفهجویی در زمان، کاهش مصرف سوخت، کاهش استهلاک و نیز کاهش ترافیک و آلودگی هوا همراه و در نتیجه هزینه پرداختی در مقابل مزایای آن قابل توجیه است.
وی از انجام عملیات آسفالت حفاظتی و آسفالت گرم در آزادراهها خبر داد و مطرح کرد: به دلیل ایجاد مزاحمت برای تردد روزانه مردم، این عملیات بهصورت شبانه انجام خواهد شد. اگر این اقدامات اکنون انجام نشود، با آغاز فصل سرما و بارندگیها دیگر امکان اجرای آن وجود نخواهد داشت.
زندیفر به دغدغههای مردمی در خصوص پل بهشت سکینه و ترافیک مسیر تهران–کرج–قزوین اشاره و اظهار کرد: عملیات ساخت و اصلاح این پل در برنامه زمانبندی قرار دارد و تلاش میکنیم طی 5 تا 6 ماه آینده تمامی مراحل آن را تکمیل کنیم و به بهرهبرداری برسانیم. بخشی از مسیر بهصورت فازبندی زیر بار ترافیک رفته و بهتدریج دیگر بخشها نیز فعال خواهند شد.
وی با اشاره به طرح توسعه باندهای عبوری آزادراه به سمت قزوین تصریح کرد: طراحی و اجرای دو باند جدید عبوری در حال انجام است تا گلوگاههای ترافیکی این محور برطرف شود. پلهایی با دهانههای 60 متری نیز بهصورت فلزی احداث شده تا از انسداد مسیر در آینده جلوگیری شود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان البرز در پایان خاطرنشان کرد: با بهرهبرداری از بزرگراه شمالی کرج، پیشبینی میشود حجم ترافیک ورودی به آزادراه فعلی به میزان 30 تا 40 درصد کاهش یابد و شرایط تردد در این مسیر به شکل چشمگیری بهبود پیدا کند.
انتهای پیام/