شیخ اشراق جزو افراد نظرکرده الهی بود
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از زنجان، احمد بیگدلی، نماینده مردم خدابنده در مجلس در مراسم گرامیداشت و بزرگداشت شیخ اشراق سهروردی با تقسیمبندی انسانها به چند دسته شامل نظرکردگان خداوند، صاحبان فکر و اندیشه، تلاشگران و افراد منحصربهفرد، به ماندگاری نام و یاد افراد در طول تاریخ اشاره کرد.
وی با ذکر نام امام حسین(ع) به عنوان شخصیتی که پس از 1400 سال همچنان یاد و راهش زنده است، شیخ سهروردی را نیز از افراد نظرکرده و صاحب فکر و اندیشه دانست که نامش پس از قرنها باعث افتخار ایرانیان و زنجانیان است.
نماینده مردم خدابنده در مجلس با بیان اینکه در جایگاهی نیست که بخواهد در محضر اساتید در مورد شیخ سهروردی سخن بگوید، منحصربهفرد بودن را عامل جاودانگی نام افراد در تاریخ دانست.
وی با اشاره به منحصربهفرد بودن اثر انگشت افراد، حاج قاسم سلیمانی و دانشمندان هستهای را از منحصربهفردان زمانه برشمرد و در مقابل، از نتانیاهو و ترامپ به عنوان افرادی یاد کرد که نامشان به بدی برده میشود.
بیگدلی، مقام معظم رهبری را منحصربهفردترین شخص جهان اسلام دانست و برای سلامتی و طول عمر ایشان دعا کرد.
در ادامه، نماینده مردم خدابنده با طرح درخواستهایی از استاندار، خواستار دستور ویژه برای حل مشکلات شهر سهرورد شد.
وی به ورودی شهر، فضاهای آموزشی، تعیین تکلیف منازل مسکونی ساخته شده خارج از حریم و محدوده، و همچنین بحث آب شرب و سازه در حال احداث توسط منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: امیدوارم به برکت این همایش، مردم سهرورد از توسعه و پیشرفت شهرشان بهرهمند شوند.
با سهروردی بار دیگر با ایران باستان و هند و یونان آشتی میکنیم
کاوه خورابه، معاون علمی و پژوهشی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در این همایش با بیان اینکه سهروردی گذرگاهی برای جریانهای فکری جدی است، گفت: ما با سهروردی بار دیگر با ایران باستان، هند و یونان آشتی میکنیم، یعنی با تمام اندیشههای تمدنی کهن.
وی با اشاره به اینکه وقتی از ایران باستان صحبت میشود، از خردی سخن به میان میآید که تا به امروز جاری است، افزود: این خرد در تمام لحظات حساس زیست فرهنگی ما، شامل عرصههای مختلف دین، سیاست، هنر و غیره به کار میآید. برای همین است که امروز همهمان “ای ایران” را خیلی جدی میخوانیم و زمزمه میکنیم.
خورابه، فلسفه و حکمت سهروردی را فلسفهای برخاسته از نور دانست و تصریح کرد: نور، مفهومی کلیدی است که در سه مقطع اساسی خودش را بر ما ظاهر میکند: نور در دین مزدیسنا، در دین مهرپرستی و سپس در دین اسلام و در نهایت در اندیشه سهروردی اساس اندیشه یک حکمت تاثیرگذار تاریخی قرار میگیرد.
معاون علمی و پژوهشی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با تاکید بر لزوم شناخت پیشینه فکری سهروردی برای درک درست اندیشههای او، گفت: سهروردی کار تاریخی خودش را کرده، در برابر ناملایمات تاریخی خودش، در برابر ظلمات فکری که فکر میکرد در عصر خودش سایه افکنده، بار دیگر نور حقیقت و نور اندیشه ورزی را بازتابید.
وی با طرح این پرسش که ما برای سهروردی چه کردهایم؟، به تلاشهای صورت گرفته برای بازخوانی و بازتولید آثار فراموش شده او اشاره کرد.
خورابه با بیان اینکه این تلاشها کافی نبوده است، بر لزوم تعریف گونهای دیگر از مواجهه با سهروردی منطبق با دنیای جدید تأکید کرد و گفت: امروز فضای مجازی، هوش مصنوعی، تکنولوژی های جدید عرصه دیگری را برای ما فراهم کردند که ما میتوانیم با پای محکم بر روی سنتهای فکری خودمون با آنها حرفهای جدی برای گفتگو با جهان داشته باشیم.
انتهای پیام/