حمل و نقل عمومی بهارستان نیازمند بازسازی فوری است

مدیرعامل حمل‌ونقل و مسافر شهرداری نسیم‌شهر از بازسازی و نوسازی بخشی از ناوگان خبر داد و گفت: ۴ اتوبوس نو وارد خطوط شده و همزمان برنامه اعزام زائران اربعین در دستور کار قرار گرفته است.
– اخبار استانها –

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از بهارستان، با وجود جمعیت قابل توجه و قشر کارگر و نیاز روزافزون به حمل‌ونقل عمومی، کمبود شدید اتوبوس در شهرستان بهارستان مشکلات عدیده‌ای را برای شهروندان این منطقه به‌وجود آورده است؛ مشکلی که حالا به یکی از گره‌های کور ترافیکی، معیشتی و اجتماعی این شهرستان تبدیل شده است.

بررسی‌های میدانی و گزارش‌های مردمی از شهرهای نسیم‌شهر، گلستان و صالحیه نشان می‌دهد تعداد اتوبوس‌های فعال در ناوگان حمل‌ونقل عمومی بهارستان بسیار پایین‌تر از استانداردهای جمعیتی و جغرافیایی منطقه است. در شرایطی که روزانه هزاران نفر از شهروندان برای رسیدن به محل کار، تحصیل و درمان نیازمند دسترسی به وسایل نقلیه عمومی هستند، نبود اتوبوس کافی، آنها را ناچار به استفاده از خودروهای شخصی، وانت‌بارها و تاکسی‌های گران‌قیمت کرده است.

به گفته شهروندان، استفاده روزانه از تاکسی برای رفت‌وآمد به مقاصدی همچون تهران، رباط‌کریم، اسلام‌شهر ، شهریار و پرند یا حتی داخل شهرهای بهارستان، با کرایه‌های سنگین و بعضاً غیرقابل‌تحمل همراه است. این وضعیت فشار اقتصادی مضاعفی به خانواده‌ها وارد کرده و در بسیاری موارد باعث کاهش دسترسی افراد کم‌درآمد به خدمات شهری شده است.

در عین حال، استفاده از خودروهای شخصی به دلیل نبود اتوبوس و سرویس‌های جمعی مناسب، خود موجب افزایش ترافیک روزانه در محورهای پرتردد چون جاده ساوه، سه‌راه آدران، بلوار 45 متری گلستان و ورودی بزرگراه آزادگان شده است. بسیاری از مسیرهای داخلی بهارستان نیز در ساعات صبح و عصر با گره‌های ترافیکی طولانی مواجه‌اند که باعث اتلاف وقت، خستگی روانی و تشدید آلودگی هوا می‌شود.

مسافران اتوبوس‌های معدود موجود، از معطلی‌های طولانی در ایستگاه‌ها، نبود صندلی کافی، فرسودگی ناوگان، عدم جانمایی صحیح و دوری ایستگاه‌ها و بی‌نظمی در زمان‌بندی‌ها گلایه‌مندند. 

یکی از شهروندان نسیم‌شهر در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم می‌گوید: برای رفتن به تهران مجبورم یا 50 هزار تومان برای تاکسی بدهم یا یک ساعت در ایستگاه بایستم و بعد هم با اتوبوسی فرسوده و پر ازدحام حرکت کنم. این وضعیت برای زندگی عادی مناسب نیست.

کارشناسان حوزه شهری بر این باورند که توسعه ناوگان اتوبوسرانی باید در اولویت برنامه‌های استانداری تهران، سازمان شهرداری‌ها و شورای اسلامی در شهرستان بهارستان قرار گیرد. بدون تزریق اتوبوس‌های جدید و ایجاد مسیرهای منظم و کارآمد، نه‌تنها بار ترافیکی و معیشتی کاهش نمی‌یابد، بلکه شکاف اجتماعی میان شهروندان و مدیریت شهری عمیق‌تر خواهد شد.

غرب تهران در بحران حمل‌ونقل؛ مردم گرفتار گرانی و فرسودگی

به نظر می‌رسد اکنون زمان آن رسیده است که با استفاده از ظرفیت اعتبارات ملی، تهاتر خودروهای فرسوده و برنامه‌های مشارکتی، ناوگان حمل‌ونقل بهارستان نوسازی شده و حق شهروندان در دسترسی به حمل‌ونقل عمومی ایمن و ارزان، احقاق شود.

ذر همین رابطه حسین کاظمی مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل، مسافر و بار شهرداری نسیم‌شهر در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در بهارستان، با اشاره به آخرین وضعیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر گفت: در حال حاضر 14 دستگاه اتوبوس در ناوگان فعال است که متأسفانه 7 دستگاه از آن‌ها به دلیل فرسودگی بالا نیازمند بازسازی و نوسازی فوری هستند.

وی از خرید 4 دستگاه اتوبوس جدید خبر داد و افزود: این اتوبوس‌ها با حمایت شهرداری و از محل سهمیه اختصاصی دولت تأمین شده‌اند و طی روزهای آینده وارد مدار خدمت‌رسانی خواهند شد تا بخشی از کمبودها و نیازهای موجود برطرف شود.

کاظمی با بیان اینکه روزانه قریب به 5 هزار مسافر در مسیرهای درون‌شهری و برون‌شهری از خدمات این ناوگان بهره‌مند می‌شوند، تصریح کرد: ساماندهی خطوط، به‌روزرسانی برنامه‌های تردد و تقویت ناوگان از جمله برنامه‌های اصلی سازمان در ماه‌های پیش روست.

وی در پایان از شهروندان خواست تا با ثبت پیشنهادات، انتقادات و گزارش‌های خود از طریق سامانه‌های ارتباطی شهرداری، یاری‌گر سازمان حمل‌ونقل در ارتقای خدمات‌رسانی باشند.

انتهای پیام/

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا