تامین اعتبار مسکن ملی یکی از مشکلات اصلی است
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، امروز در مراسمی با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی، سیداحسان حسینی به عنوان سرپرست جدید راه و شهرسازی استان چهارمحال و بختیاری معرفی شد. همچنین از زحمات خدایار باقری در طول دوران تصدی مدیرکل راه و شهرسازی استان تجلیل شد.
سیداحسان حسینی، سرپرست جدید ادارهکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری، در این آیین اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی و بهتبع آن ادارهکل استانی آن، یکی از ارکان توسعه محسوب میشود و نقش آن در شکلگیری شریانهای حیاتی کشور از راهها گرفته تا معماری، حملونقل، مسکن و شهرسازی غیرقابل انکار است.
حسینی با تأکید بر اینکه حکمرانی در راه و شهرسازی بدون دانش، تخصص، تجربه و اشراف بر حوزههای متنوع این وزارتخانه میسر نیست، تصریح کرد: ما به جای صرفاً ارائه آمار، باید با تحلیل دقیق به سراغ برنامهها برویم و بدانیم چگونه میتوان مسیر توسعه را با شتاب و شفافیت ادامه داد.
وی با اشاره به تحلیلهایی که در مرکز پژوهشهای مجلس و معاونت حقوقی ریاستجمهوری درباره برنامه ششم توسعه انجام شده، اظهار داشت: در پایان اجرای برنامه ششم مشخص شد که تنها حدود 17 درصد از اهداف پیشبینیشده آن در حوزه اعتبارات عمرانی تحقق یافته است، در حالی که قرار بود 23 درصد از کل منابع عمومی به طرحهای عمرانی اختصاص یابد. این انحراف از برنامه، به کندی پروژهها و انباشت طرحهای نیمهتمام انجامیده است.
سرپرست ادارهکل راه و شهرسازی استان در ادامه خاطرنشان کرد: به گفته برخی مسئولان، سن برخی پروژههای عمرانی به اندازه سن افراد رسیده است. طبق برآوردهای انجامشده، میانگین عمر طرحهای عمرانی ملی و استانی در کشور بالای 16 سال است که این مسئله، یکی از آسیبهای جدی در نظام اجرایی کشور به شمار میرود.
وی با اشاره به رویکرد اصلاحی برنامه هفتم توسعه افزود: یکی از تحولات مهم در برنامه جدید، تقویت نظام اولویتبندی و غربالگری پروژهها، ارتقای فرآیندهای تعریف طرح و ایجاد فضای رقابتی برای بخش خصوصی است. همچنین با تصویب قانون تأمین مالی زیرساختها در اردیبهشتماه امسال، ظرفیتهای قابل توجهی برای تأمین منابع مالی عمرانی از محل اوراق مالی اسلامی، قراردادهای ماده 56، و سایر روشهای نوین فراهم شده است.
حسینی همچنین به موضوع نهضت ملی مسکن پرداخت و گفت: دغدغه مسکن امروز یکی از چالشهای اصلی کشور است. با وجود ثبتنامهای گسترده در ابتدای اجرای این طرح، تأمین زمین و اعتبار برای ساخت واحدها با مشکلات جدی مواجه بوده است. با این حال، قانون برنامه هفتم ظرفیت خوبی برای حل این چالش فراهم کرده است که امکان تأمین زمین از اراضی ملی، توافق با بخش خصوصی، و استفاده از اراضی مازاد دستگاهها را فراهم کرده است.
وی تصریح کرد: در بخش تأمین اعتبار برای نهضت ملی، همچنان ضعف وجود دارد. بانک مسکن بهعنوان بانک عامل نیازمند افزایش سرمایه و اجرای آییننامههایی است که اخیراً در معاونت حقوقی ریاستجمهوری و مرکز پژوهشهای مجلس تدوین شدهاند. اگر این افزایش سرمایه محقق شود، امکان تزریق تسهیلات بیشتر به پروژهها فراهم میشود.
سرپرست راه و شهرسازی استان تأکید کرد: باید تلاش شود تا این تزریق اعتبار تا پایان سال جاری عملیاتی شود. همچنین در بخش پروژههای ریلی نیز، عملیات ریلگذاری با حضور وزیر محترم آغاز شده و انتظار میرود تا پایان دولت وفاق ملی، صدای قطار در استان شنیده شود.
وی به لزوم تجدیدنظر در شیوههای سنتی تأمین اعتبار پرداخت و گفت: اعتقاد من بر این است که بخشی از تأمین مالی پروژههای عمرانی باید در خود استان صورت گیرد. نباید صرفاً به رفتوآمدهای پیاپی به تهران و اتکا به منابع ملی بسنده کنیم، بلکه باید با استفاده از مولدسازی داراییها و ظرفیتهای استانی، هزینهها را مدیریت و پروژهها را پیش ببریم.
انتهای پیام/7540