هنر، رسانه و مسجد؛ مثلث طلایی مقابله با نفوذ فرهنگی دشمن

رئیس ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور بر اهمیت فعالیت‌های فرهنگی در مساجد و نقش تاثیرگذار کانون‌ها در تقویت هویت دینی و ایرانی تأکید کرد.
– اخبار استانها –

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از گرگان، حجت‌الاسلام والمسلمین علی ملانوری عصر امروز در مراسم تکریم و معارفه مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان گلستان، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام خمینی (ره) و شهدای انقلاب و دفاع مقدس، به اهمیت فعالیت‌های فرهنگی در مساجد اشاره و با تأکید بر ضرورت توجه به نسل کودک و نوجوان در این کانون‌ها اظهار کرد: کودکان و نوجوانان زیادی در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد پرورش یافته‌اند؛ جوانانی که سرمایه‌ای کم‌نظیر برای آینده فرهنگ دینی کشور هستند، اما گاه از این ظرفیت‌ها غفلت می‌شود.

رئیس ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با یادآوری فرمایش امام راحل که انقلاب برای اداره مسجد به پیروزی رسید، مسجد را فراتر از صرف عبادت دانست و آن را خانه خدا و مردم توصیف کرد و گفت: مسجد باید محلی برای تجمع اهالی محل، مرکز اتحاد و دوستی، و مکانی برای رفع نیازهای فکری، دنیوی و معنوی مردم باشد.

وی جایگاه مسجد را چندبعدی دانست و ابعاد سیاسی، تربیتی و اجتماعی آن را یادآور شد و افزود: از جمله نقش مسجد به عنوان نقطه آغاز راهپیمایی‌ها و اعلام وفاداری به ولایت، آموزش مهارت‌های سخنوری و هنر به نسل جوان و ارتباط مستقیم با مردم برای حل مشکلات اجتماعی است.

ملانوری نقش امام جماعت را به عنوان مدیر طبیعی مسجد و پایشگر حال مردم محل، بسیار مهم خواند و  گفت: نقش کانون‌های فرهنگی هنری به عنوان دستیاران فرهنگی اجتماعی امام جماعت برجسته است.  فعالیت‌های دینی و مذهبی باید با به‌کارگیری بهترین روش‌های مدیریتی و بهره‌وری صورت گیرد. مزیت نسبی کانون‌ها در حوزه هنر و رسانه است اگرچه کانون‌ها در مناسک و امور خیریه نقش دارند، اما مهم‌ترین مأموریت آنها مقابله با جنگ نرم و نواقص فرهنگی است.

وی به ضرورت جاری و ماندگار شدن هویت دینی و ایرانی مسجد در قالب هنر و رسانه اشاره و بر توسعه گروه‌های سرود، نمایش، هنرهای تجسمی و ادبی تأکید کرد و گفت: بازسازی گفتمان انقلاب در رسانه‌ها یکی از وظایف اصلی کانون‌ها است. با توجه به قدرت رسانه در جابه‌جایی حق و باطل،  پاسخگویی به سوالات و ابهامات مردم، به ویژه در فضای مجازی و در قالب ارتباطات تعاملی بسیار مهم است.

رئیس ستاد کانون‌های مساجد کشور ادامه داد: مدیر کانون‌ها دستیار فرهنگی اجتماعی امام جماعت هستند و موفقیت کانون‌ها به مدیرانی بستگی دارد که خود فعال و اثرگذار در حوزه فرهنگی و اجتماعی باشند. 

وی هدف آینده را دسته‌بندی کانون‌ها و توسعه کانون‌های تراز اول برای ایفای نقش دستیار دوم امام جماعت عنوان کرد و این مسیر را شروع دوره‌ای نوین برای احیای کاربردهای فرهنگی و هنری مساجد دانست و گفت: تغییر مدیریت‌ها به فضای دانشگاهی شبیه است و حفظ شأن و جایگاه افراد در مسیر هدف واحد ضروری است.

انتهای پیام/

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا