توسعه پایدار بدون توجه به آموزش و پرورش محقق نخواهد شد
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از مشهد، مصطفی اسدی در اجلاس رسمی دوره ششم شورای اسلامی استان خراسان رضوی اظهار کرد: با توجه به اینکه امروز گفتمان نخست دولت موضوع آموزش و پرورش و سپس موضوع ناترازی است و در این راستا رئیس جمهور تاکنون 41 نشست با وزیر آموزش و پرورش برگزار کرده و پس از اعلام پایان جنگ 12 روزه ایران و اسرائیل نیز جلسه کیفیت بخشی آموزشی در دفتر ریاست جمهوری برگزار شد.
وی افزود: اکنون سرانههای آموزش و پرورش بسیار پایین است و 98 درصد بودجه آن صرف حقوق و مزایای کارکنان و بقیه صرف سایر فصول آموزش و پرورش می شود.
اسدی با اشاره به اینکه ساخت 725 مدرسه در مناطق مختلف این استان در حال انجام است، خاطرنشان کرد: از این تعداد 300 مدرسه تا هفته دولت و چند مدرسه دیگر اول مهرماه امسال و بقیه مدارس تا پایان تیرماه سال آینده تکمیل و به بهرهبرداری خواهد رسید و 80 درصد از این مدارس تا پایان امسال در خراسان رضوی افتتاح خواهند شد.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی، اجرایی کردن برنامه توسعه هفتم را از اولویت های مهم ریاست جمهوری عنوان کرد و ادامه داد: آموزش و پرورش نیز بخشی از برنامه توسعه هفتم است که در آن بر کیفیت بخشی و توسعه عدالت آموزشی و توسعه فضاهای آموزشی تاکید شده است.
اسدی تاکید کرد: توجه به درآمدهای پایدار برای مدارس بایستی در جلسات شورای اسلامی استان خراسان رضوی مطرح و رسیدگی شود، چراکه اعضای این شورا با شهرداریها و نهادهای دولتی و اجرایی در ارتباط هستند و بایستی برای مدارس درآمد پایدار ایجاد کنیم.
وی اضافه کرد: در این راستا یک برنامه عملیاتی را با کمک 40 متخصص هوش مصنوعی تدوین و به تهران ارسال کرده ایم و در صورت اجازه وزارت این برنامه را در استان عملیاتی خواهیم کرد.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی تصریح کرد: این نهاد تا پایان سال گذشته 23 هزار نیرو کمبود داشته است که با جذب پنج هزار و 560 نیروی جدید، میزان کمبود نیروی استان خراسان رضوی به 18 هزار نفر خواهد رسید
اسدی گفت: با توجه به اهمیت تعلیم و تربیت کمک اعضای شورای اسلامی استان خراسان رضوی برای ایجاد درآمد پایدار ضروری است و باید به سمت توسعه پایدار برویم.
وی در ادامه با اشاره به استقبال چشمگیر داوطلبان استخدام در آموزش و پرورش استان گفت: بیش از 60 هزار نفر برای 4400 سهمیه استخدامی ثبتنام کردهاند.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی همچنین از وجود تیمی برای رصد و مدیریت ورودی و خروجی نیروها در سطح مناطق و نواحی خبر داد و گفت: تشکیل مدارس خاص از جمله سمپاد و نمونه دولتی منوط به رسیدن هر شهرستان به نرم تعیینشده است.
اسدی خواستار همکاری شوراها و شهرداریها در اجرای پروژه مهر و آمادهسازی فضاهای آموزشی برای سال تحصیلی جدید شد و تأکید کرد: توسعه پایدار بدون توجه به آموزش و پرورش محقق نخواهد شد.
مصطفی عبدی، معاون سوادآموزی ادارهکل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز با بیان اینکه بیسوادی ریشه پنهان بسیاری از معضلات اجتماعی است، افزود: بر اساس آمارها، 58 درصد از معتادان تحت درمان، بیسواد یا ترکتحصیلکردهاند. در مناطقی با نرخ بیسوادی بالای 25 درصد، میزان خشونت خانگی حدود 30 درصد بالاتر از میانگین کشوری گزارش شده و طبق تحقیقات یونسکو، هر 10 درصد افزایش در نرخ باسوادی میتواند تا 5 درصد از وقوع جرائم بکاهد.
وی تأکیدکرد: فرد بیسواد از بسیاری فرصتهای شغلی، خدمات بهداشتی، حقوق شهروندی و تربیت آگاهانه فرزندان محروم میماند و این محرومیتها، او را در معرض آسیبهای متعدد اجتماعی قرار میدهد از اینرو، سرمایهگذاری در سوادآموزی اقدامی پیشگیرانه و کمهزینه برای کاهش آسیبهای اجتماعی محسوب میشود.
معاون سوادآموزی استان در ادامه، مهمترین چالشهای این حوزه را شامل کمتوجهی مدیریتی، ضعف در شناسایی و جذب بیسوادان، و همکاری محدود بینبخشی دانست و بر استفاده از ظرفیتهایی چون مراکز یادگیری محلی، شوراهای آموزش و پرورش و گروههای جهادی تأکید کرد.
عبدی، پیشنهادهایی عملی برای گسترش سوادآموزی ارائه داد که الزام مدارس به معرفی والدین بیسواد، پیوند پروژه مهر با پویش «والدین باسواد»، ارتقای مراکز یادگیری محلی، راهاندازی پویش «هر فرهنگی، یک سوادآموز» از جمله این پیشنهادات بود.
وی با دعوت از مدیران برای تبدیل سوادآموزی به یک اولویت جدی، تصریح کرد: اگر رؤسای ادارات، سوادآموزی را پروژه شخصی خود تلقی کنند، نقشه فقر آموزشی استان دگرگون خواهد شد.
انتهای پیام/282