کمبود فضای فیزیکی و نیروی انسانی در خوزستان
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از اهواز، ناصر علیفر در نشست خبری امروز با اصحاب رسانه با بیان اینکه برگزار شد،در صورتی که آموزش و پرورش به دغدغه تبدیل شود میتوانیم وضعیت موجود را تغییر بدهیم و این کار با کمک خبرنگاران محقق میشود، اظهار داشت: هیچ اقدامی بدون تفکر و تعقل به سرانجام نمیرسد. اولویت نخست آموزش و پرورش ایجاد آرامش است و در محیط بدون حاشیه و آرام، میتوانیم کار کنیم.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به کمبود فضای فیزیکی و نیروی انسانی گفت: یکی از معضلات ما کمبود نیروی انسانی است که به دلیل خروج، نقل و انتقالات و افزایش تعداد دانشآموزان با آن مواجه هستیم اما این مسائل هم با راهکارهایی جبران میشود.
وی ادامه داد: علاوه بر نیروی معلم، به نیروی کیفیتبخش هم نیاز داریم؛ تنها 20 درصد مدارس خوزستان مشاور، مراقب بهداشت و… دارند و این کمبودها خود را در آموزش و پرورش نشان میدهد. به هر روشی معلم را تامین میکنیم هر چند ممکن است این روش، کیفی نباشد.
علیفر با بیان اینکه آموزش و پرورش خوزستان مشکل زیرساختی دارد، گفت: سرانه فضای آموزشی در اهواز 3.16 متر مربع است. در یزد 85 درصد مدارس تنها در یک شیفت فعالیت میکنند اما در خوزستان این رقم 28 درصد است.
وی با بیان اینکه تامین تجهیزات برای آموزش و پرورش برعهده ادارهکل نوسازی مدارس است، افزود: در بسیاری از کلاسهای خوزستان، تعداد دانشآموزان بالاتر از نورم است و کلاسها 45 تا 50 نفره هستند. اهواز، کارون، حمیدیه، باوی، ماهشهر، آبادان و خرمشهر مناطق قرمز از نظر سرانه آموزشی هستند.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به دو زبانه بودن کودکان در برخی مناطق خوزستان گفت: طبق قانون باید در مدارس، پیشدبستانی داشته باشیم اما در بیشتر مدرسهها فضا نداریم تا پیشدبستانی ایجاد کنیم.
وی بیان کرد: توسعه کمی و کیفی دورههای پیش دبستانی، در دستور کار است زیرا کودکان دو زبانه، یک سال از دیگر دانشآموزان عقبتر هستند و گاهی حتی معنی کلمهها را بلد نیستند. 20 درصد دانشآموزان میخوانند اما درکی از آن ندارند. بنابراین اگر پوشش پیشدبستانی به صد درصد برسد، بسیاری از معضلات کاسته میشود.
علیفر بیان کرد: هیچ کس در آموزش و پرورش مدعی نیست در یکی دو سال تمام شاخصها را جلو ببرد اما اینکه معدل دانشآموزان از 9.02 به 9.32 برسد یعنی حرکت رو به جلو داشتهایم.
وی با اشاره به اولویتهای پانزدهگانه تحولی آموزش و پرورش بیان کرد: هیچ چیزی نداریم اما باید به جدول شماره 20 برنامه هفتم توسعه برسیم.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با تاکید بر لزوم تقویت نیروی انسانی مدرسههای دولتی گفت: توزیع عادلانه معلم میتواند در این زمینه کمک کند. همچنین اجرای طرح توانمندسازی معلمان و طرح حامی برای دانشآموزان بسیار تاثیرگذار است.
علیفر گفت: ارتقای میانگین نمرات و درصدهای قبولی، از دیگر اهداف است که در این راستا امسال برای هر مدرسه یک کارنامه صادر میشود تا مدیر بداند باید بر چه اساسی برنامهریزی کند.
وی ادامه داد: در هدایت دانشآموزان به سمت رشتههای فنی و حرفهای از نظر کمی خوب کار کردهایم اما مشکل کیفی داریم بنابراین اکنون همه تلاش ما برای تامین تجهیزات هنرستانها است.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به تلاش برای انسداد مبادی بیسوادی گفت: یکی از مشکلات ما مهارتهای اجتماعی است که در این زمینه تلاش میشود به شرایط بهتری برسیم. یکی دیگر از مشکلات ما آسیبهای اجتماعی است که با آموزش مهارتهای اجتماعی میتوانیم نتیجه بهتری بگیریم.
وی بیان کرد: بعد از سالها اولویت اول رئیس جمهور، ساخت مدرسه است و در این راستا 650 پروژه در خوزستان تعریف شده است و باید در سه سال باقیمانده دولت ساخته شوند. 17 پروژه از این تعداد تا آبان امسال به آموزش و پرورش تحویل داده میشوند.
علیفر افزود: بیشتر این پروژهها، مردمی هستند و از سوی شرکتهای غیردولتی در قالب مسئولیتهای اجتماعی ساخته میشوند. آموزش و پرورش در خوزستان به جز در دزفول و بهبهان، جزو سبد روزانه نیست و تنها در این دو شهر رتبههای بالاتری داریم.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با تاکید بر تقویت نظام شورایی در آموزش و پرورش گفت: شوراهای زیادی داریم اما خروجی ندارند یا خوب پیگیری نمیکنیم که باید تقویت شوند.
وی با اشاره به لزوم توجه به جایگاه مدیریت زنان گفت: یک زن به عنوان مدیر آموزش و پرورش خرمشهر تعیین شده است و گفتهام که 10 درصد روسا از جامعه بانوان خواهند بود زیرا هر جا به بانوان اعتماد شده است، نتیجه گرفتهایم.
علیفر گفت: میانگین نمرههای نهایی پایه دوازدهم در مدارس غیردولتی پایین است و این مدارس ملزم به ارتقای این نمرهها هستند و در غیر این صورت در سال آینده ماکزیمم شهریه برای آنها در نظر گرفته نمیشود یا نرخ شهریههایشان را ثابت نگه میداریم. همچنین مدارس غیردولتی باید مشاور و مربی تربیتی داشته باشند.
انتهای پیام