سمنان برای دانش‌آموزان سالم‌تر آماده می‌شود؛ غربالگری دقیق از روز اول مدرسه

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان گفت: آغاز فرایند غربالگری سلامت از زمان نام‌نویسی دانش‌آموزان، زمینه‌ساز برنامه‌ریزی هدفمند در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی خواهد بود.
– اخبار استانها –

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از سمنان، سلامت روان و تندرستی اجتماعی دانش‌آموزان، از مهم‌ترین پایه‌های توسعه فردی و اجتماعی هر کشور محسوب می‌شود. در دنیای امروز که پیچیدگی‌های زندگی، فشارهای تحصیلی و تنش‌های اجتماعی افزایش یافته‌اند، توجه به این موضوع بیش از پیش اهمیت یافته است. دانش‌آموزان، به‌عنوان آینده‌سازان جامعه، نیازمند فضایی امن و حمایتی هستند تا بتوانند توانمندی‌های خود را شکوفا کنند و مسیر رشد و تعالی را به‌درستی طی نمایند. در این میان، آموزش و پرورش به عنوان نهادی کلیدی، مسئولیت سنگینی بر دوش دارد تا با شناسایی دقیق و به موقع آسیب‌ها و مشکلات روانی و اجتماعی، مسیرهای پیشگیری و مداخله را به بهترین شکل طراحی و اجرا نماید.

طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان (نماد) یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ملی است که با هدف ارتقای سلامت روان و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در مدارس به اجرا درآمده است. این طرح با رویکردی علمی و داده‌محور، تلاش دارد با استفاده از ابزارهای غربالگری، مصاحبه‌های روان‌شناختی و تحلیل داده‌ها، تصویری دقیق و جامع از وضعیت سلامت روانی و اجتماعی دانش‌آموزان ارائه دهد تا بتوان بر اساس آن سیاست‌ها و اقدامات هدفمند را شکل داد. چنین فرآیندی، نه تنها به شناسایی به موقع مشکلات فردی کمک می‌کند، بلکه امکان اولویت‌بندی منابع و توانمندسازی نیروی انسانی متخصص را نیز فراهم می‌آورد تا مدارس به طور مؤثر به عنوان محیط‌هایی امن و حمایت‌گر عمل کنند.

اهمیت این موضوع در استان سمنان، که با جمعیتی جوان و پویا مواجه است، بیش از پیش ملموس است. مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان، جناب آقای قاسم شریفی، با تأکید بر اجرای منظم و پیوسته طرح نماد، بر ضرورت آغاز غربالگری دانش‌آموزان از همان ابتدای سال تحصیلی و در زمان ثبت‌نام رسمی تأکید کردند. این اقدام موجب می‌شود که داده‌های پایه‌ای دقیق و قابل اعتمادی برای تحلیل‌های آینده فراهم شود و امکان مداخلات به موقع و اثربخش فراهم گردد. همچنین، ایشان به نقش حیاتی این اطلاعات در شناسایی مدارس پرخطر و تخصیص بهینه مشاوران و مربیان پرورشی اشاره نمودند که می‌تواند تأثیر بسزایی در کاهش آسیب‌های اجتماعی و بهبود فضای آموزشی داشته باشد.

در این راستا، همکاری نزدیک و مستمر میان بخش‌های مختلف آموزش، بهداشت، مشاوره و حمایت‌های اجتماعی امری ضروری است تا بتوان این طرح را با دقت و کیفیت بالا به مرحله اجرا رساند و نتایج ملموس آن را در سلامت و رشد دانش‌آموزان مشاهده کرد. پیشگیری هوشمندانه و مبتنی بر داده‌های علمی، راهکاری است که در شرایط پیچیده کنونی، بیشترین اثربخشی را در حفظ سلامت روانی و اجتماعی نسل آینده دارد. در این مسیر، گزارشات مستمر، ارزیابی‌های دقیق و تعاملات سازنده میان همه نهادهای مرتبط، نقشی تعیین‌کننده ایفا می‌کند.

در نشست اخیر راهبری نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان استان سمنان، علاوه بر مرور روند اجرایی سال گذشته، برنامه‌های نوین پیشگیرانه در مقابله با آسیب‌های اجتماعی نیز مورد بحث قرار گرفت که می‌تواند گام مؤثری در تقویت سلامت روانی و اجتماعی دانش‌آموزان باشد. این نشست نقطه عطفی برای تداوم و توسعه همکاری‌ها و ارتقای کیفیت خدمات حمایتی در مدارس استان سمنان است که امید است با همت و تلاش جمعی، آینده‌ای روشن و سالم برای دانش‌آموزان رقم بخورد.

قاسم شریفی، مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان درحاشیه  نشست راهبری نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان (نماد) در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در سمنان:  با تأکید بر ضرورت پیوستگی جلسات این طرح، اظهار داشت : که غربالگری دانش‌آموزان باید از شهریورماه و هم‌زمان با ثبت‌نام رسمی آغاز شود تا داده‌های دقیق و مستندی برای مداخلات آموزشی و روانی در اختیار قرار گیرد.

وی تصریح کرد که شناسایی به‌موقع مشکلات و آسیب‌های فردی و اجتماعی دانش‌آموزان، نیازمند اجرای منظم و نظام‌مند طرح‌های غربالگری در بدو ورود به مدرسه است، چرا که اطلاعات به‌دست‌آمده، پایه و اساس تصمیم‌سازی‌های آتی خواهد بود.

شریفی افزود: در چارچوب این طرح، علاوه بر آمارهای جمع‌آوری‌شده از فرآیند غربالگری، نتایج مصاحبه‌های روان‌شناسی و تشخیص اولیه آسیب‌ها، برای اولویت‌بندی اقدامات و منابع، نقش کلیدی ایفا می‌کند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان همچنین بر لزوم بهره‌برداری از نتایج غربالگری برای شناسایی مدارس پرخطر تأکید کرد و گفت: باید این اطلاعات در اختیار کمیته منابع انسانی قرار گیرد تا مشاوران و مربیان پرورشی بر اساس نیاز هر مدرسه، به‌صورت هدفمند تخصیص داده شوند.

در ادامه این نشست، نمایندگان نهادهای حاضر در طرح نماد، گزارشی از روند اجرای برنامه‌ها در سال تحصیلی گذشته ارائه و برنامه‌های پیشگیرانه جدید را در حوزه مقابله با آسیب‌های اجتماعی مطرح کردند.

شریفی در پایان سخنان خود، بر استمرار همکاری میان بخش‌های مختلف آموزش، بهداشت، مشاوره و حمایت‌های اجتماعی در اجرای دقیق طرح نماد تأکید کرد و گفت: پیشگیری هوشمندانه و مبتنی بر داده، مهم‌ترین راهکار برای حفظ سلامت روانی و اجتماعی دانش‌آموزان است.

انتهای پیام/363/

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا