شادابسازی 2 هزار کلاس درس البرز در طرح شهید عجمیان
فرزاد شعبانی، مدیرکل آموزشوپرورش استان البرز در گفتوگو با خبرنگار تسنیم از کرج با بیان اینکه برنامهای که دولت، تحت عنوان نهضت توسعه عدالت در فضاها و تجهیزات آموزشی دنبال میکند، بر پایه تحقق عدالت آموزشی است، توسعه و بهبود فضاهای آموزشی و ارتقای کیفیت آموزش را دو بال اصلی نهضت مذکور دانست.
وی عنوان کرد: در حوزه کیفیتبخشی آموزشی، اقدامات بسیار مهمی انجام شده است. آموزش مدیران و معلمان، بازنگری در شیوههای آموزشی و ارائه خدمات متنوع و نوآورانه از جمله ضروریاتی به شمار میرود که باید تا آغاز سال جدید تحصیلی با جدیت دنبال شود تا سطح ارائه خدمات آموزشی ارتقا یابد.
مدیرکل آموزشوپرورش استان البرز توضیح داد: تمرکز اصلی ما بر مدارس دولتی کمبرخوردار است؛ مدارسی که به دلایل مختلف کمتر موردتوجه قرار گرفتهاند و هدف این است که با برنامهریزی دقیق، این مدارس در اولویت بهرهمندی از امکانات و حمایتها قرار گیرند. در همین راستا، طرح شهید عجمیان یکی از ابتکارات ارزشمند به شمار میرود.
شعبانی اذعان کرد: در گذشته نیز طرحهایی با اهداف مشابه مانند طرح هجرت، طرح همراه بسیج سازندگی و سایر برنامهها اجرا شده اما طی دو تا سه سال اخیر، همان اقدامات با نام و رویکرد طرح شهید عجمیان شکل تازهای به خود گرفته و ویژگی مهم آن، مشارکت گسترده نهادها و گروههای مختلف از خیرین و اولیای دانشآموزان تا مربیان است.
طرح شهید عجمیان کار را مردمی میکند
وی افزود: سازمانهای بسیج دانشآموزی، سازندگی و فرهنگیان، بنیادهای برکت و علوی، شهرداریها و حتی هنرستانهای فنی و حرفهای نیز امکانات و ظرفیتهای خود را در این مسیر در اختیار قرار میدهند. این همافزایی و همکاری بینبخشی، زمینهساز اجرای موفق این طرح و گامی مؤثر در جهت تحقق عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت مدارس کمبرخوردار خواهد بود.
مدیرکل آموزشوپرورش استان البرز بیان کرد: این طرح یک همافزایی ملی ایجاد میکند و برنامهای است که کار را مردمی میسازد. حضور مردم در صحنه و بهرهگیری از ظرفیتهای آنان، از مهمترین ویژگیهای این طرح است، بهگونهای که گاهی فردی امکان کمک مالی ندارد، اما میتواند با هنر، مهارت یا تخصص فنی خود در بهسازی و شادابسازی مدارس نقشآفرینی کند.
شعبانی عنوان کرد: این ابتکار ارزشمند و خلاقانه، فرصتی برای استفاده حداکثری از توانمندیهای مردمی در ارتقای محیط آموزشی مدارس بوده و آموزشوپرورش، دستگاهی بسیار گسترده و کلان است که با همه بخشهای جامعه ارتباط دارد. تنها در البرز، بیش از 530 هزار دانشآموز، 26 هزار همکار فرهنگی و 2 هزار و 200 مدرسه وجود دارد که هر مدرسه در هر محله، در حقیقت یک دانشگاه کوچک است.
وی اظهار کرد: اگرچه ما معمولاً دانشگاه را با قالب و امکانات خاصی تصور میکنیم، اما تفاوتی وجود ندارد؛ مدرسه نیز همان نقش را در مقیاس محلی ایفا میکند. واقعیت این است که محلهای که مدرسه ندارد، از نظر فرهنگی با محلهای که مدرسه دارد، متفاوت است. حضور دانشآموزان، معلمان، رفتوآمدهای روزانه و حتی نام و اعتبار یک مدرسه خوب، به ارتقای فرهنگ و کیفیت زندگی در آن محله کمک میکند.
ضرورت حفظ حرمت و شأن مدارس
مدیرکل آموزشوپرورش استان البرز با اشاره به جایگاه ویژه مدرسه در فرهنگ و آموزش در گذشته و تأکید بر حفظ حرمت مدارس، مطرح کرد: امروز نگاهها کمی عرفیتر شده و با گذشته تفاوت دارد. شاید امروزه به دلیل تغییر شرایط، گسترش رسانهها و جریانسازیهای مختلف، این فضا و نگاه کمی تغییر کرده و تا حدی برای ما عادی و روزمره شده باشد، اما حفظ حرمت و شأن مدارس همچنان ضروری است.
شعبانی با تأکید بر اینکه آموزشوپرورش رسالت بسیار بزرگی بر دوش دارد، گفت: این نهاد با تکتک مردم و خانوادهها در کف جامعه ارتباط مستقیم دارد. 530 هزار دانشآموز فقط در این استان تحصیل میکنند که هر یک دارای پدر و مادر هستند؛ یعنی جمعیتی حدود یکمیلیون و 650 هزار نفر از جمعیت سهونیم میلیونی استان، به شکل مستقیم با آموزشوپرورش در ارتباط هستند.
وی توضیح داد: این عدد، بدون احتساب خواهران، برادران و سایر اعضای خانوادههاست که خود رابطهای گستردهتر ایجاد میکند. به آموزشوپرورش بهعنوان یک نهاد حاکمیتی شناخته میشود؛ چراکه با تمام بخشهای جامعه و همه حوزههای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در تماس است، با این وجود، باید پذیرفت که بهتنهایی نمیتواند از پس همه مشکلات و چالشهایی که با آن مواجه است برآید.
مدیرکل آموزشوپرورش استان البرز، حل این مسائل بهمنظور ارتقای شایسته تراز جایگاه واقعی آموزشوپرورش را نیازمند همکاری، همافزایی و مشارکت همه نهادها، سازمانها و مردم دانست و اعلام کرد: در استان البرز، برخی دستگاهها هستند که از مجموعه نیروهای خدماتی تا مدیرکل آنها، مجموعاً بیش از 100 تا 120 نفر پرسنل ندارند اما در آموزشوپرورش، بیش از 26 هزار معلم و همکار فرهنگی داریم.
مدارس ما باید بهروز، شاداب و مجهز باشند
شعبانی افزود: تنظیم برنامهها، هماهنگی و خدماترسانی به این تعداد نیروی انسانی، کار بزرگی است که هر سال با دقت و برنامهریزی انجام میشود. در کنار این، مدارس ما باید همواره بهروز، شاداب و مجهز باشند. اگر تجهیزات آنها دچار فرسودگی شود، باید بهموقع جایگزین شود. این امر نیازمند بودجه کلانی است که بخشی از آن توسط وزارتخانه و بخش مهم دیگری نیز به همت و همراهی خیرین نیکاندیش محقق میشود.
وی تصریح کرد: اگر حضور خیرین نبود، روند کار در آموزشوپرورش با مشکلات جدی مواجه میشد. امروز، با توجه به محدودیتهای بودجهای، خیرین مدرسهساز نقش بزرگی در ساخت و توسعه مدارس ایفا میکنند و با ورود مستقیم به این حوزه، بسیاری از نیازها را برطرف کردهاند لذا به آنها که در قالب مسئولیت اجتماعی، توجه ویژهای به آموزشوپرورش داشته و اقدامات بزرگی را رقم زدهاند، دستمریزاد میگویم.
مدیرکل آموزشوپرورش استان البرز، نقش همراهی خیرین را در ارتقای کیفیت فضاهای آموزشی، بیبدیل و ماندگار دانست و خاطرنشان کرد: پیشبینی میشود امسال در استان البرز، در قالب طرح شهید عجمیان، حدود دو هزار کلاس درس مورد شادابسازی و بهسازی قرار گیرد و اقداماتی از جمله رنگآمیزی میز و نیمکتها، دیوارهای داخلی و دیوارهای بیرونی مدارس در آنها انجام شود.
شعبانی با تأکید بر ضرورت توجه ویژه به نمای بیرونی مدارس مطرح کرد: اگر نمای مدارس فرسوده، رنگپریده یا نامرتب باشند، حتی اگر داخل مدرسه بسیار خوب و مجهز باشد، تأثیر اولیه مطلوب را نخواهد گذاشت، بنابراین، لازم است ورودی، دیوارها و نمای بیرونی مدارس با جملات الهامبخش، تصاویر زیبا و رنگآمیزی مناسب تزئین و جذابیت بصری و گیرایی اولیه ایجاد شود.
وی خاطرنشان کرد: این کار نهتنها موجب ارتقای روحیه دانشآموزان و معلمان میشود، بلکه حس تعلق و افتخار را در جامعه نیز تقویت میکند. ما نیز این روحیه مسئولیتپذیری اجتماعی که در اجرای این طرح به چشم میخورد را ارج مینهم و از همه عزیزانی که در این حوزه وارد عمل شده و با تلاش و انگیزه، فعالیتهای ارزشمندی را انجام میدهند، خداقوت میگوییم.
انتهای پیام/