مونولوگ| قاچاقچیان مشغول به‌کارند

بخشی از نیاز کشورهای همسایه به سوخت، در حال تأمین از بنزین و گازوئیل ارزان ایران است و ما علاوه بر این‌که به قاچاقچیان داریم یارانه سوخت می‌دهیم، درواقع به کشورهای همسایه هم یارانه سوخت می‌دهیم و این مسئله یک بار اضافی بر اقتصاد کشور است.
– اخبار اقتصادی –

خبرگزاری تسنیم – محمدرضا کیاشمشکی، کارشناس انرژی در یادداشتی تصویری به موضوع قاچاق سوخت و عدم اجرای یک تکلیف قانونی در این زمینه پرداخت؛  مشروح این یادداشت در ادامه آمده است.

عرضه روزانه بنزین در سال جاری به طور متوسط حدود 128 میلیون لیتر و عرضه روزانه گازوئیل در سال جاری چیزی در حدود 120 میلیون لیتر است.

با وجود قیمت ارزان بنزین و گازوئیل در ایران و همینطور ناوگان فرسوده‌ای که این سوخت را مصرف می‌کنند که منجر شده مصرف بنزین و گازوئیل بالا باشد، اما بخش قابل توجهی از این آمار مصرفی مربوط به قاچاق سوخت است.

 

.

برآوردهای نشان می‌دهد که حدود 10 میلیون لیتر در روز قاچاق بنزین و حدود 20 میلیون لیتر قاچاق گازوئیل داریم. البته این‌ها برآورد است و آمار رسمی در این زمینه وجود ندارد. اما همین برآوردها نشان می‌دهد که اگر قاچاق سوخت متوقف شود، در وهله اول واردات سوخت متوقف می‌شود و ارزی که برای واردات سوخت تخصیص داده می‌شود می‌تواند صرفه‌جویی شده و برای بخش‌های دیگر مصرف شود و از طرفی، بخش قابل توجهی از ناترازی سوخت هم رفع می‌شود.

ناوگان حمل‌ونقل فرسوده؛ ستون فقرات ناترازی بنزین

از برآورد قاچاق 20 میلیون لیتری روزانه گازوئیل، برآورد شده چیزی در حدود 5 میلیون لیتر از بخش حمل‌ونقل صورت می‌گیرد.

طرحی در سال جاری با تکیه بر قانون بودجه و مصوبه هیئت وزیران قرار بود از ابتدای تیرماه اجرایی شود مبنی بر اینکه گازوئیل سه‌نرخی عرضه شود، به‌طوری که برای ناوگان فعال دیزلی کشور که بارنامه‌های معتبر دارند، هیچ تغییری در تخصیص سوخت، چه در میزان آن و چه در قیمت سوخت، حاصل نمی‌شد و همچنان ناوگان فعال و معتبر دیزلی کشور می‌توانستند گازوئیل را با نرخ یارانه‌ای 300 تومان در هر لیتر دریافت کنند، اما اتفاق عجیبی در کشور افتاد؛ یک فضاسازی مبهمی ایجاد شد و بحث گازوئیل سه‌نرخی را در این فضاسازی به دیگر درخواست‌های به‌حق کامیون‌دارها گره زدند و نهادهای ذی‌ربط ترجیح دادند که اجرای گازوئیل سه‌نرخی که بر مبنای تأکید قانون بودجه و همینطور بر مبنای مصوبه هیئت وزیران بود تا اطلاع ثانوی منتفی شود؛ اما آن‌چیزی که در نتیجه این قضیه می‌توانیم بر آن تأکید کنیم، همچنان قاچاقچیان در حال کارند و بارنامه‌های صوری که قرار بود با اجرای این طرح جلوی آنها گرفته شود، همچنان در حال صدور است.

همچنان بخشی از ناوگان دیزلی کشور در فضای غیرشفاف و با بارنامه‌هایی که اعتبار زیادی ندارد، در حال فعالیت هستند و قاچاق سوخت صورت می‌گیرد؛ این تنها بخشی از قاچاق گازوئیل است و در بخش‌های دیگر هم که مصارف واقعی گزارش نمی‌شود، قاچاق در حال انجام است.

به‌عبارتی می‌توانیم بگوییم که بخشی از نیاز کشورهای همسایه به سوخت، در حال تأمین از بنزین و گازوئیل ارزان ایران است و ما علاوه بر این‌که به قاچاقچیان داریم یارانه سوخت می‌دهیم، داریم به کشورهای همسایه هم یارانه سوخت می‌دهیم و این مسئله یک بار اضافی بر اقتصاد کشور است که هم منجر به ناترازی سوخت شده و هم به ناترازی مالی و بودجه‌ای برای کشور دامن زده است.

انتهای پیام/

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا