پذیرای هیئتهای تجاری کشورهای همسایه در نمایشگاه مشهدخواهیم بود
ناصر توکلیانفر در گفتوگو با خبرنگار تسنیم از مشهد،با بیان اینکه نمایشگاه اکنون نقشی فراتر از معرفی ظرفیتها یافته و بهعنوان محرکی قدرتمند برای فعالان اقتصادی مطرح است، اظهارکرد: برنامههای متعددی برای توسعه روابط بینالمللی و برگزاری نمایشگاههای تخصصی در کشورهای همسایه درنظر گرفته شده است.
وی با اشاره به برگزاری بیستوششمین نمایشگاه تخصصی صنعت و نوزدهمین نمایشگاه تخصصی اتوماسیون صنعتی،گفت: هدف از برگزاری نمایشگاه، معرفی فرصتهای سرمایهگذاری، نوآوریهای انجامشده در صنعت مربوطه در زمینههای کار، اشتغال، تولید، صادرات و تجارت و همچنین ایجاد ارتباطات حرفهای میان متقاضیان است.
توکلیانفر تصریح کرد: در این نمایشگاه 79 شرکت از سراسر کشور حضور داشتند که حدود 60 درصد آنها از سایر استانها و 40 درصد متعلق به معادن و صنایع استان خراسان رضوی بودند.
سرپرست نمایشگاه بینالمللی مشهد با بیان اینکه مهمترین دستاورد نمایشگاه حضور افراد حرفهای، فعالان تجاری، سرمایهگذاران و متقاضیان کار است، افزود: این افراد ضمن بازدید از توانمندیهای استان، تفاهمنامهها و قراردادهای ارزشمندی منعقد کردند که بخش عمدهای از آنها همکاریهای مؤثر با دانشگاه آزاد اسلامی برای دانشافزایی دانشجویان بوده است.
وی با اشاره به استاندارد بودن سایت نمایشگاهی مشهد بهعنوان دومین سایت استاندارد کشور، خاطرنشان کرد: طی سالهای گذشته میزبان رویدادهای بینالمللی متعددی در کشورهای همسایه، عربی، آفریقایی و روسیه بودهایم و توانستهایم ضوابط بینالمللی نمایشگاهی را کاملاً رعایت کنیم.
توکلیانفر برنامههای آینده را شامل دو رویداد بینالمللی در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان و همچنین نمایشگاه تخصصی ظرفیتهای صادراتی ایران به افغانستان عنوان کرد و افزود: امیدواریم بتوانیم میزبان شرکتهای خارجی در ایران نیز باشیم و با انجام مکاتبات، زمینه حضور شرکتهای خارجی در نمایشگاه مشهد را فراهم کنیم.
سرپرست نمایشگاه بینالمللی مشهد بیان کرد: تلاش داریم در نمایشگاههای داخلی پذیرای هیئتهای تجاری از کشورهای همسایه باشیم؛ چراکه شرکتهای توانمند و بزرگی داریم که میتوانند محصولات صادراتی را با قیمت مناسب عرضه کنند و این موضوع برای تجار خارجی جذابیت دارد.
وی با تأکید بر اینکه از سوم خردادماه به مدت دوازده روز دچار جنگ تحمیلی اقتصادی شدیم که تأثیر منفی بر شرایط اقتصادی گذاشت، گفت: پس از آن، نمایشگاه نقش مضاعفی پیدا کرد؛ بهگونهای که تا پیش از این صرفاً بستری برای معرفی ظرفیتها بود، اما اکنون نمایشگاه بهعنوان انگیزهدهندهای برای فعالان اقتصادی تلقی میشود.
توکلیان فر ادامه داد: از ابتدای مردادماه سومین نمایشگاه بینالمللی را برگزار شد که امیدواریم نمایشگاه سوم که از 15 تا 18 مردادماه در حوزه صنعت پلاستیک برگزار میشود، تأثیرگذار باشد. این نمایشگاهها در معرفی ظرفیتها و ایجاد روحیه در فعالان اقتصادی و کمک به بازسازی نگرش مردم نسبت به شرایط اقتصادی مؤثر هستند.
سرپرست نمایشگاه بینالمللی مشهد با اشاره به نتایج نظرسنجی در نمایشگاه اول مردادماه بیان کرد: قریب به 10 هزار نفر در نمایشگاه صنعت ساختمان با گرایش تأسیسات سرمایشی و حدود 7000 نفر در نمایشگاه صنعت، معدن، متالورژی و اتوماسیون تخصصی از این رویدادها بازدید کردند.
وی افزود: نمایشگاهها بستری مناسب برای معرفی توانمندیها، اطلاع از ظرفیتهای سایر فعالان و عرضه مستقیم محصولات به متقاضیان داخلی و خارجی است و باعث تجدید روحیه اقتصادی و افزایش انگیزه برای ادامه فعالیتها میشود.
توکلیان فر با تأکید بر نقش بخش خصوصی در برگزاری نمایشگاهها گفت: بخش خصوصی محصولات خود را معرفی میکند، در حالیکه بخش دولتی کمتر نیاز به معرفی دارد. این فرصت به شرکتهای خصوصی اجازه میدهد با همتایان خود در استانها و مناطق دیگر آشنا شوند و با بهروزرسانی تجهیزات، بهرهوری و کاهش هزینهها را بهبود بخشند.
سرپرست نمایشگاه بینالمللی مشهد با اشاره به ظرفیتهای معدنی خراسان رضوی گفت: معدن نعمتی الهی است که باید بهدرستی بهرهبرداری شود. بهرهبرداری اصولی از معادن خراسان رضوی میتواند موجب ثروتآفرینی، اشتغال، توسعه و رفاه عمومی شود.
وی همچنین از اقدامات مسئولیت اجتماعی شرکتهای حاضر در نمایشگاه خبر داد: برخی شرکتها بیش از 150 دستگاه بخاری برای افراد کمدرآمد تأمین کردهاند که موجب کاهش هزینههای سوخت شده است. آنها در حوزه راهسازی، مدرسهسازی و توسعه زیرساختها نیز فعالیت دارند.
توکلیانفر تأکید کرد: بازخورد شرکتکنندگان و بازدیدکنندگان بهصورت علمی جمعآوری و تحلیل میشود و نمایشگاهها بستری مناسب برای دانشافزایی و ارتقاء تخصص شرکتها هستند.
انتهای پیام/282