تحول آموزش ابتدایی‌ مأموریت اصلی دولت چهاردهم است

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش با تأکید بر لزوم تحول در روش‌های آموزشی، مدرسه را آوردگاه تقابل اندیشه‌های ظلم‌ستیز دانست و هدف اصلی دولت چهاردهم را عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت یادگیری در مدارس ابتدایی عنوان کرد.
– اخبار استانها –

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش، صبح امروز (چهارشنبه 15 مرداد) در آیین افتتاحیه دوره توانمندسازی نیروی انسانی دوره ابتدایی با عنوان «توانا»، مدرسه را فراتر از یک نهاد آموزشی و در امتداد مدرسه تربیتی عاشورا توصیف کرد؛ مدرسه‌ای که به گفته او، آوردگاهی برای انتخاب مسیر آزادگی در برابر سلطه و ظلم است.

وی با اشاره به گرمای طاقت‌فرسای استان هرمزگان و در عین حال مشاهده خلاقیت معلمان، بر اهمیت فضای لذت‌بخش یادگیری در دوره ابتدایی تأکید کرد و گفت: دستان سرد یک معلم در گرمای شدید اینجا، نشانگر اشتیاق و ابتکار در آموزش است و همین روحیه است که به آموزش ابتدایی جان می‌بخشد.

حکیم‌زاده با اشاره به سوابق علمی و مدیریتی دکتر ضیایی، مدیرکل آموزش‌وپرورش هرمزگان، نقش او را در پیشبرد اهداف تربیتی و آموزشی استان بسیار مؤثر دانست و گفت: ما زمانی که در کمیته انتصابات بودیم، نگاه علمی و تربیتی دکتر ضیایی برای همه ما امیدبخش بود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش در بخش دیگری از سخنانش با تشریح شاخص‌های توسعه انسانی سازمان ملل، تأکید کرد که آموزش کلید اصلی ارتقای سطح رفاه، سلامت و امید به زندگی در کشورهاست و افزود: پژوهش‌ها نشان داده‌اند که حتی در حوزه بهداشت، هیچ متغیری به اندازه سواد مادران نمی‌تواند بر سلامت کودکان اثرگذار باشد.

وی با اشاره به تمرکز ویژه دولت چهاردهم بر تحول در آموزش‌وپرورش، خاطرنشان کرد: دکتر پزشکیان، رئیس‌جمهور محترم، اعلام کرده‌اند که تنها برنامه جدی دولت، عدالت آموزشی و تحول در آموزش است، و همین مأموریت سنگین‌ترین وظیفه را بر دوش ما قرار می‌دهد.

حکیم‌زاده با نقد روش‌های سنتی آموزشی، تصریح کرد: ما نمی‌توانیم همچنان انتظار داشته باشیم کودکان با نشستن در ردیف‌های منظم و گوش دادن صرف، یادگیری عمیق را تجربه کنند آموزش باید با بازی، تجربه، دست‌ورزی و مشارکت همراه باشد، به‌ویژه در دوره ابتدایی که مغز کودکان بیشترین آمادگی را برای یادگیری دارد.

او با اشاره به تحولات جهانی در حوزه آموزش، از لزوم حرکت به سمت اجتماعات یادگیری، گیمیفیکیشن و استفاده از فناوری‌های نوین سخن گفت و افزود: دانش‌آموزان امروز دیگر پذیرای شیوه‌های انتقال صرف اطلاعات نیستند ما باید خلاقیت، کار گروهی و لذت یادگیری را در مدارس جاری کنیم تا از آسیب‌های عصری که در آن زندگی می‌کنیم، پیشگیری شود.

در پایان، معاون آموزش ابتدایی با بیان اینکه دوره «توانا» نه انتقال یک‌سویه دانش، بلکه بستری برای مشارکت، خلق تجربه و تبادل ایده بین معلمان است، گفت: این شما معلمان هستید که محور این تحولید؛ و با بهره‌گیری از ابزار فناوری، می‌توانید تجربه‌های ارزشمند خود را در سطح منطقه‌ای، استانی و کشوری به اشتراک بگذارید.

انتهای پیام/864/.

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا