راهپیمایی اربعین؛ رسانهای مردمی از دل ایمان و ایثار
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از قزوین، در جهان پُرهیاهوی امروز که نبرد روایتها، قلب میدان جنگهای فرهنگی و سیاسی را تشکیل میدهد، راهپیمایی اربعین تنها یک مراسم دینی نیست، بلکه یک رسانه زنده، جمعی و جهانی است. رسانهای مردمی که از دل ایمان و ایثار میجوشد و بدون وابستگی به جریانهای رسمی، پیام مقاومت، آزادیخواهی و حقیقت را به گوش دنیا میرساند.
در چنین بستر پرظرفیتی، رسانههای استانی بهویژه در استانهایی چون قزوین، میتوانند نقشی فراتر از گزارشهای مناسبتی ایفا کنند. روایتگری از زاویه دید زائران، مستندسازی از تجربههای عمیق و پیوند دادن محتوای محلی با مخاطب جهانی، بخشی از این ظرفیت مغفول مانده است؛ ظرفیتی که فعالان فرهنگی بر آن تأکید دارند.
علی اسدالله، رئیس بسیج رسانه استان قزوین در گفتوگو با خبرنگار تسنیم، با نگاهی متفاوت به مسئله اربعین، آن را رسانهای جهانی و بیبدیل در جبهه مقاومت توصیف میکند. وی با اشاره به ضعفها، فرصتها و راهکارهای رسانهای موجود، تأکید دارد که رسانههای محلی همچون قزوین میتوانند بخشی مؤثر از زنجیره جهانی روایتگری اربعین باشند.
متن گفتوگو به این شرح است:
اربعین، رسانه بیهمتای مقاومت در جهان پُرهیاهوی امروز است
تسنیم: بهنظر شما چه ویژگیهایی باعث شده اربعین به یک «رسانه جهانی مقاومت» علیه ظلم و استکبار تبدیل شود؟
اربعین، در اصل ادامه عاشورا و رسانهی پرقدرت آن است. از عاشورا تا اربعین، چهل روز زمان برای فرمانروایی منطق حق در دل جهانی ظلمانی فراهم شد. حضرت زینب(س) و حضرت سجاد(ع) در دل همان ظلمت، روایتگر حقیقت شدند و این روایت، بزرگترین رسانهی تاریخ شد. امروز نیز، پیام اربعین یعنی ایستادگی در برابر ظلم؛ اما تفاوتش در این است که دیگر وابسته به رسانههای رسمی نیست، زبانهای مختلف، مذاهب گوناگون، حتی غیرمذهبیها هم این پیام را به گوش جهان میرسانند؛ و این یعنی رسانهای فراتر از جریانهای رسمی.
تسنیم: در نگاه شما، چه تشابهی بین پیام عاشورا و جنگ 12 روزه اخیر میان ایران و رژیم صهیونیستی وجود دارد؟ و چگونه میتوان این پیامها را در اربعین بازنمایی کرد؟
هر دو، سمبل ایستادگی در برابر اشغالگری و ظلماند. اگر عاشورا، “نه” گفتن به یزید زمان بود، امروز هم یزید و شمر زمان ما، آمریکا و رژیم کودککش صهیونیستیاند. شعار عاشورا “هیهات منالذله” بود و در جنگ اخیر، این شعار در عمل نشان داده شد. ملت ایران در جنگ 8 ساله و در جنگ 12 روزه، مقاومت کرد و با افتخار سربلند بیرون آمد، حالا میتوان این پیامها را در اربعین بازنمایی کرد؛ با موکبهای رسانهای، نمایشگاههای تصویری، روایتهای مستند از مقاومت مردم فلسطین، غزه و ایران. این راهی است برای انتقال تجربه مقاومت به جهان.
تسنیم: نقش اربعین را در تربیت نسل جوان با روحیه جهادی و ضداستکباری چگونه ارزیابی میکنید؟
اربعین فقط یک مناسبت نیست؛ یک کلاس عملی بزرگ است.،کلاس تربیتی برای همه نسلها، اما بهویژه برای نسل جوان. وقتی جوان در مسیر اربعین حرکت میکند، با فرهنگ ایثار، خدمت، تواضع و اخوت آشنا میشود، تبادل اندیشه با جوانانی از ملیتها و مذاهب مختلف، به او هویت مقاومت میدهد. در موکبها، او خدمتگزاری و جهاد را تمرین میکند، این مسیر، دانشگاهی است که در آن روح جهادی پرورش مییابد.
تسنیم: رسانههای استانی، بهویژه رسانههای انقلابی در قزوین، چه نقشی در بازنمایی معنویت و گفتمان مقاومت در اربعین دارند؟
رسانه انقلابی، یعنی رسانهای که روایتگر حقیقت باشد. روایتگری صحیح، مهمترین ابزار اثرگذاری است. رسانههای قزوین میتوانند با تولید مستندهای محلی از زائران، خاطرات شخصی، و گزارشهای عمیق، صدای زائر قزوینی را به رسانه جهانی برسانند. روایت زائر قزوینی از مسیر مشایه، تجربهای خاص است که اگر خوب بیان شود، تأثیرگذارتر از دهها تحلیل سیاسی خواهد بود.
تسنیم: بسیج رسانه قزوین چه برنامههایی برای فعالسازی خبرنگاران در ایام اربعین دارد؟
در مرحله نخست، هماهنگی با خبرنگاران اعزامی از قزوین برای پوشش مراسم اربعین در مسیر نجف تا کربلا انجام شده است، علاوه بر آن، باید پویشهای مختلفی طراحی شود برای انعکاس روایتهای مردمی. در داخل استان هم میتوان با خبرنگاران بسیجی برای پوشش ویژه جاماندگان اربعین، برنامههایی داشت، همچنین، در صورت فراهم شدن زیرساختها، میتوان کارگاههای آموزش روایتگری مقاومت و تولید محتوای چندرسانهای برگزار کرد.
تسنیم: چرا تربیت خبرنگار اربعینی ضرورت دارد؟ و چه محتوایی باید در این تربیت مد نظر باشد؟
در جهانی که رسانهها نقش تعیینکننده در نبرد روایتها دارند، خبرنگار اربعینی باید مسلح به فن روایتگری باشد، آنچه عاشورا را در تاریخ ماندگار کرد، صدای حضرت زینب(س) بود، از واقعه عاشورا در منابع بسیار نوشته شده، اما آنچه دلها را لرزاند، فریاد زینب و روایت سجاد بود. ما هم باید نسل جدیدی از خبرنگاران را برای چنین فریادی تربیت کنیم.
خبرنگاری که بداند چگونه مظلومیت را روایت کند، نه فقط بهصورت خبری، بلکه هنرمندانه و تأثیرگذار
تسنیم: بهنظر شما، رسانههای ما چه ضعفها یا غفلتهایی در پوشش اربعین داشتهاند؟
نخستین ضعف، کمبود محتوای چندزبانه است. وقتی میلیونها نفر از ملیتهای مختلف در این راهپیمایی حضور دارند، چرا روایتهای ما فقط به یک زبان محدود میماند؟ ضعف دیگر، نبود روایتهای عمیق و هنرمندانه است، بسیاری از گزارشها سطحیاند. باید از ظرفیت فیلم مستند، پادکست، عکس هنری، و خاطرهنگاری استفاده کرد. همچنین، کمبود تولیدات جذاب سمعی و بصری یکی دیگر از مشکلات ماست.
تسنیم: رسانههای ما چگونه میتوانند روایتگر رنج مظلومان جهان اسلام در بستر اربعین باشند؟
در مسیر اربعین، عاشقان اباعبدالله از سراسر دنیا حضور دارند، این یعنی فرصت بینظیر برای بازتاب رنج و مقاومت ملتهایی چون فلسطین، یمن، سوریه و لبنان. با برپایی موکبهای رسانهای با محوریت غزه و مقاومت، و پخش مستندهای واقعی از جنایتهای رژیم صهیونیستی میتوان قلب مخاطب را درگیر کرد، مصاحبه با زائران کشورهای درگیر ظلم، انتقال روایت را واقعی و اثرگذار میکند.
تسنیم: پیشنهاد شما برای تبدیل رسانههای محلی استان قزوین به بخشی از زنجیره رسانهای جهانی اربعین چیست؟
ما امروز ابزارش را داریم، سکوهای جهانی رسانههای اجتماعی، فرصتی بینظیر است. با تولید محتوای چندزبانه، کوتاه، و با کیفیت، میتوان صدای رسانههای قزوین را به جهان رساند. استفاده از دانشجویان خارجی حاضر در استان قزوین، که میتوانند محتوای ما را به رسانههای جهانی پیوند بزنند، یک فرصت بزرگ است، اگر بتوانیم این شبکهسازی را هوشمندانه انجام دهیم، قزوین هم میتواند بخشی از زنجیره جهانی رسانهای اربعین باشد.
تسنیم: سخن پایانی شما؟
در دنیای پرهیاهوی امروز، که رسانههای استکباری با تمام قوا به تحریف حقیقت مشغولاند، راهپیمایی اربعین یک فریاد است، فریاد رسا و جهانی حسینبنعلی در سال 61 هجری، که امروز از طریق رسانه عظیم اربعین به گوش همه جهان میرسد، این رسانه بیهمتا، میتواند جهان را برای ظهور ولی مطلق حق آماده کند، انشاءالله.
انتهای پیام/