گزارش نماینده بویراحمد در ترازوی نقد؛ توسعه یا نمایش؟

سالی گذشت و در تقویم سیاسی بویراحمد، دنا و مارگون یک نماینده، گزارش یکساله خود را به نمایش گذاشته است، گزارشی پر از اعداد و ارقام، پروژه‌های عمرانی و وعده‌هایی که شاید تحقق یافته یا شاید در میانه راه مانده‌اند.
– اخبار استانها –

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از یاسوج، سالی گذشت و در تقویم سیاسی بویراحمد، دنا و مارگون باز هم یک نماینده مجلس، گزارش یک‌ساله خود را عرضه کرد تا توانمندی‌های خود را به اثبات برساند، گزارشی پر از اعداد و ارقام پروژه‌های عمرانی و وعده‌هایی که شاید تحقق یافته یا شاید در میانه راه مانده‌اند. اما آیا این گزارش، صرفاً ویترینی رنگارنگ برای نمایش دستاوردهاست، یا بستری برای نقد منصفانه و بازنگری در مسیر توسعه؟ خبرنگار تسنیم در این نوشتار، با رویکردی چالشی اما منصفانه به کالبدشکافی این گزارش پرداخته است.

رقص اعداد؛ از آرزو تا واقعیت!

عطش توسعه در گزارش یادشده مشهود است، جایی که از اتصال یاسوج به آزادراه شیراز-اصفهان، تکمیل کمربندی یاسوج و بهسازی جاده‌های روستایی می‌گوید، پروژه‌هایی که وعده کاهش محرومیت و تسهیل تردد را می‌دهند و آب به عنوان شریان حیات، مغفول نمی‌ماند و از تکمیل سد تنگ سرخ، سامانه انتقال آب به سررود و احداث سد سقاوه پرده برمی‌دارد و با زبان بی‌زبانی می‌گوید که این پروژه‌ها که نویدبخش رونق کشاورزی و تأمین آب آشامیدنی هستند، نتیجه تلاش‌های اوست.

محمد بهرامی در گزارش یک‌ساله خود از دغدغه‌اش برای حفاظت از میراث طبیعی می‌گوید و با افتخار اعلام می‌کند؛ جلوگیری از تقسیم پارک ملی دنا و توقف ساخت سد ماندگان جزو عملکرد اوست در حالی که پروژه بدون مجوزهای لازم با سرعت پیش می‌رود.

نماینده مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد از تسریع در فرایند آغاز عملیات اجرایی پروژه گاز مختار و مطالعات اکتشافی معادن مس خونگاه می‌گوید، در حالی که سازمان حفاظت محیط زیست با انجام عملیات اکتشاف تکمیلی مخالفت می‌کند معدن مس خونگاه در پهنه اکتشافی مورد مطالعه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران یعنی محدوده پارک ملی و منطقه حفاظت شده قرار دارد و طبق قانون امکان ایجاد معدن وجود ندارد. بنابرای اگر آقای بهرامی در نظر دارد که این پروژه را پیش ببرد، باید به فکر اصلاح قانون باشد.

سؤال اینجاست؛این دستاوردهامتعلق به کیست؟

اما سؤالی جدی درباره اقدامات نماینده یاشده مطرح می‌شود؛ آیا پروژه‌هایی که او اجرای آن‌ها را حاصل پیگیری‌های خود می‌داند، به دلیل نفوذ این نماینده پیش رفته‌اند یا صرفاً محصول برنامه‌های بالادستی دولت و بودجه‌های مصوب مجلس هستند که نماینده تنها وظیفه پیگیری و نظارت بر اجرای آن‌ها را بر عهده داشته است؟

البته در این گزارش عملکرد، نماینده بویراحمد، دنا و مارگون، میزان اعتبارات جذب شده را به تفکیک مشخص نکرده و حالا جای این سؤال باقی است که آیا نماینده توانسته اعتبارات اضافی یا فوق‌العاده برای منطقه جذب کند؟ یا صرفاً بر اعتبارات مصوب ملی و استانی تکیه کرده است؟

قانون‌گذاری؛ سکوت یا انفعال؟

به نظر می‌رسد بخش عمده گزارش به حوزه اجرایی و پیگیری پروژه‌ها اختصاص یافته است، اما وظیفه نماینده تنها به این خلاصه نمی‌شود و نقش وی در تدوین قوانین، اصلاح قوانین موجود، و تذکر، سؤال و استیضاح وزرا (در صورت لزوم) جایگاه ارزشمندتری دارد. بر این اساس سؤال می شود که آیا نمایندگان استان در مجلس طرح کدام قانون مصوب مجلس را تهیه کرده‌اند؟ چه سؤالاتی از وزرا پرسیده‌اند و چه تذکراتی به دولت داده‌اند؟

به نظر می‌رسد در ادوار مختلف مجلس، نمایندگان استان کهگیلویه‌وبویراحمد، پروژه‌های عمرانی استان که دولت آن‌ها را دنبال و اجرا می‌کند را به نام خود ثبت می‌کنند؛ یک بازی سیاسی شناخته شده که هدف آن نمایش اقتدار ظاهری و جلب رضایت افکار عمومی است. در حقیقت نمایندگان ادوار بدون اینکه تلاش کنند در حوزه وظایف خود یعنی قانون‌گذاری و نظارت بر حُسن اجرای قانون تأثیرگذاری داشته باشند، به فکر مصادره خدمات معمول دولت‌ها هستند.

تسنیم این آمادگی را دارد تا با دریافت اطلاعات تکمیلی و پاسخ به پرسش‌های مطروحه، به ارزیابی دقیق‌تر و منصفانه‌تر عملکرد نمایندگان استان از جمله نماینده مردم شریف بویراحمد، دنا و مارگون در خانه ملت بپردازد، زیرا هدف نهایی را در توسعه واقعی و پایدار منطقه می‌دانیم و نه صرفاً نمایش چند پروژه عمرانی که محصول کار دولت است.

انتهای پیام/

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا