پروژه‌های کمربندی شرق و غرب؛ راهکارهای کلیدی کاهش بار ترافیکی

با افزایش روزافزون جمعیت و خودروها، مدیریت ترافیک در خرم‌آباد به چالشی بزرگ تبدیل شده است؛ اما اجرای پروژه‌های کمربندی شرق و غرب که در مراحل نهایی جذب پیمانکار قرار دارند، می‌تواند مسیر تازه‌ای برای حل این معضل ایجاد کند.
– اخبار استانها –

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم، خرم‌آباد، شهری با پیشینه‌ای کهن و هویتی طبیعی بی‌بدیل، این روزها زیر بار سنگین ترافیک، نفس می‌کشد. خیابان‌هایش گاه نه به‌خاطر حجم خودرو، بلکه از بی‌برنامگی در کالبد شهری و فرهنگ استفاده از فضاهای عمومی قفل می‌شوند.

سه‌شنبه 6 مرداد، نشستی با محوریت فرهنگ ترافیک در شهرداری خرم‌آباد برگزار شد؛ جایی که مدیران شهری و مسئولان اجرایی گرد هم آمدند تا شاید راهی برای برون‌رفت از وضعیت پیچیده عبور و مرور شهر بیابند.

داریوش بارانی بیرانوند، شهردار خرم‌آباد، در این جلسه از نبود شفافیت در تقسیم وظایف انتقاد کرد و گفت: انتظار می‌رفت در این جلسه شرح دقیق‌تری از تکالیف و مأموریت‌ها ارائه شود. طبق بررسی‌ها، برخی از این مسئولیت‌ها در سطح شهرستان به فرمانداری مربوط می‌شود و ضروری است این موضوع برای همه اعضای کمیته روشن شود.

او در ادامه از پیچیدگی ریشه‌ای مسئله ترافیک سخن گفت و افزود: ترافیک در صدر مشکلات اساسی شهر قرار دارد. این معضل صرفاً نتیجه افزایش خودروها نیست، بلکه ساختار کالبدی و توپوگرافی شهر، پراکندگی خدمات، مدیریت ناهماهنگ عرضه و تقاضا و همچنین فرهنگ نادرست استفاده از خودرو نیز در آن نقش دارند.

شهردار خرم‌آباد با اشاره به برخی اقدامات عمرانی در حال اجرا، از اولویت‌بندی مشکلات و تلاش برای رفع گره‌های ترافیکی خبر داد و گفت: پروژه‌هایی مانند احداث دسترسی‌های عرضی بر روی رودخانه، اتصال شفاف خیابان‌های شمال شهر و بهبود مسیرهای ساحلی و کمربندی در حال اجرا یا طراحی هستند.

او از رفع مشکل کمربند شرقی با همکاری استانداری و شورای شهر و اتصال آن به آزادراه خرم‌آباد–اراک به‌عنوان اقدامی راهبردی در کاهش بار ترافیکی یاد کرد و ادامه داد: پروژه کمربند غربی نیز به‌زودی آغاز می‌شود. مجوزها و فرآیند جذب پیمانکار در مراحل نهایی قرار دارد و این پروژه می‌تواند تأثیر چشمگیری بر ساماندهی ترافیک شهر داشته باشد.

با این حال بارانی بیرانوند هشدار داد که تنها با توسعه زیرساخت‌ها نمی‌توان به نتیجه رسید و گفت: حتی با بهبود زیرساخت‌ها، بدون فرهنگ‌سازی مؤثر نمی‌توان به موفقیت پایدار در مدیریت ترافیک دست یافت.

او فرهنگ‌سازی در حوزه ترافیک را نیازمند خلاقیت و نوآوری دانست و تأکید کرد: انتقال پیام‌های فرهنگی نباید کلیشه‌ای و خسته‌کننده باشد، بلکه باید با بهره‌گیری از ابزارهای بصری و گرافیکی جذاب، تأثیرگذار و نو طراحی شود.

شهردار خرم‌آباد همچنین خواستار مشارکت فعال همه دستگاه‌های دارای ظرفیت رسانه‌ای و روابط عمومی شد و گفت: باید ظرفیت‌های موجود شناسایی و فعال شوند تا تولید و انتشار محتوای فرهنگی و آموزشی با کیفیت مطلوب صورت گیرد.

بارانی بیرانوند با اشاره به تجربه‌های پیشین شهرداری در حوزه فرهنگ ترافیک، بر تداوم و پیگیری جدی این برنامه‌ها در دوره جدید تأکید کرد و ابراز امیدواری نمود که با هم‌افزایی میان دستگاه‌ها، گام‌های مؤثری در جهت کاهش معضلات ترافیکی برداشته شود.

خرم‌آباد در آستانه فصلی تازه قرار دارد؛ فصلی که در آن شاید هم راه‌ها و هم رفتارها نیازمند بازنگری باشند تا این شهر کهن بار دیگر طعم آرامش در رفت‌وآمد را بچشد.

انتهای پیام/

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا