مدیریت شهری اصفهان الگویی موفق در سطح کشور است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: مسیر توسعه اصفهان در همه ادوار مدیریت شهری ادامه یافته و شهرداری اصفهان با حفظ کیفیت زندگی شهری، زیبایی، تمیزی و رسیدگی به مسائل مردم، الگویی موفق در کشور بوده است.
– اخبار استانها –

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از اصفهان، مهدی طغیانی در هفتاد و چهارمین برنامه «به احترام مردم» که با محوریت افتتاح پروژه هلال ترافیکی شرق اصفهان برگزار شد، سلام و درود ” محمدباقر قالیباف” ریاست مجلس شورای اسلامی به مردم اصفهان‌را ابلاغ کرد و گفت: در یکی دو هفته اخیر خیلی کردیم که آقای قالیباف در این برنامه حضور پیدا کنند حالا یا به‌صورت حضوری و یا مجازی؛تا روز گذشته هم حضور ایشان به صورت مجازی تقریباً قطعی شده بود اما به‌دلیل مأموریتی که برایشان پیش آمد، متأسفانه این امکان‌هم از بین رفت و بنده موظف شدم که تشکر و قدردانی ایشان را از یکایک عزیزانی که در این طرح بزرگ و ملی نقش داشتند، به‌صورت رسمی اعلام کنم.

استمرار عقلانیت در مدیریت شهری اصفهان

وی در ادامه به روند چنددهه‌ای توسعه در اصفهان اشاره کرد و گفت: وقتی عملکرد مدیریت شهری اصفهان در ادوار مختلف را بررسی می‌کنم، می‌توانم با اطمینان عرض کنم که شهرداری و‌شورای شهر اصفهان در همه این سال‌ها مسیر روشنی را دنبال کرده‌ و  یک نمونه موفق در کشور است؛ مجموعه‌ مدیریت شهری اصفهان در همه این سال‌ها صرف‌نظر از این‌که کدام جریان یا سلیقه سیاسی در رأس کار بوده، یک خط را دنبال و تلاش کرده است تا از استانداردهای خودش در بحث تمیزی، زیبایی و طراوت شهر پایین نیاید و در عین حال، مسیر توسعه و رسیدگی به مسائل مردم را هم دنبال کند.

طغیانی تأکید کرد: این خط فکری منسجم و عقلانی باعث شده تا شهرداری اصفهان، در تمام ادوار، یکی از نمونه‌های موفق در سطح کشور باشد. به همین دلیل، امروز وقتی برخی نمایندگان مجلس با اشاره به برخی مشکلات در شهرها و روستاهای خودشان اصل واگذاری امور به شوراها و مشارکت مردم را زیر سؤال می‌برند، بنده بارها و بارها از عملکرد مدیریت شهری اصفهان دفاع کرده‌ام و به‌صراحت گفته‌ام که تجربه اصفهان خلاف آن را نشان می‌دهد.

زاینده‌رود و آلودگی؛ دو مطالبه محوری مردم

نماینده مردم اصفهان در بخش دیگری از سخنانش به دغدغه‌های اصلی مردم شهر اشاره کرد و بیان داشت: اگر از مردم درباره مشکلات و مطالبات اصلی‌شان در اصفهان بپرسید، تقریباً در همه نظرسنجی‌ها دو موضوع به‌عنوان اولویت‌های اصلی مطرح می‌شود؛ اول مسئله زاینده‌رود و مشکلات زیست‌محیطی و دوم موضوع آلودگی هوا؛ این دو مطالبه در تمامی پیمایش‌ها و مطالعات، بارها و بارها تکرار شده‌است.

وی ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد که تعداد روزهای پاک در اصفهان انگشت‌شمار شده و روند ابتلا به بیماری‌هایی که منشأ آن‌ها با آلودگی هوا مرتبط است، دارد افزایش می‌یابد. مطالعات متعدد درباره سهم منابع نشان می‌دهد که صنایع به دلیل جانمایی سهم بالایی در آلودگی هوای اصفهان دارند و حتی برخی آمارها سهم صنایع در این آلودگی را بیش از 60 درصد می‌دانند.

حمل‌ونقل صنعتی؛ آلایندگی پنهان اطراف شهر

طغیانی گفت:غیر از آلایندگی مستقیم صنایع ما با مسئله حمل‌ونقل صنعتی نیز روبه‌رو هستیم؛ عدد حمل‌ونقل شهری مشخص است و می‌شود روی آن برنامه‌ریزی کرد، اما حمل‌ونقل صنعتی، مخصوصاً اطراف شهر، عدد کوچکی نیست. طبق آماری که اعلام شده سالانه حدود 44 میلیون تن بار در اصفهان جابه‌جا می‌شود؛ اگر میانگین ظرفیت هر کامیون را 20 تن در نظر بگیریم، عدد بسیار قابل‌توجهی از تردد کامیون‌ها و کشنده‌ها در اطراف شهر به دست می‌آید.

وی افزود: این موضوع ضرورت احداث و افتتاح هر چه سریع‌تر پروژه‌هایی مثل رینگ چهارم حلقه ترافیکی شهر را بیش از همیشه مشخص می‌کند؛ قطعا یادتان می‌آید کامیون‌ها و کشنده‌هایی که از شمال اصفهان عبور می‌کردند، نزدیک ورزشگاه نقش‌جهان و میدان فرزانگان چه مشکلاتی برای مردم به وجود آورده بودند. در دوره قبل مدیریت شهری احداث کمربندی آغاز  و در دوره جدید تکمیل گردید.

بار دولت بر دوش شهرداری‌ها

نماینده مردم اصفهان با اشاره به نقش شهرداری در این پروژه‌ها خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که احداث کمربندی‌ها اساساً وظیفه شهرداری نیست و این پروژه‌ها در حیطه وظایف دولت تعریف شده اما چون بودجه‌های ملی یا به‌موقع اختصاص نمی‌یابد یا کفایت لازم را ندارد، عملاً شهرداری‌ها مجبور شده‌اند بار دولت را نیز بر دوش بگیرند. برای نمونه، کل بودجه‌ عمرانی وزارت راه و شهرسازی در سال گذشته 37 هزار میلیارد تومان بوده که این رقم باید برای همه پروژه‌های عمرانی کشور، از راه گرفته تا ریل و فرودگاه، هزینه شود.

وی ادامه داد: با چنین وضعیتی، طبیعی است که مدیریت شهری در اصفهان خودش وارد عمل شده و پروژه‌هایی را که در واقع جزو وظایف دولت است را بر عهده گرفته؛ این ورود البته نه از روی اجبار، بلکه از سر دغدغه‌مندی نسبت به مطالبات مردم صورت گرفته و جای قدردانی دارد.

طراحی هوشمندانه شبکه ترافیک اصفهان

طغیانی در ادامه به سایر پروژه‌های شهر اشاره کرد و‌ گفت: پروژه آزادراه شرق سپاهان نیز اگر تکمیل شود، کمک بزرگی به تسهیل ترافیکی پیرامون اصفهان خواهد کرد؛ این پروژه روند پیشرفت خوبی دارد و فقط یکی از قطعات باقی‌مانده تا تکمیل شود و‌گزارش‌های امیدوار کننده‌ای هم از آن بخش دریافت کرده‌ایم.

وی طراحی کمربند شرق اصفهان را اقدام هوشمندانه‌ای دانست و گفت: اگر نقشه ترافیکی تهران را بررسی کنید، می‌بینید که اتپبان‌ها شهر را به صورت شطرنجی تیکه تیکه و اتوبان‌هایی مانند شهید همت، حکیم، نواب صفوی، چمران، مدرس و دیگر معابر، عملاً شهر را برش داده‌اند و این موضوع مانع تردد عابرین پیاده یا دوچرخه‌سوران است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اما در اصفهان، طراحی هوشمندانه رینگ‌های ترافیکی باعث شده تا تردد در اطراف شهر روان و در داخل شهر نیز برای مردم قابل دسترس باشد. این از افتخارات مدیریت شهری اصفهان است که ترافیک را از اطراف جابه‌جا و در داخل شهر، امکان سفر با دوچرخه و پیاده را حفظ کرده‌است.

وی در پایان ضمن تقدیر از تمام مدیران شهری در دوره‌های مختلف گفت: باید از زحمات همه کسانی که در این سال‌ها تلاش کرده‌اند، چه در گذشته و چه امروز، تشکر کرد. هر کسی در هر دوره‌ای که بوده، اگر قدمی برای توسعه شهر برداشته، قابل احترام است.

انتهای پیام/170

/

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا