پیشکسوت خبر در هرمزگان: رسانه مطالبهگر، حلقه مفقوده توسعه هرمزگان است
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، خبرنگاری در هرمزگان، بهویژه برای آنان که این مسیر را با دغدغه اجتماعی آغاز کردهاند، کاری فراتر از انتشار خبر و ثبت رویدادهاست؛ رسالتی است برای بیان مشکلات فراموششده و فشار بر مسئولان برای حل آنها. در استانی که با وجود منابع عظیم طبیعی و صنایع بزرگ، هنوز با فقر، حاشیهنشینی و بیکاری دستبهگریبان است، خبرنگار باید هم صدای مردم باشد و هم آینهای برای نشان دادن واقعیت به مدیران.
علی زارعی، که از نوجوانی با نامهنگاری به مسئولان وارد میدان شد، امروز یکی از چهرههای شناختهشده رسانهای هرمزگان است، از روزهای آموزش در باشگاه خبرنگاران جوان تا همکاری بلندمدت با روزنامه «دریا» و پیگیری پروندههایی چون «حریم 60 متری دریا»، همواره رویکردی انتقادی و مطالبهگرانه داشته است.
او در این گفتوگو، از تجربههای تلخ و شیرینش در مسیر خبر، ضعف ساختاری آموزش خبرنگاران، کمکاری صنایع در حوزه مسئولیت اجتماعی و ضرورت ایجاد فرهنگ مطالبهگری سخن گفته و تأکید میکند: «خبرنگاری امانت است، نه شغل؛ و اگر رسانهها ساکت بمانند، مشکلات مردم هرگز حل نخواهد شد.
از نامهنگاریهای نوجوانی تا کلاسهای باشگاه خبرنگاران
علی زارعی در ابتدای این گفتوگو با اشاره به سابقه ورود خود به عرصه رسانه گفت: از همان دوران نوجوانی و پیش از ورود رسمی به حوزه خبرنگاری، بههمراه دوستانم پیگیر مشکلات مردم بودیم در دهه 70، نامههایی به رئیسجمهور، وزرا، استاندار و فرماندار مینوشتیم و خواستههای مردم را منتقل میکردیم این روند در دوران دانشجویی در دانشگاه سیستان و بلوچستان هم ادامه داشت و به نمایندگی از دانشجویان هرمزگانی، مکاتباتی با مسئولان کشوری و استانی داشتیم نسخهای از این نامهها را هم برای رسانههای استان ارسال میکردیم.
وی افزود: روزنامه “دریا” از همان زمان با ما همراه بود و اخبار را منتشر میکرد بعدها، قبل از سال 83، آگهی آموزش خبرنگاری باشگاه خبرنگاران جوان را دیدم و به زاهدان رفتم. باشگاه آن زمان بسیار فعال بود و حتی از استانهای دیگر برای آموزش میآمدند حدود 70 تا 80 خبرنگار، که بیشترشان دانشجو بودند، آموزش میدیدند و سهم بزرگی در تولید اخبار استان داشتند.
حادثهای که عهدی ابدی ساخت
او ادامه داد: پس از اتمام تحصیلات به بندرعباس برگشتم و با روزنامه دریا بهعنوان خبرنگار افتخاری همکاری کردم چند ماه بعد برای خدمت سربازی اعزام شدم در همین دوره حادثهای تلخ رخ داد که چند نفر از دوستانم در آن فوت کردند و خودم هم مجروح شدم همانجا با خدا عهد بستم که اگر زنده بمانم، پیگیر مسائل و مشکلات مردم باشم و تا امروز به این عهد پایبند ماندهام.
رسانههای بیدندان، مدیران را پاسخگو نمیکنند
زارعی با انتقاد از وضعیت کنونی رسانهها در هرمزگان اظهار کرد: آنچه امروز داریم با استانداردهای رسانهای فاصله زیادی دارد ما در زمینه آموزش خبرنگاری ضعف جدی داریم دو دهه است که میگویم باید دورههای آموزشی مستمر، با حضور اساتید برجسته کشوری، برگزار شود تا خبرنگاران با الفبای خبرنویسی، گزارشنویسی و مصاحبه آشنا شوند متأسفانه این اتفاق نیفتاده و همین باعث شده سطح کیفی تولیدات رسانهای استان پایین بماند.
او افزود: در استان ما، تعداد رسانهها و خبرنگاران زیاد است، اما رسانه مطالبهگر کم داریم خبرنگاری که جسارت طرح سوال و پیگیری مستمر مشکلات را داشته باشد، اندک است نتیجه این شده که برخی مدیران بدون فشار افکار عمومی، به راحتی از پاسخگویی طفره میروند.
مطالبهگری، کلید گشایش مشکلات
زارعی با تأکید بر ضرورت فرهنگسازی مطالبهگری تصریح کرد: یکی از دلایل اصلی فقر و محرومیت هرمزگان، سکوت رسانههاست اگر رسانهها در کنار مردم باشند و با پشتکار و شجاعت مطالبات را مطرح کنند، بسیاری از مشکلات حل میشود این فرهنگ باید از بچههای مسجد، انجمنهای مردمنهاد و حتی خانوادهها شروع شود مردم باید یاد بگیرند که مشکلات را ثبت و به رسانهها منتقل کنند.
وی در تشریح نمونهای از تأثیر پیگیری رسانهای گفت: پرونده حریم 60 متری دریا نمونه روشنی است سالها مردم ساحلنشین اجازه بازسازی خانههایشان را نداشتند با گزارشها و پیگیریهای مکرر، این مشکل در دولت شهید رئیسی حل شد یا در محلات حاشیهای بندرعباس، بارها مشکلات معابر تنگ، خانههای فرسوده، نبود خدمات و حضور معتادان را مطرح کردهایم حتی مواردی بوده که تنگی کوچهها باعث فوت بیمار یا سوختن کامل یک خانه شده است.
وی تأکید کرد: یکموضوع دیگر در مورد تاثیرگذاری رسانه ها در حل مشکلات مردم را اگر بخواهم ذکر کنم چند سال قبل با چندنفر از همکاران رسانه ای برای چند روز به بشاگرد رفتیم و گزارش گرفتیم و تا چند هفته در روزنامه دریا منتشر می کردیم و همکاران دیگر به میزان کمتر در رسانه های خودشان نتیجه اش این شد که استاندار به همراه مدیران حدود یک هفته به بشاگرد رفتند و موضوعات را بررسی کردند و اقدامات خوبی هم برای رفع مشکلات آن منطقه در بخش های مختلف صورت گرفت.
زارعی افزود: گزارش هایی که از کوهشاه احمدی، برخی دیگر از مناطق روستایی و یا محلات حاشیه ای بندرعباس منتشر کرده ایم منجر به رفع برخی از مشکلات شده است اما مشکلات و چالش ها در استان عمیق و گسترده است و رسانه ها بایستی به آنها در حوزه های مختلف بپردازند تا رفع شوند.
صنایع و مسئولیت اجتماعی فراموششده
زارعی در بخش دیگری از گفتوگو با اشاره به نقش صنایع در توسعه استان گفت: هرمزگان استانی صنعتی است، اما سهم مردم از این صنایع اغلب آلودگی و گرانی مسکن بوده است قانون جدید مالیاتها فرصتی ایجاد کرده تا صنایع بخشی از مالیات خود را صرف پروژههای اجتماعی کنند، اما میزان مشارکت بسیار پایین است اگر رسانهها این موضوع را مطالبه کنند، میتوانیم شاهد ساخت مدرسه، مراکز درمانی و پروژههای عمرانی در محلات باشیم.
وی با انتقاد از وضعیت اقتصادی رسانهها خاطرنشان کرد: بسیاری از رسانهها برای چاپ و پرداخت حقوق مشکل دارند اگر صنایع به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند و رسانهها هم با کیفیت و اخلاق حرفهای کار کنند، این مشکلات برطرف میشود نتیجهاش این است که هم رسانهها قویتر میشوند و هم مطالبات مردم جدیتر پیگیری میشود.
رسالت امانتدارانه خبرنگار
این خبرنگار پیشکسوت در پایان گفت: خبرنگاری فقط شغل نیست، امانتی است که فردا باید بابت آن پاسخ بدهیم اگر من کارم را درست انجام دهم، مدیر هم ناچار میشود کار خود را درست انجام دهد نباید منتظر حوادث بمانیم تا بعد از وقوع، گزارش تهیه کنیم رسالت ما این است که پیش از فاجعه، هشدار بدهیم و برای رفع مشکلات، پیگیر باشیم. حتی اگر پاسخی دریافت نکنیم، انجام وظیفهمان خودش یک پیروزی است.
انتهای پیام/864