برای کاهش تراکم کلاسها در کرمان به 6 هزار میلیارد تومان نیاز داریم
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از کرمان، محمدرضا فرحبخش در نشست هماندیشی با خبرنگاران و اصحاب رسانه، آموزش و پرورش را «بزرگترین دستگاه اجرایی کشور» توصیف کرد و گفت: این دستگاه با گسترهای وسیع و مأموریتی حساس، نیازمند نگاه تخصصی و فنی است. متأسفانه فرهنگ شفاهی در کشور ما بر فرهنگ مکتوب غالب است، اما یک مدیر باید برنامههای خود را مکتوب کرده و نسبت به اجرای آنها متعهد باشد.
مدیرکل آموزش و پرورش کرمان با تأکید بر ضرورت «تغییر گفتمان» در آموزش و پرورش افزود: برای تحقق این هدف باید پیوندی فعال با رسانهها، تعامل مؤثر با سایر دستگاهها و همکاری با بخشهای اقتصادی و صنعتی برقرار کنیم. آموزش و پرورش با عقبماندگی تاریخی مواجه است. به عنوان نمونه، در ناحیه دو کرمان حدود 52 هزار دانشآموز ابتدایی داریم که 32 هزار نفر در مدارس دولتی و 20 هزار نفر در مدارس غیردولتی مشغول تحصیلاند؛ با این حال، در بخش دولتی حدود 500 کلاس درس با بیش از 40 دانشآموز وجود دارد که به هیچ وجه وضعیت مطلوبی نیست.
فرحبخش از انعقاد تفاهمنامهای مهم با بخش صنعت و معدن استان خبر داد و گفت: چندی پیش قراردادی به ارزش 2400 میلیارد تومان برای احداث 850 کلاس درس و 5 هنرستان به امضا رسید که نقشی مهم در کاهش تراکم دانشآموزی ایفا خواهد کرد. رسانهها میتوانند با ایجاد موج مطالبهگری، حساسیت اجتماعی نسبت به این موضوع را افزایش دهند.
وی با اشاره به ریشههای ترک تحصیل دانشآموزان اظهار کرد: ترک تحصیل یا ناشی از فقر است یا به دلیل تکرار پایه. برای کاهش نرخ تکرار پایه، 20 میلیارد تومان اختصاص یافته تا معلمان در تابستان 1404 با دانشآموزان ابتدایی دارای ضعف در دروس اصلی، به صورت گروهی 3 تا 5 نفره کار کنند. این برنامه، بنیان علمی دانشآموزان را تقویت میکند.
مدیرکل آموزش و پرورش کرمان با انتقاد از نبود آیندهنگری در توسعه فضاهای آموزشی افزود: در بافتهای جدید مسکونی، زیرساختهای آموزشی همپای افزایش جمعیت رشد نکرده و این یک تهدید جدی است. همچنین، مدارس غیردولتی بهتدریج به سمت طبقاتی شدن پیش رفتهاند که این روند آسیبزاست.
وی با تأکید بر اینکه «کاهش تراکم دانشآموزی» اولویت نخست استان است، گفت: برای کاهش میانگین تراکم کلاسها از 35 به 30 نفر، نیازمند 6 هزار میلیارد تومان اعتبار هستیم. اگر اولویتها به درستی انتخاب نشود، درگیر روزمرگی میشویم.
فرحبخش به راهکارهای ارتقای میانگین نمرات امتحان نهایی دانشآموزان اشاره کرد و گفت: این راهکارها در سه محور طراحی شدهاند که در کوتاهمدت، تقویت گروههای آموزشی و ایجاد انگیزه برای ارزیابی بهتر، میانمدت، رسیدگی ویژه به مدارس با عملکرد ضعیف و در بلندمدت، توسعه آموزشهای مهارتی در هنرستانها در برنامه است؛ اکنون 47 درصد توسعه متوازن هنرستانها محقق شده و هدف ما رسیدن به 55 درصد است.
انتهای پیام/511/