افت چشمگیر ترافیک هوایی در جزایر کیش و قشم
به گزارش روز سهشنبه خبرگزاری تسنیم دفتر جزایر خلیج فارس، این کاهش معنادار در آمار نشست و برخاست هواپیما، جابجایی مسافر و بار، زنگ خطر را برای اقتصاد گردشگری دو منطقه آزاد مهم کیش و قشم در جنوب کشور به صدا درآورده است.
کارشناسان معتقدند که با وجود سرمایهگذاریهای کلان در زیرساختهای فرودگاهی به ویژه در فرودگاهی مانند فرودگاه کیش، عدم توجه به چالشهای اصلی مانند گرانی بلیت و نبود جذابیتهای فصلی، میتواند این مناطق را با بحرانی جدی روبرو کند.
در خرداد امسال، فرودگاه کیش در بخش نشست و برخاست هواپیما با کاهش 37 درصدی مواجه بوده و در بخشهای جابجایی مسافر و بار نیز به ترتیب 37 و 34 درصد افت داشته است.
وضعیت در فرودگاه قشم وخیمتر بوده و این آمارها در بخش نشست و برخاست، جابجایی مسافر و بار به ترتیب 49، 51 و 48 درصد کاهش را نشان میدهد.
نگاهی به دلایل رکود در فرودگاههای کیش و قشم
به اعتقاد کارشناسان اقتصادی عوامل متعددی در کاهش عملکرد فرودگاههای کیش و قشم نقش دارند که یکی از مهمترین دلایل، هزینههای بالای پرواز به این مناطق است.
در شرایطی که سفرهای هوایی بخش عمدهای از گردشگری کیش و قشم را تشکیل میدهد، افزایش بیرویه قیمت بلیت هواپیما، عملاً سفر را برای بسیاری از خانوادهها غیرممکن ساخته است. به نظر میرسد مسئولان ذیربط، این موضوع را جدی نگرفتهاند و نتیجه آن، خالی ماندن صندلیهای هواپیما و فرودگاههاست.
علاوه بر این، گرمای هوا در خردادماه نیز میتواند عاملی بازدارنده برای سفر به این مناطق باشد. اما این یک واقعیت فصلی است و برای مقابله با آن، نیاز به برنامهریزی و ایجاد جذابیتهای جایگزین برای گردشگران وجود دارد.
مسئولان میتوانند با برگزاری جشنوارهها، رویدادهای فرهنگی و ورزشی و یا ارائه تخفیفهای ویژه، انگیزهای برای سفر در فصلهای گرمتر به این مناطق ایجاد کنند.
البته ناگفته نماند که مسوولان کیش برنامهریزیهایی برای این موضوع و شرایط فصلی داشتند اما متاسفانه به دلیل نبود اطلاعرسانی صحیح از جزئیات برنامهها و جشنوارههای تابستانی و شیوه استفاده مردم عادی از برنامههای تخفیفی، استقبال چندانی صورت نگرفته است که این ضعف جدی بخش گردشگری این جزیره و حوزه روابط عمومی محسوب میشود.
اقتصاد کیش به شدت به گردشگری وابسته است و با توجه به سرمایهگذاریهای سنگینی که به ویژه در فرودگاه این جزیره صورت گرفته، ادامه این روند میتواند به هدر رفتن این سرمایهها منجر شود.
ممکن است برخیها یکی از دلایل عملکرد منفی فرودگاههای کیش و قشم در خردادماه امسال را به جنگ 12 روزه تحمیلی و توقف پروازها ارتباط دهند که این موضوع را نمیتوان چندان در این بحث دخیل دانست زیرا که این جنگ از 23 خردادماه آغاز شد و در حالی که آمار فرودگاهها کل ماه را در بر میگیرد، وبخش قابل توجهی از این کاهش مربوط به قبل از شروع درگیریهاست.
مدیران و مسئولان این مناطق باید با درک عمیقتر از وضعیت، راهکارهای عملی و فوری برای حل این بحران ارائه دهند تا پتانسیلهای بینظیر گردشگری این مناطق هدر نرود.
انتهای پیام/7558