بررسی چالشهای استقلال دانشگاهها و اختیارات هیئتهای امنا
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، دومین جلسه کمیسیون مشورتی ستاد علم وفناوری با موضوع الزامات شتاب دانش و فناوری، با حضور طاهرینیا دبیر ستاد علم و فناوری، معاونین پژوهشی وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، روسای برخی دانشگاههای بزرگ تهران و چندتن از صاحبنظران و اعضای هیئت علمی دانشگاههای تهران به میزبانی معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.
در این جلسه با توجه به مباحث مطرح شده در جلسه گذشته الزامات شتاب دانش و فناوری که به تعبیر مقام معظم رهبری وظیفه نخبگان علمی است، موضوع هماندیشی و تعیین راهبردها برای پیشبرد علم و فناوری در دستور کار قرار گرفت.
در ابتدای جلسه طاهرینیا، دبیر ستاد علم و فناوری با اشاره به اثر بخش بودن برگزاری این جلسات، بر تداوم منظم، مساله محور بودن و گفتمانسازی در سطح جامعه تاکید کرده و با اشاره به تکیه سخنان رهبری در موضوع شتاب بخشی به دانش و فناوری، بر مسأله نخبگان و ضرورت تکریم، حفظ و استفاده حداکثری از ظرفیت ایشان تاکید کرد.
در ادامه اعضای جلسه پیرامون چالشهای تحقق افزایش شتاب دانش و فناوری اظهار نظر و موضوعاتی همچون ضرورت استقلال دانشگاهها و افزایش منطقی اختیارات هیئتهای امنا در عین توجه به تفاوت مأموریت دانشگاهها، ضرورت ایجاد مشوقهای اثربخش برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اساتید، چالش فرسودگی تجهیزات آزمایشگاهی، چالش کارآمدی نظام مدیریتی، ضرورت تکریم و تأمین معیشت اعضای هیئت علمی، موضوع دیپلماسی علمی و ضرورت بازنگری در مکانیزم جذب اعضای هیأت علمی را مطرح کردند.
در پایان مقرر شد موضوعات «نخبگان علمی و نقش آنها در شتاب دانش و فناوری»، «الزامات شتاب فناوری» و «هیئتهای امنا و نقش آنها در شتاب دانش و فناوری» طی سه جلسه آینده مورد بحث قرار گرفته و راهکارهای سیاستی متناسب احصا و به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد شود.
باید حکمرانی علم را در کشور جدی بگیریم
در حاشیه نشست کمیسیون مشورتی ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، محمد مهدی زاهدی، عضو هیئت علمی و از صاحبنظران حوزه آموزش و پژوهش، از برگزاری این جلسه به عنوان گامی مثبت و ضروری استقبال کرد و گفت: تشکیل کمیسیون مشورتی ستاد علم و فناوری در شورای عالی انقلاب فرهنگی، فرصتی مناسب برای گردآوری نظرات صاحبنظران و مدیران باتجربه در حوزه علم و فناوری فراهم کرده است.
زاهدی با اشاره به محتوای مباحث مطرحشده در جلسه، آنها را در چند محور اصلی خلاصه کرد. اولین محور، تأکید بر «مأموریت شتاب علمی کشور» بود که رهبر معظم انقلاب در پیامهای اخیر خود مطرح کردند و بر این باورند که جهان شاهد شتاب بیسابقهای در پیشرفت علمی ایران خواهد بود.
وی تصریح کرد: این تکلیف بزرگ، سنگینی خاصی بر دوش دانشگاهها، دانشمندان و تمام بخشهای حاکمیت دارد و تحقق آن مستلزم فراهم کردن زیرساختهای لازم است که بخشی از آن در دست دانشگاهها، بخشی در اختیار دولت و بخشی نیز وابسته به تصمیمات مجلس و قوه قضائیه است.
زاهدی به چالشهای عملیاتی پیش روی علم و فناوری اشاره کرد و گفت: نیاز به تجهیزات تحقیقاتی، دسترسی به ارز و بودجه کافی، بهبود معیشت اساتید و پژوهشگران، تجدید نظر در سیاستهای حوزه علم و فناوری و تعیین اولویتهای ملی از جمله مسائلی است که باید بهصورت شفاف و نظاممند پیگیری شود.
وی همچنین بر لزوم «حکمرانی علم و فناوری» تأکید کرد و افزود: ما باید حکمرانی علم را در کشور جدی بگیریم. این یعنی داشتن یک نگاه کلان، یکپارچه و اندیشهمحور به علم، نه صرفاً بهعنوان یک فعالیت آموزشی یا تحقیقاتی، بلکه بهعنوان یک باور و ارزش ملی که باید در تمامی بخشهای حاکمیت رواج یابد.
زاهدی ادامه داد: اگر بتوانیم چنین نگاهی را در نظام تربیت، مدیریت و سیاستگذاری تثبیت کنیم و همه ارکان حاکمیت آن را بپذیرند و موظف به اجرا شوند، بدون شک میتوانیم به فرمان مقام معظم رهبری در خصوص شتاب علمی کشور پاسخ مثبت دهیم.
به گفته زاهدی، نظرات ارائهشده در این جلسه، از جمله پیشنهادهای وی در خصوص بازتعریف حکمرانی علم، در جلسات آتی مورد بررسی و آسیبشناسی دقیق قرار خواهد گرفت تا به بستههای اجرایی تبدیل شوند.
انتهای پیام/