نیمهتمام ماندن کنارگذر همدان؛ تهدیدی برای ایمنی و محیطزیست
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از همدان، در حدود پنج سال گذشته، در سه مطلب گزارشی، تحلیلی با استناد به اظهارات مدیران مسئول، از جمله رئیس پلیس راه وقت استان و مسئولان امدادی هشدار داده شد که ترافیک سنگین در ورودیها و خروجیهای شهر همدان به ویژه در مناسبت هایی همچون ایام اربعین حسینی نه تنها موجب اتلاف وقت، هزینه و فرسودگی زیرساختها میشود، بلکه خطرات جدی برای جان مردم دارد. اگر در چنین شرایطی حادثهای مانند آتشسوزی خودرو و یا واژگونی کشنده جامل مواد خطر ناک در چند تقاطه غیر همسطح مسیر رخ دهد، مسیر امدادرسانی کاملاً قفل بوده و راه گریزی برای نجات نیست.
در این گزارش، یکی از مدیران امدادی وقت اذعان داشت که نیروهای امدادی، علاوه بر کمبود تجهیزات، با ضعف شدید آموزش تخصصی مواجهاند.
از سوی دیگر، پیامدهای زیستمحیطی این ترافیک سنگین بههیچوجه قابل چشمپوشی نیست. توقفهای طولانی خودروها در مسیرهای ورودی و خروجی همدان باعث افزایش غلظت آلایندهها، بالا رفتن ذرات معلق خطر ناک و … میشود که سلامت ساکنان و زائران عبوری را تهدید میکند. فرسودگی آسفالت و سطوح جادهای، افزایش آلودگی صوتی، و فشار مضاعف بر فضای سبز حاشیه جاده از دیگر تبعات این وضعیت تأسفبار است.
بر اساس اظهارات کارشناسان حملونقل و محیطزیست، تکمیل پروژه «کنارگذر غربی همدان» میتواند دستکم 30 درصد از حجم ترافیک عبوری شهر همدان را کاهش دهد، انتشار آلایندهها را بهطور مستقیم پایین بیاورد، و مصرف سوخت را به شکل محسوسی کم کند.
حالا با گذشت سالها، این پروژه همچنان نیمهتمام و معطل است و به نظر میرسد که درگیر تصمیمگیریهای مبهم و غیرکارشناسی شده است.
بهگفته مسئولان، استان همدان یکی از مسیرهای اصلی عبور زائران اربعین از حدود 20 استان کشور است. حجم ترافیک ناشی از این مسئله ، تنها به اربعین محدود نمیشود؛ تعطیلات نوروز، تابستان و مناسبتهای ملی و مذهبی دیگر نیز همین وضعیت را ایجاد میکند. از سویی با وجود تأکید مکرر استاندار بر انجام امور استان تحت دولت محلی، اتمام پروژههای نیمهتمام و اختصاص ردیف اعتباری ملی به این کنارگذر، پرسش اصلی مردم این است که گیر کار کجاست؟
برخی ادعا میکنند که تکمیل این پروژه ممکن است به کاهش رونق برخی مشاغل خرد حاشیه مسیر فعلی منجر شود؛ اما بررسیهای کارشناسی نشان میدهد که منافع کلان ملی و منطقهای، از جمله کاهش آلودگی زیست محیطی ، صرفهجویی در مصرف سوخت، کاهش تلفات جادهای و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان، بسیار فراتر از این نگرانی محدود است.
به باورم تأخیر در اجرای کنارگذر غربی، علاوه بر زیان اقتصادی و زیستمحیطی، اعتماد عمومی به کارآمدی مدیران را هم خدشهدار میکند. اگر قرار است سرمایه اجتماعی و امید مردم تقویت شود، باید با نگاه جهادی و عملگرایی واقعی، این پروژه به سرانجام برسد. یقنا کنارگذر غربی ناتمام همدان نه یک انتخاب، بلکه یک ضرورت حیاتی است.
یادداشت از: اردشیر مظاهری، فعال رسانهای
انتهای پیام/