15 درصد دانشآموزان ابتدایی اختلال دیرآموزی دارند
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از زنجان، محمد مصطفوی شامگاه شنبه در نشست شورای آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اقدامات مهم در دست اجرا توسط سازمان، اظهار داشت: یکی از این موارد امر تسهیلگری ورود دانش آموزان به مدرسه و دیگری رفت و آمد کودکان استثنائی به مدرسه است.
وی با اشاره به نوع نگاهها به آموزش و پرورش استثنایی که گمان میرود فقط مربوط به آموزش دانش آموزان معلول است، افزود: در معاونتی که مسئولیت آن با عنوان پیشگیری، تشخیص و توانبخشی بر عهده ما قرار دارد بیش از 80 درصد اقدامات مربوط به دانش آموزان عادی در امر سنجش بدو ورود و اختلال یادگیری، دیرآموزی یا جهش تحصیلی است.
وی با اشاره به اینکه 15 درصد از دانش آموزان مقطع ابتدایی کشور دچار نوعی اختلال یادگیری و دیرآموزی هستند، تصریح کرد: نزدیک به 17 مرکز در استان زنجان متولی امور مربوط به انواع اقدامات سازمان آموزش و پرورش استثنایی هستند.
معاون آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه اولین رویارویی دانش آموزان برای سنجش ورود به مدرسه این مراکز هستند، خاطرنشان کرد: ظاهر و فضای این مراکز برای کودکان جذابیتی ندارد و آنها را از فضاهای آموزشی و مدارس در همان ابتدا دل زده میکند.
وی با تاکید بر اینکه مراکز جامع به عنوان اولین محل آشنایی کودک با مدرسه باید امکانات حداقلی را دارا باشد، بیان کرد: در استان زنجان هم مانند سایر استانها به این مراکز هیچ کمکی نمیشود و دلیل حضور امروز ما کمک به همین مراکز است.
مصطفوی با اشاره به تخصیص 100 میلیون تومانی برای هر یک از این مراکز از سوی سازمان، یادآور شد: با توجه به تنوع خدمات این مراکز از هر یک از سازمانهای متولی شامل نوسازی مدارس، شهرداری، بهزیستی و حوزه ای از شبکه بهداشت بودجه ای برای تامین امکانات برای این مراکز در نظر گرفته شود.
وی با بیان اینکه این مراکز یک سرند کامل به شمار میروند، تاکید کرد: در مراکز ما برای کودکان در زمینه تنبلی چشم ارزیابیهای زود هنگام و مداخلههای به هنگام صورت میگیرد تا دانش آموز موقع ورود به مدرسه هیچ یک از مشکلات آموزشی فرهنگی خانوادگی نداشته باشد.
این مسئول در زمینه هزینه ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی، ابراز کرد: در هر استانی بیشترین آمار کودکان بازمانده از تحصیل مربوط به دانش آموزان استثنایی است که مهمترین عامل آن مسائل اقتصادی است که با امر عدالت آموزشی منافات دارد درحالی که با مبالغی جزئی از محل اعتبارات شهرداری قابل رفع است.
وی با بیان اینکه ورود به مدرسه حق حداقلی دانش آموزان معلول است، افزود: در حال حاضر تمام بودجه سازمان صرف ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی میشود و اعتباری برای ایجاد کارگاه آموزشی و توانمندسازی و دیگر امور مهم دانش آموزان باقی نمیماند.
انتهای پیام/.