آغاز طرح توانا در خراسان شمالی با رویکرد ارتقای کیفیت آموزش ابتدایی
علی متقیان در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در بجنورد اظهار داشت: در این دوره آموزشی که با محورهای متنوع در حوزههای آموزشی، تربیتی و ورزشی برگزار میشود، بهبود کیفیت فرآیندهای یاددهی و یادگیری از اولویتهای اصلی است و اجرای آن در چارچوب طرح مدارس تراز سند تحول بنیادین در حال پیگیری است.
وی افزود: محرومیتزدایی از مدارس در مناطق کمبرخوردار، گسترش برنامههای فرهنگی با محوریت مفاهیم قرآنی، اقامه نماز و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در دستور کار آموزش و پرورش استان قرار دارد.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی، استفاده از روشهای فعال و مشارکتی در کلاسهای درس را ضروری دانست و گفت: معلم باید محیطی ایجاد کند که همه دانشآموزان دیده شوند، فرصت بروز استعداد پیدا کنند و انگیزه و شادابی در فضای مدرسه تقویت شود.
متقیان خاطرنشان کرد: طرح توانا با حضور 6 هزار و 350 معلم ابتدایی استان بهعنوان جامعه هدف و در 22 محور اجرایی طراحی شده است. در فاز نخست، 88 نفر از فرهنگیان در دورهای 16 ساعته و طی دو روز آموزشهای تخصصی دریافت میکنند.
به گزارش تسنیم طرح توانا در سراسر کشور با پوشش جامعه هدفی بالغ بر دهها هزار معلم ابتدایی در حال اجراست و هر استان متناسب با شرایط خود، محورها و سرفصلها را بومیسازی میکند. در خراسان شمالی، طرح توانا شامل 22 محور آموزشی و 16 ساعت آموزش فشرده بوده که بخش عمده آن بر مهارتهای مشارکتمحور، روشهای خلاقانه تدریس و تقویت انگیزه یادگیری دانشآموزان متمرکز است.
در ارزیابیهای اولیه، اجرای این طرح به بهبود کیفیت تعامل معلم و دانشآموز، ایجاد فضای شاداب در مدرسه و کاهش روشهای سنتی و حافظهمحور یادگیری کمک کرده است. کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت، این برنامه را نقطه عطفی در مسیر اجراییشدن اهداف سند تحول بنیادین میدانند، بهویژه در بخشهای مرتبط با تحول در روش تدریس، توسعه عدالت آموزشی و تجهیز معلمان به مهارتهای روز.
انتهای پیام/311/.