تحول در آموزش و پرورش خوزستان با طرح توانا؛ دولت چهاردهم آموزش را اولویت ملی اعلام کرد
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از اهواز، ناصر علیفر امروز در آیین افتتاحیه طرح توانا با تشریح اولویتهای راهبردی نظام تعلیم و تربیت استان اظهار کرد: نگاه رئیسجمهور به آموزش و پرورش، ایجاد تحول و ارتقای کیفیت آموزشی است و دولت چهاردهم آموزش و پرورش را به عنوان اصلیترین اولویت خود معرفی کرده است.
وی با اشاره به کمبود فضای آموزشی در استان اظهار کرد: سرانه فضای آموزشی در کشور حدود سه متر است که این میزان نشاندهنده وجود مشکلات زیرساختی جدی در این حوزه است و ضرورت دارد اصلاح و توسعه زیرساختها در دستور کار قرار گیرد.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان بیان کرد: برای تحقق تحول آموزشی باید ابتدا باور کنیم که این تغییر امکانپذیر است؛ بدون باور به تغییر، امکان هیچ تحولی وجود ندارد. ما با عشق به تغییر و تحول آمدهایم تا هر آنچه در توان داریم به کار گیریم و با همراه کردن دیگران مسیر ارتقای تعلیم و تربیت را هموار کنیم.
وی در ادامه با اشاره به نقش مدیران مدارس گفت: مدیران رهبران واقعی مدرسه هستند و نباید صرفاً منتظر بخشنامهها بمانند؛ آنان باید شنونده، منعطف و خلاق باشند و برای مدرسه خود برنامهریزی کنند. ذوق، علاقه و ایده مدیران میتواند زمینهساز تحول باشد. بر این اساس در الگوی مدرسه تراز، مدیر توانمند و صاحب اختیار خواهد بود و امکان پیشبرد اهداف تحول را خواهد داشت.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان بسترسازی برای ایجاد نشاط در کلاس، تحول آموزشی و توانمندسازی نیروی انسانی را از جمله راهبردهای تحولی دانست و افزود: طرح توانا به منظور ارتقای صلاحیتهای حرفهای معلمان در دستور کار معاونت ابتدایی قرار گرفته است و در همین راستا، 160 مربی میانی در اهواز آموزشهای تخصصی دریافت کردهاند تا دانش و تجربه خود را به مناطق و نواحی منتقل کنند.
علیفر با تاکید بر اهمیت توجه ویژه به پیاده سازی طرح جامع اجتماعات یادگیری، شبکهسازی نظاممند، استفاده از فناوریهای نوین آموزشی و جشنواره الگوهای برتر تدریس با محوریت هوش مصنوعی خاطرنشان کرد: باید در استفاده از ابزارهای نوین آموزشی پیشقدم باشیم و از ظرفیت گروههای آموزشی برای توانمندسازی نیروی انسانی بهره ببریم.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان در ادامه گفت: توجه به خدمات رفاهی معلمان، ارتقای جایگاه بانوان و مشارکت هرچه بیشتر آنان در فرآیند تصمیمگیری را از اولویتهای راهبردی مجموعه تعلیم و تربیت استان است همچنین مشارکتجویی و مشارکتپذیری زمینهساز تحول در تمامی سطوح آموزش و پرورش است.
وی همچنین با اشاره به پایین بودن سرانه مطالعه در کشور، خواستار تلاش جدی برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی شد و خاطرنشان کرد: توجه به کیفیت بخشی آموزشی بدون توسعه فرهنگ مطالعه امکانپذیر نخواهد بود.
انتهای پیام/