50 سال انتظار به پایان میرسد؛ راهآهن بیرجند – یونسی؛ پلی به توسعه شرق ایران
به گزارش بخش استانها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از بیرجند، بیش از نیم قرن است که مردم خراسان جنوبی چشمانتظار بهرهمندی از خط ریلی بودهاند. اما پس از سالها کش و قوس، بالاخره عملیات اجرایی قطعه 16 این پروژه، که به آرزوی دیرینه خراسان جنوبی مبدل شده بود، در محدوده خراسان جنوبی و به طول 32 کیلومتر از سال 1398 آغاز شد.
موضوع تسریع روند اجرای پروژه راهآهن بیرجند – یونسی، به عنوان مطالبه مهم استان، در سفر رئیس جمهور شهید آیتالله رئیسی به خراسان جنوبی در آغاز دولت سیزدهم مطرح شد و با دستور ایشان، وزارت راه و شهرسازی موظف به پیگیری جدی این موضوع تا حصول نتیجه شد.
اما گشایش اصلی این پروژه عظیم ریلی، مجوز مقام معظم رهبری برای تأمین منابع مالی از محل صندوق توسعه ملی بود. به گونهای که رئیس جمهور شهید در شهریور 1402، در سومین سفر خود به خراسان جنوبی و در مراسم پیادهروی دلدادگان اربعین حسینی، دستور آغاز رسمی عملیات احداث خط آهن نهبندان – بیرجند – قاین – یونسی را به عنوان بخشی از کریدور شمال – جنوب (از چابهار تا سرخس) صادر کرد.
این دستور آغاز دوبارهای بود برای پروژه بزرگ ریلی خراسان جنوبی که پس از آن، همه قطعات آن فعال و عملیات ساخت با تزریق منابع مالی آغاز شد و اکنون زیرسازی آن با قوت در حال انجام است.
برای آگاهی رسانههای استان خراسان جنوبی از روند پیشرفت این مطالبه حیاتی، دومین تور رسانهای در تاریخ 21 مرداد ماه برگزار شد و اهالی رسانه از قطعات 14 تا 20 پروژه بازدید کردند تا از نزدیک در جریان روند اجرا، مشکلات و نیازهای پیمانکاران که عمدتاً مربوط به تأمین آب، سوخت و مطالبات مالی میلیاردی بود، قرار گیرند. بازدید از قطعات ابتدایی و انتهایی در برنامه این تور قرار نداشت.
قطعه 14؛ اولین ایستگاه بازدید
اولین ایستگاه بازدید، قطعه 14 در دروازه تجاری شرق کشور (سربیشه) و تنها گذرگاه تجاری خارجی فعال استان (ماهیرود) بود. رسانهها همراه با صرف صبحانه و حضور محمد فرهادی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و میر محمد مودی، مدیرکل راه و شهرسازی، در کارگاه این قطعه حاضر شدند و توضیحات کامل پروژه ارائه شد.
پروژه راهآهن زاهدان – بیرجند – مشهد؛ تکمیلکننده کریدور شرق کشور
پروژه راهآهن زاهدان – بیرجند – مشهد به عنوان یکی از مهمترین پروژههای زیربنایی کشور و کریدور راهبردی شرق، با هدف اتصال بندر چابهار به مشهد مقدس در حال اجراست که بخش عمدهای از مسیر آن در استان خراسان جنوبی واقع شده است.
میر محمد مودی، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی، در توضیح اهمیت پروژه گفت: این خط ریلی از زاهدان آغاز شده و به صورت آنتنی شهر زابل و مرز میلک را پوشش میدهد. سپس از نهبندان وارد استان خراسان جنوبی شده و از طریق ایستگاه یونسی به شبکه ریلی مشهد متصل میشود. طول کل پروژه 917 کیلومتر است که سهم خراسان جنوبی شامل 570 کیلومتر تحت مدیریت اجرایی و 433 کیلومتر حوزه استحفاظی استان میباشد.
وی افزود: تمام قطعات تحت مدیریت استان دارای قرارداد اجرایی هستند و عملیات عمرانی به طور مستمر ادامه دارد. در بازدید اخیر از قطعات 14 تا قائن، پیشرفت فیزیکی حدود 31 درصد گزارش شده که در مرحله زیرسازی قرار دارد. سایر قطعات نیز با توجه به شرایط مختلف، بین 5 تا 99 درصد پیشرفت فیزیکی داشتهاند.
مدیرکل راه و شهرسازی بیان کرد: پروژه شامل قطعات سختگذر با تونلها و پلهای خاص است که عملیات خاکبرداری و خاکریزی گستردهای در آنها انجام میشود. با تلاش شبانهروزی، تأمین اعتبارات و افزایش ظرفیت ماشینآلات، پیشرفت قابل توجهی در قطعاتی مانند 16 و 23 مشاهده میشود.
وی تأکید کرد: با حمایت دولت، همکاری بینبخشی و توان پیمانکاران، روند اجرای پروژه با سرعت مناسبی ادامه خواهد داشت و امید میرود تا پایان سال جاری بخش قابل توجهی از مسیر بهرهبرداری شود.
جزئیات تکمیلی عملیات اجرایی
مودی همچنین گفت: در حال حاضر حدود 90 دستگاه ماشینآلات سنگین در پروژه فعال هستند که حجم عملیات عمرانی را نشان میدهد. از مجموع 154 دستگاه ابنیه فنی شامل پلها، تونلها و آبروها، 73 دستگاه در حال اجراست و پیشرفت فنی خوبی حاصل شده است.
وی افزود: بیش از 25 درصد پیشرفت فیزیکی در عملیات زیرسازی طی سال اول اجرا به دست آمده که این رقم نسبت به پروژههای مشابه کشور، به ویژه راهآهن چابهار – زاهدان که پس از 15 سال 66 درصد پیشرفت داشته، بسیار امیدوارکننده است.
مدیرکل راه و شهرسازی تصریح کرد: این موفقیت نتیجه همکاری مدیریت، پیمانکاران و نظارت دقیق نهادهای مسئول است و با ادامه روند موجود، امید است پروژه به موقع و با کیفیت مطلوب به بهرهبرداری برسد.
کریدور راهبردی شرق کشور و اهمیت استراتژیک پروژه
پروژه راهآهن زاهدان – بیرجند – مشهد که از پنج پروژه ملی تحولساز کشور است، به عنوان بخشی از کریدور راهبردی چابهار – سرخس، نقش مهمی در توسعه شبکه ریلی، اتصال استان خراسان جنوبی به مسیرهای ترانزیتی و افزایش عمق راهبردی مرزهای شرقی ایفا میکند.
مودی گفت: از آغاز عملیات رسمی پروژه که حدود 18 ماه پیش بود، تاکنون بیش از 26 هزار میلیارد ریال (2.6 هزار میلیارد تومان) اعتبار برای پیشبرد پروژه اختصاص یافته که شامل 16 هزار میلیارد ریال در دولت سیزدهم و 10 هزار میلیارد ریال در دولت قبل است.
وی ادامه داد: تا کنون حدود 6 هزار میلیارد ریال از مطالبات پیمانکاران پرداخت شده و درخواست تخصیص یک هزار میلیارد تومان دیگر در دست پیگیری است. وزارت راه و شهرسازی نیز درخواست 10 هزار میلیارد ریال برای تأمین اعتبار تا پایان سال جاری ارائه کرده که حداقل نیاز مالی پروژه است.
وضعیت پیشرفت پروژه
مدیرکل راه و شهرسازی افزود: میانگین پیشرفت فیزیکی زیرسازی حدود 25 درصد است، قطعه 23 نزدیک به 99 درصد، قطعه 16 حدود 80 درصد و قطعه 14 حدود 30 درصد پیشرفت داشتهاند. پیشبینی میشود تا پایان سال جاری پیشرفت قطعات فعال به بیش از 50 درصد برسد.
وی تاکید کرد: این پیشرفت نسبت به پروژههایی مانند راهآهن چابهار – زاهدان که پس از 15 سال به 66 درصد پیشرفت رسیده، قابل توجه است.
اهمیت پروژه برای استان خراسان جنوبی و چشمانداز آینده
خراسان جنوبی با 331 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان، موقعیت استراتژیک ویژهای دارد. اتصال ریلی این استان به شبکه سراسری ضمن تسهیل صادرات و ترانزیت، موجب افزایش امنیت و رونق اقتصادی منطقه خواهد شد.
مودی گفت: بیش از 1000 دستگاه ماشینآلات سنگین و حدود 1800 نفر نیروی انسانی بهطور مستقیم در پروژه فعال هستند.
وی در پایان افزود: تا پایان سال 1404 ریلگذاری به استان خواهد رسید. همچنین زیرسازی قطعات 23 و 16 تا پایان دولت سیزدهم تکمیل میشود و پیشرفت قطعه 14 تا پایان سال به بیش از 50 درصد خواهد رسید. تمامی کارگاهها بدون وقفه فعال هستند و با حمایت مالی، هماهنگی میان دستگاهها و همکاری پیمانکاران، امیدواریم این پروژه ملی به موقع و با کیفیت مطلوب به بهرهبرداری برسد و سهم مهمی در توسعه زیرساختهای کشور و افزایش ظرفیت اقتصادی مرزهای شرقی داشته باشد.
اولین ایستگاه و گزارش پیشرفت قطعه 14
بازدید میدانی از عملیات اجرایی قطعه 14 پروژه راهآهن زاهدان – بیرجند – مشهد
در بازدید میدانی از قطعه 14 به طول 16 کیلومتر، پیشرفت چشمگیری در روند اجرای عملیات مشاهده شد. به گزارش تمیمی، مشاور این قطعه، بیشتر مراحل خاکبرداری، خاکریزی و احداث ابنیه فنی به پایان رسیده و مابقی فعالیتها در حال انجام است.
وی اظهار داشت: پیشرفت فیزیکی در این قطعه تا مرحله سابگرید (لایه نهایی زیرسازی) حدود 80 درصد رسیده است. در محدوده آبخوانها، عملیات اصلی به پایان رسیده و با آزادسازیهای باقیمانده، تکمیل خواهد شد.
تمیمی افزود: در بخشهایی که مسیر به سمت جاده پخت و شهر سربیشه امتداد دارد، پیشرفت حدود 80 درصدی در خاکبرداری، خاکریزی و ابنیه فنی حاصل شده است. ارتفاع خاکریزها در برخی نقاط به بیش از 10 متر میرسد و لایهریزی تا عمق 15 متر با رعایت استانداردهای فنی انجام شده است.
وی درباره آزادسازی اراضی گفت: آزادسازی اراضی در محدوده آبخوانها با همکاری دستگاههای مسئول، به ویژه منابع طبیعی، در جریان است و پس از تکمیل طراحیهای فنی، عملیات اجرایی ادامه خواهد یافت.
تمیمی همچنین درباره ابنیه فنی اظهار داشت: در این قطعه 154 دستگاه آبرو طراحی شده که دهانه آنها از 3 تا 10 متر متغیر است و 71 دستگاه در مراحل مختلف اجرایی قرار دارند. دو پل خاص نیز در حال ساخت است؛ یکی در تقاطع با جاده پخت و دیگری در کیلومتر 529 در مسیر منتهی به سلمآباد و سربیشه با دهانههای متنوع.
وی افزود: برخی پلهای خاص دیگر نیز در دست طراحی نهایی بوده و به زودی وارد فاز اجرایی خواهند شد.
تمیمی چالشهای پروژه را اینگونه بیان کرد: اصلیترین مشکل، تداخل مسیر با آبخوانها بوده که حدود 9 کیلومتر از مسیر را شامل میشود، اما با پیگیریهای فنی و طراحیهای تکمیلی، رفع معارضین در حال انجام است و پروژه در این زمینه پیشرفت خوبی داشته است.
وی در پایان با اشاره به زمانبندی پروژه گفت: مدت زمان اجرای عملیات 36 ماه تعیین شده که تاکنون 17 ماه از آن سپری شده است. با روند فعلی و رفع چالشها، امید است پروژه طبق برنامه و حتی زودتر به اتمام برسد.
مشاور پروژه قطعه 14 از تلاش تمامی عوامل اجرایی، پیمانکاران و دستگاههای نظارتی قدردانی کرد و بر ادامه همکاریها برای موفقیت این پروژه راهبردی تأکید نمود.
هرچند هوی هوی باد در محل اجرای طرح شاید مانع انجام کار و موجب گرد و خاک شود، اما این گرد و خاک نشان از پویایی و پیشرفت مگاپروژه ریلی استان دارد. فعالان رسانهای نیز این گرد و خاک ناشی از فعالیت ماشینآلات سنگین، همچون گریدرها و غلطکها را نشانهای از فعالیت مستمر پروژه میدانند.
پیشرفت چشمگیر در کیلومتر 525 تا روستای سلمآباد
در بازدید میدانی از محدوده کیلومتر 525 تا روستای سلمآباد، روند اجرای عملیات با پیشرفت فیزیکی حدود 80 درصد در خاکبرداری و ابنیه فنی به خوبی دنبال میشود. لایه نهایی سابگرید در بخشهای متعددی از این مسیر اجرا شده و در مراحل پایانی قرار دارد.
تمیمی با اشاره به اهمیت راهبردی این مسیر بیان داشت: این بخش از کریدور ریلی شرق کشور با عبور از مناطق کوهستانی و روستاهای کلیدی، نقش مهمی در توسعه زیرساختهای حمل و نقل منطقه ایفا میکند.
وی درباره وضعیت مالی پروژه گفت هرچند میزان دقیق مطالبات پیمانکاران هنوز مشخص نیست، اما پیگیریهای لازم جهت تسویه مطالبات در حال انجام است و پیشبینی میشود پرداختهایی در هفتههای آتی صورت گیرد. تأمین بهموقع منابع مالی برای حفظ سرعت اجرا حیاتی است.
مشاور قطعه 14 در خصوص مقایسه با برنامه زمانبندی افزود: پیشرفت فیزیکی حدود 32 درصد بوده که مطابق با برنامهریزیهای بهروزشده است و نسبت به دوره قبل از اردیبهشتماه امسال، افزایش سرعت محسوسی مشاهده میشود.
وی درباره ظرفیت اجرایی و نیروی انسانی خاطرنشان کرد: حدود 90 دستگاه ماشینآلات سنگین و بیش از 250 نفر نیروی انسانی، عمدتاً از بومیان استان، در این پروژه فعال هستند که باعث افزایش بهرهوری و توسعه اشتغال در منطقه شده است.
تمیمی در پایان با بیان امیدواری نسبت به رفع موانع اعتباری، تأکید کرد: انتظار میرود این قطعه طبق برنامه و حتی زودتر از موعد مقرر به مراحل پایانی برسد و گام مهمی در تکمیل کریدور ریلی شرق کشور برداشته شود.
پیشرفت 80 درصدی پروژه راهآهن قطعه 16 بیرجند – مشهد
میر محمد مودی، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی نیز اعلام کرد: پروژه قطعه 16 به طول حدود 32 کیلومتر، از جاده اصلی فرودگاه بیرجند آغاز و تا 8 کیلومتر بالاتر ادامه دارد و با پیشرفت فیزیکی نزدیک به 80 درصد در حال اجرا است.
مشخصات فنی و عملیات کلیدی
یکی از بخشهای مهم این پروژه، پل بزرگی به طول 632 متر و ارتفاع 24 متر است که نقش مهمی در بهبود ترافیک و تسهیل عبور و مرور دارد. علاوه بر این، سه پل روگذر (تقاطع غیرهمسطح) نیز ساخته شدهاند تا امنیت و روانی ترافیک را افزایش دهند.تاکنون نزدیک به 700 هزار متر مکعب خاکبرداری انجام شده و عملیات زیرسازی به صورت گسترده ادامه دارد.
چالشها و راهکارها
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی به مشکلات نقدینگی، تأمین سوخت و سیمان اشاره کرد که با همکاری کارفرما، این موانع تا حد زیادی کاهش یافتهاند. وی ابراز امیدواری کرد که پروژه طبق برنامه تا پایان سال جاری به بهرهبرداری برسد و در توسعه حملونقل و اقتصاد منطقه اثرگذار باشد.
پیشرفت عملیات اجرایی قطعه بیرجند
حمید شعبانی، سرپرست کارگاه قطعه بیرجند، گفت این قطعه به طول حدود 37 کیلومتر (از کیلومتر 648 تا 685) شامل عوارض طبیعی متعدد از جمله پلهای خاص، تونل و ایستگاههای تدارکاتی است. در مسیر، هفت پل خاص، سه پل کولر درهای، دو پل رودخانهای و یک تونل 500 متری در حال اجرا است.
تاکنون نزدیک به 1.1 میلیون متر مکعب خاکبرداری و 1.6 میلیون متر مکعب خاکریزی انجام شده و حجم بتنریزی به حدود 47 هزار متر مکعب رسیده است.
چالشها
مشکلات اصلی شامل آزادسازی اراضی دارای مالکیت شخصی و کمبود منابع آبی به دلیل خشکسالی است که تأمین آب سالم برای بتنریزی را دشوار کرده است.
با این حال، فعالیتهای اجرایی با تلاش بیش از 40 نفر نیروی مستقیم ادامه دارد و تاکنون تعدیل نیرویی صورت نگرفته است.
حمید شعبانی از همکاری شهرداریها و دستگاههای اجرایی قدردانی و ابراز امیدواری کرد: با رفع موانع، پروژه با سرعت بیشتری پیش برود و در زمان مقرر به بهرهبرداری برسد.
پیشرفت 80 درصدی پروژه راهآهن در قطعه 16؛ امیدواری برای بهرهبرداری تا پایان سال
حمید شعبانی، مشاور قطعه 16 پروژه راهآهن زاهدان – بیرجند – مشهد، اعلام کرد: این قطعه به طول حدود 32 کیلومتر، با پیشرفت فیزیکی نزدیک به 80 درصد در حال اجرا است. وی افزود اگر مشکلات موجود، به ویژه در زمینه نقدینگی و تأمین سوخت و سیمان که با همکاری کارفرمای محترم تا حد زیادی کاهش یافتهاند، برطرف شود، پروژه تا پایان سال آماده بهرهبرداری خواهد بود.
یکی از نقاط مهم این قطعه، پل بزرگی با دهانه 632 متر و ارتفاع 24 متر است که نقش کلیدی در بهبود جریان ترافیک ایفا خواهد کرد. علاوه بر این، سه پل روگذر (تقاطع غیرهمسطح) نیز ساخته شدهاند که تسهیل عبور و افزایش ایمنی ترافیک را به همراه دارد.
مسیر این پروژه از جاده آسفالتی اصلی فرودگاه بیرجند به سمت مشهد آغاز شده و تا حدود 8 کیلومتر بالاتر ادامه دارد.حمید شعبانی ابراز امیدواری کرد: با رفع کامل مسائل، این پروژه مهم طبق برنامه زمانبندی به بهرهبرداری برسد.
گزارش پیشرفت عملیات اجرایی قطعه 17 پروژه راهآهن زاهدان – بیرجند – مشهد
حمید شعبانی، سرپرست کارگاه قطعه 17، درباره وضعیت این بخش 37 کیلومتری گفت: این قطعه شامل عوارض طبیعی متعدد و سازههای خاصی مانند هفت پل خاص، سه کولر درهای، دو پل رودخانه، دو گذر و یک تونل حدود 500 متری است. همچنین دو ایستگاه تدارکاتی در نزدیکی آرینشهر و منطقه شوش در مسیر قرار دارند.
وی ادامه داد: تا کنون حدود 1 میلیون و 100 هزار متر مکعب خاکبرداری و 1 میلیون و 600 هزار متر مکعب خاکریزی انجام شده و بتنریزی نیز به حدود 47 هزار متر مکعب رسیده است.
از چالشهای اصلی این قطعه میتوان به تداخل با عوارض طبیعی، مالکیت زمینهای شخصی (که حدود 10 کیلومتر مسیر را شامل میشود) و کمبود شدید آب به دلیل خشکسالی اشاره کرد. این کمبود تأمین آب سالم برای بتنریزی و خاکریزی را دشوار ساخته است.
مشکل دیگر، تأخیر در پرداخت مطالبات پیمانکاران است که گاهی باعث کندی روند پرداخت حقوق پرسنل شده است.
وی خاطرنشان کرد: فعالیت اجرایی در این قطعه تازه آغاز شده و با رفع مشکلات موجود، انتظار میرود سرعت اجرا افزایش یابد. هماکنون حدود 40 نفر نیروی اجرایی مشغول به کار هستند و تاکنون هیچ تعدیل نیرویی صورت نگرفته است.
شعبانی از همکاری شهرداریها و دستگاههای اجرایی در زمینه آزادسازی اراضی و تأمین آب قدردانی و ابراز امیدواری کرد که با ورود به فصل بارندگی، پروژه با شدت بیشتری ادامه یابد.
عملیات تونلزنی در قطعه 18
معمارباشی، معاون کارگاه قطعه 18، گزارش داد: تاکنون حدود 2200 متر پیشروی تونلها انجام شده که 400 متر آن مربوط به تونلهای اصلی است. تونل شماره یک با پیشروی 280 متر و تونل شماره دو با مابقی پیشرفت، روند خوبی داشتهاند.
وی افزود: در صورت تأمین مالی مناسب، پیشبینی میشود بتوانیم سالانه حدود 7800 متر در تونل پیشروی کنیم و تکمیل این بخش دو تا سه سال طول بکشد.
معمارباشی تأکید کرد: پروژه با حدود 200 میلیارد تومان بدهی معوقه مواجه است و از مرداد سال گذشته تاکنون هیچ دریافتی مالی نداشته است، اما تلاشها برای پیشبرد عملیات ادامه دارد.
وی گفت: مشکل اصلی تأمین منابع مالی است و در صورت رفع آن، هیچ مانع اجرایی دیگری برای ادامه فعالیت تونلها وجود نخواهد داشت.
عملیات تونل شماره یک از شهریور سال گذشته آغاز شده و پس از حدود یک سال، 400 متر پیشروی داشته است.
معاون کارگاه ابراز امیدواری کرد که با مساعدت مسئولین و تخصیص سریعتر منابع مالی، روند عملیات تونلزنی با سرعت بیشتری ادامه یابد.
قطعه 19 مسیر بیرجند – زاهدان از زبان ناظر پروژه
نیکتن، ناظر پروژه قطعه 19، که طول این قطعه 12 کیلومتر است و از کیلومتر 695 تا 707 ادامه دارد، اعلام کرد: این بخش یکی از دشوارترین قسمتهای مسیر محسوب میشود.
وی گفت: در این قطعه پنج پل خاص و پنج تونل با طولهای مختلف قرار دارند که بزرگترین تونل حدود 1000 متر است. پل اول در کیلومتر 696 دارای 10 دهانه 30 متری است که تاکنون بیش از 50 درصد خاکبرداری و 40 درصد خاکریزی آن انجام شده است.
نیکتن افزود: ورودی و خروجی تونلها نیز در حال خاکریزی و انجام عملیات اجرایی است و پیشرفت فیزیکی پروژه بیش از 25 درصد است.
وی تأکید کرد: به دلیل شرایط دشوار منطقه و نیاز به تجهیزات تخصصی، تأمین نقدینگی مستمر برای ادامه کار ضروری است.
پایان قرارداد قطعه 19 برای سال آینده برنامهریزی شده اما به دلیل تغییرات نقشهها ممکن است اجرای پروژه تا دو سال آینده طول بکشد، مشروط بر تأمین به موقع منابع مالی.
ناظر پروژه گفت: پلها با ارتفاع حدود 30 متر که معادل چند طبقه ساختمان است، به تونلها متصل شدهاند و حدود 23 آبرو بزرگ در مسیر نیازمند عملیات بتنریزی و آرماتوربندی گسترده هستند.
در زمینه مسائل مالی، وی گفت: قرارداد پروژه حدود 1000 میلیارد تومان است که تاکنون 150 میلیارد تومان پرداخت شده و طلب پیمانکار به حدود 180 میلیارد تومان رسیده است. تأمین نقدینگی برای ادامه پروژه حیاتی است و در غیر این صورت پروژه دچار توقف خواهد شد.
یکی از چالشهای بزرگ این قطعه، تأمین آب است که هزینه روزانه آن حدود 150 میلیون تومان است. درخواست ایجاد چاه آب یا تأمین منابع پایدار هنوز عملی نشده و آب به وسیله تریلر به محل منتقل میشود که به دلیل گرمای شدید به سرعت مصرف میشود.
نیکتن در خصوص مسائل اراضی، گفت: در کیلومترهای ابتدایی قطعه معارضی وجود ندارد و در کیلومترهای انتهایی نیز بخش عمدهای از مستثنیات آزادسازی شده و مراحل پرداخت در جریان است.
گرد و خاک تونلهای در حال احداث نمادی از تلاشها برای ساخت این مگا پروژه ریلی خراسان جنوبی است تا مردم منطقه امیدوار به شنیدن صدای سوت قطار در آینده نزدیک باشند.
تامین سوخت و آب ماشینآلات پروژه راهآهن در خراسان جنوبی بدون مشکل ادامه دارد
محمد فرهادی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی، در نشست خبری امروز با اشاره به وضعیت تامین سوخت ماشینآلات فعال در پروژه راهآهن استان اظهار داشت با هماهنگیهای صورت گرفته با شرکت پخش فرآوردههای نفتی، خوشبختانه هیچ مشکلی در تامین سوخت ماشینآلات وجود ندارد و سوخت مورد نیاز شرکتها به موقع و بدون نقص تامین میشود.
وی افزود در مواردی که ناهماهنگیهایی مشاهده شده بود، پیگیریهای لازم انجام شده و مشکلات برطرف شده است. شرکت پخش فرآوردههای نفتی، به ویژه پخش پروردگار، همواره همراه و همکاری خوبی در این زمینه داشتهاند.
معاون استاندار همچنین درباره مسائل مربوط به تامین آب مورد نیاز پروژه گفت برخی از پیمانکاران با مشکلاتی مواجه بودند که در حال پیگیری هستیم تا هیچ سختی برای آنها ایجاد نشود و از تمام ظرفیتهای موجود برای رفع مشکلات استفاده خواهیم کرد. با وجود اینکه دشتهای استان جزو مناطق ممنوعه هستند و تامین آب چالشهایی دارد، تلاش میکنیم با استفاده از منابع موجود، مشکلات را برطرف کنیم.
فرهادی تاکید کرد پروژه راهآهن با تامین مالی مناسبی روبهرو است و تاکنون 600 میلیارد تومان در اختیار پیمانکاران قرار گرفته است. همچنین هزار میلیارد تومان دیگر که در دولت جناب آقای دکتر پزشکیان و با همراهی وزارت مربوطه تخصیص یافته، طی روزهای آینده به پروژه تزریق خواهد شد.
انتهای پیام/258