مهارت‌آموزی همزمان با تحصیل، راه نجات جوانان از بیکاری

نماینده مردم یزد در مجلس با تأکید بر ضرورت اصلاح نظام آموزشی گفت: اشتغال پایدار با پیوند آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به بازار کار واقعی محقق می‌شود.
– اخبار استانها –

به گزارش بخش استان‌ها در وبانگاه به نقل از خبرگزاری تسنیم از یزد، محمدصالح جوکار، نماینده مردم یزد، اشکذر، زارچ و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی در بازدید از مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای خواهران یزد و نشست با مدیران این حوزه، بر ضرورت تحول اساسی در نظام آموزشی کشور و اتصال آن به نیازهای واقعی بازار کار تأکید کرد.

وی با بیان اینکه بالاترین نرخ بیکاری امروز متعلق به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است، گفت: سال‌ها در سیاست‌گذاری‌های آموزشی راه را اشتباه رفتیم و آموزش‌های نظری را بر مهارت‌آموزی ترجیح دادیم؛ نتیجه آن هم مراجعه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به مراکز فنی و حرفه‌ای برای یادگیری یک مهارت است.

جوکار برنامه هفتم توسعه را فرصتی برای جبران این عقب‌ماندگی دانست و با انتقاد از تداوم آموزش‌های سنتی افزود: اگر در مهارت‌های دهه 70 بمانیم، کارآمدی نخواهیم داشت. باید به سمت مهارت‌های نوین در حوزه‌هایی چون اقتصاد دیجیتال و هوش مصنوعی حرکت کنیم.

نماینده مردم یزد، اشکذر، زارچ و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی همچنین بر بهره‌گیری از ظرفیت‌های یزد در حوزه صنایع نساجی و غذایی تأکید کرد و آن‌ها را دو محور اساسی برای ایجاد اشتغال پایدار و مقابله با قاچاق برشمرد.

وی پیشنهاد داد آموزش مهارت‌ها از دوران تحصیل آغاز شود و از ظرفیت هنرستان‌ها و تعطیلات تابستانی مدارس برای برگزاری دوره‌های مهارتی استفاده گردد. وی همچنین بر نقش‌آفرینی بخش خصوصی و خیرین در تجهیز مراکز فنی و حرفه‌ای تأکید کرد و خواستار راه‌اندازی «نهضت خیرین مهارت‌آموزی» مشابه نهضت مدرسه‌سازی شد.

جوکار در پایان با یادآوری پیشینه تاریخی یزد در خلاقیت و نوآوری، خواستار تعریف رشته‌های جدید مهارتی متناسب با نیاز جامعه شد و آمادگی خود را برای حمایت و تأمین اعتبارات تکمیلی مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای استان اعلام کرد.

انتهای پیام/781

 

منابع خبر:‌ © ‌خبرگزاری تسنیم
دکمه بازگشت به بالا