آمار روشنی از کودکان بازمانده از تحصیل در خراسان رضوی نداریم
زهرا شوشتری در گفتوگو با خبرنگار تسنیم از مشهد در حاشیه بازدید از دفتر خبرگزاری تسنیم خراسان رضوی به مناسبت روز خبرنگار با اشاره به نقش مهم خبرنگاران در رساندن واقعیتها به گوش مردم، اظهار کرد: اطلاعرسانی بهموقع شما خبرنگاران میتواند زمینهساز اتفاقات خوشایند در حوزه آموزش و تحول باشد.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان رضوی یکی از چالشهای پیشرو را عدم مراجعه والدین برای ثبتنام نوآموزان پایه اول دانست و افزود: ثبتنام دانشآموزان سایر پایهها توسط همکاران آموزشی در مدارس انجام میشود، اما درباره دانشآموزان پایه اول هیچ اطلاعاتی نداریم تا زمانی که والدین برای ثبتنام به پایگاهها مراجعه کنند. بنابراین، همکاری و آگاهیبخشی به خانوادهها در زمینه سنجش و ثبتنام ضروری است؛ چرا که در صورت عدم مراجعه، این دانشآموزان در دسته بازماندگان از تحصیل قرار میگیرند، و هیچکس خواهان چنین اتفاقی نیست. اگر اطلاعات کافی داشته باشیم، با پیگیریهای لازم مانع از وقوع این مسئله خواهیم شد.
وی ادامه داد: دریافت اطلاعات دانش آموزان از علوم پزشکی و ثبت احوال میتواند به ما در پیگیری وضعیت دانشآموزان بازمانده از تحصیل کمک کند، اما تاکنون این همکاری صورت نگرفته است متاسفانه تا امروز آمارهای متعددی از کودکان بازمانده از تحصیل منتشرشده که هیچکدام صحت ندارد و به دلیل عدم همکاری ارگانهای مختلف تاکنون آمار دقیق و روشنی در این حوزه به دست نیامده است.
شوشتری خاطرنشان کرد: یکی دیگر از چالشها مربوط به نیروی انسانی آموزشی است. البته هنوز نمیتوان آن را چالش جدی دانست، چرا که فرآیند نقل و انتقالات دروناستانی و بیناستانی تازه اعلام شده و در حال انجام است. خوشبختانه استان ما کمترین چالش را در زمینه نیروی انسانی داشته و بسیاری از مسائل با گذر زمان حل میشود.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به آغاز موفق مهرماه در سال گذشته گفت: در پروژه مهر، موضوعاتی در حوزه آموزش ابتدایی مدنظر قرار گرفت که از جمله آنها، اجتماع یادگیری معلمان بود. سال گذشته این روند در استان شکل گرفت و معلمان با همکاری و تبادل تجربیات در کنار یکدیگر قرار گرفتند. این روند با سرفصلهای آموزشی متنوع و حضور مدرسین و سرگروههای آموزشی ادامه خواهد یافت. امیدواریم از مهرماه با بهرهگیری از نیروهای توانمند، بتوانیم خدمات آموزشی مؤثری ارائه دهیم و نیروهایی در کنار دانشآموزان داشته باشیم که در تراز مطلوب قرار دارند؛ که این بهترین عملکرد خواهد بود.
وی تصریح کرد: طرح «حامی» نیز از برنامههای دیگر پروژه مهر است. این طرح شامل حمایت آموزشی مستمر از یادگیرندگان است که طی سال تحصیلی در سه درس ریاضی، فارسی و دروس پایه مورد سنجش و حمایت قرار میگیرند. اهداف این طرح نیز در همین راستا تعریف شدهاند.
شوشتری در پاسخ به سؤالی درباره دستورالعمل وزارت آموزشوپرورش مبنی بر پذیرش دانشآموزان با معدل پایین در مدارس، تأکید کرد: هیچ مدرسهای، اعم از غیرانتفاعی، شاهد، هیئت امنایی و سایر مدارس، حق رد کردن دانشآموز را ندارد و ثبتنام باید انجام شود.
انتهای پیام/282